Comisia de evaluare a licitației privind atribuirea contractului de furnizare a spitalului mobil de la Lețcani pentru tratatea pacienților infectați cu COVID-19 a fost constituită ilegal. Maricel Popa, președintele Consiliului Județean și al Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară Euronest, nu a respectat legislația achizițiilor publice în cazul contractului de peste 13 milioane de euro. Astfel, membrii comisiei de evaluare nu aveau ce căuta în acest for, nefiind reprezentanți ai beneficiarului licitației. Agenția Națională pentru Achiziții Publice a făcut lumină în acest caz și a demonstrat pas cu pas cum această comisie a fost ilegală. Maricel Popa și Ionel Arsene, șeful CJ Neamț, partener în proiect, riscă să dea banii din propriul buzunar și să se aleagă și cu plângere penală
Cea mai mare licitație din ultima perioadă pentru servicii medicale din regiunea Moldovei, spitalul COVID-19 de la Lețcani, a fost o mare fraudă. După ce doi dintre cei care au participat la licitația pentru furnizarea spitalului mobil privind tratatea pacienților infectați cu COVID-19 de la Lețcani au demonstrat frauda procedurii, s-a constatat că și constituirea comisiei de evaluare a fost ilegală. Comisia a fost aleasă prin decizia lui Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași și al Asociației pentru Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Euronest. Doar că aceasta nu a fost constituită cu respectarea legii.
Din comisia de evaluare au făcut parte Alina Popa, directorul ADI Euronest, președintele acestui așa-zis comitet, dar și dr. Bogdan Costăchescu (Spitalul de Neurochirurgie), dr. Costică Mitrofan (director medical la Spitalul de Pneumoftiziologie), Lavinia Ionescu, dr. Bogdan Doroftei (director medical la Maternitatea „Cuza Vodă”). Din comisie au mai făcut parte și Cristian Andrieș (director financiar contabil Maternitatea „Elena Doamna”), dar și Cristian Paveliuc (șeful Logisticii din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență Iași).
Maricel Popa riscă amendă de 30 mii lei conform Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Se poate alege cu plângere penală pentru trucarea licitației
Cei care au făcut parte din comisia de evaluare nu au o relație de muncă directă cu achizitorul spitalului și astfel nu pot fi trași la răspundere pentru o eventuală problemă. În art 2, al.2 din Legea 98/2016 privind achizițiile publice se arată că principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică și a organizării concursurilor de soluții sunt: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și asumarea răspunderii.
Ori Maricel Popa, în calitate de președinte al organizației Euronest, nu a respectat aceste prevederi. În plus, Maricel Popa riscă să se aleagă atât cu amendă pentru nerespectarea legislației, cât și cu cercetare penală. În art. 224, al. 1 din Legea 98/2016 se arată că unele fapte constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni. Practic, orice încălcare a prevederilor prezentei legi sau a actelor normative emise în aplicarea acesteia, având ca efect încălcarea dispozițiilor articolului 2, se sancționează cu amendă între 5.000 lei și 30.000 lei.
Dovada clară că medicii din comisia de evaluare a licitației pentru spitalul mobil COVID-19 de la Lețcani au fost desemnați ilegal
Agenția Națională pentru Achiziții Publice arată că autoritatea contractantă are obligația de a desemna persoane responsabile pentru evaluarea ofertelor. Din cadrul comisiei de evaluare pot face parte persoane ce au raport de serviciu cu beneficiarul.
„La desemnarea persoanelor responsabile cu evaluarea ofertelor, persoane ce constituie comisia de evaluare, autoritatea contractantă trebuie să țină cont ca aceste persoane să fie ori membri ai diverselor sale compartimente, ori ai compartimentelor entității finanțatoare dacă este cazul și dacă autoritatea contractantă transmite o solicitare în acest sens. În situația în care beneficiarul final este o altă autoritate contractantă, membrii comisiei de evaluare pot fi numiți, în parte, din cadrul compartimentelor acestei din urmă autorități”, se arată în articolul 126 din HG 395/2016.
Cel mult, medicii respectivi puteau avea doar rol consultativ, fiind cooptați ca specialiști externi, însă aceștia nu putea fi membri în comisie.
Ilegalitatea achiziției spitalului mobil de la Lețcani poate fi constatată de Curtea de Conturi
Odată cu dovada că acea comisie de evaluare a fost constituită ilegal, Maricel Popa poate fi tras la răspundere. În calitatea sa de președinte al ADI Euronest, el a dispus constituirea comisiei respective. De asemenea, și Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț, partenerul lui Popa din această afacere, poate fi tras la răspundere. Ambele consilii județene au contribuit cu fonduri la achiziția unității medicale. Constatarea faptelor se va face prin Curtea de Conturi a României alături de Agenția Națională pentru Achiziții Publice. Conform art. 226 din Legea 98/2016 al achizițiilor publice, constararea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează de către persoane împuternicite în acest scop de Curtea de Conturi a României, respectiv Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în funcție de instituția care face constatarea abaterii.
De asemenea, la articolul 2 se arată că aplicarea sancțiunii cu amendă contravențională se prescrie în termen de 36 de luni de la data săvârșirii faptei.
Concret, Curtea de Conturi trebuie să se autosesizeze pentru a demara o anchetă asupra modului cum a fost constituită comisia de evaluare prin ordinul lui Maricel Popa. Cum achiziția de 13,2 milioane de euro s-a făcut ilegal, președintele Consiliului Județean Iași trebuie tras obligatoriu la răspundere.
Consilierii județeni PNL Iași vor cere explicații de la Maricel Popa, după constatarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice
Consilierii județeni au arătat că răspunsul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice este unul extrem de clar și că Maricel Popa trebuie să dea explicații.
„Am făcut o solicitare la ANAP prin care am cerut un punct de vedere legat de modul prin care a fost constituită comisia respectivă pentru achiziția spitalului mobil. Răspunsul a fost fără echivoc. Din cadrul comisiei nu pot face parte persoane care nu au relații contractuale cu unitatea contractantă. Ca urmare a răspunsului, se ridică mai multe întrebări. Legea prevede într-o primă fază doar măsura contravenției în astfel de cazuri. Noi o să cerem clarificări în cadrul ședinței de plen a Consiliului Județean. Vom analiza în cadrul grupului de consilieri județeni toate aceste informații. În funcție de răspunsurile pe care le vom primi, o să vedem cum acționăm în continuare. Nu este normal să se facă această achiziție fără respectarea legii”, a menționat Romeo Vatră, liderul grupului de aleși județeni PNL.
Firmele participante la licitația pentru furnizarea spitalului mobil au acuzat favorizarea turcilor de la SDI Global LLC
Pe lângă toate aceste aspecte, și firmele care au participat la licitația pentru furnizarea spitalului de la Lețcani au acuzat modul fraudulos prin care turcii de la SDI Global LLC au fost desemnați câștigători. Atât reprezentanții firmei Koombo Prodsya SRL din Slatina, județul Olt, cât și indienii de la Rhymer Infrastructures and Projects PVT. LTD au dezvăluit rând pe rând cum firma turcă a fost favorizată, deși nu îndeplineau criteriile. Cu toate acestea, comisia controată de Maricel Popa a acceptat oferta firmei din Turcia. Se poate ajunge, în loc de cele 20 de zile promise pentru livrarea echipamentelor, la un total de 60 de zile, în calcul fiind luată și obținerea tuturor avizelor pentru ca spitalul mobil pentru tratarea pacienților cu COVID-19 de la Lețcani să poată funcționa.
Vezi AICI adresa ANAP