Prima pagină » Eveniment-Social » EXCLUSIV: Cu toții trebuie să fim atenți la acest clasament al Iașului pe întreaga Moldovă, în perioada COVID-19! Cifrele și numărul de persoane implicate dezvăluie totul – FOTO

EXCLUSIV: Cu toții trebuie să fim atenți la acest clasament al Iașului pe întreaga Moldovă, în perioada COVID-19! Cifrele și numărul de persoane implicate dezvăluie totul – FOTO

06 apr. 2020, 04:00,
Valentin Hutanu în Eveniment-Social

Este unul dintre cele mai interesante și provocatoare clasamente prezentate în spațiul public, mai ales în perioada grea ce ține de COVID-19! Acesta implică instituții importante din orașul Iași. Cifrele și numărul de persoane implicate dezvăluie totul și au o relevanță spectaculoasă. Totul este comparat cu celelalte județe din întreaga Moldovă, dar și cu orașe precum Cluj, Timișoara, Sibiu sau Craiova. Mai mult, în joc sunt peste 6.5 milioane de lei, sute de angajați și zeci de mii de persoane. În acest context surprinzător, capitala Moldovei se află pe primele locuri în această interesantă și relevantă ierarhie

Clasament inedit, prezentat în exclusivitate de Cotidianul BUNå ZIUA IAȘI (BZI), cu o relevanță aparte din perspectiva domeniului la care se face referință! Totul este comparat cu celelalte județe din întreaga Moldovă, dar și cu orașe precum Cluj, Timișoara, Sibiu sau Craiova. Mai mult, în joc sunt peste 6.5 milioane de lei, sute de angajați și zeci de mii de persoane implicate. Este vorba de topul instituțiilor de spectacol și concerte din regiunea de Nord-Est a României, pe anul 2019, plecând de la numărul de spectatori, veniturile proprii încasate, totul raportat la numărul de posturi existente în fiecare entitate de acest gen.

De remarcat că, din perspectiva numărului de spectatori (la Iași toate instituțiile culturale au în total, anual, peste 200 de mii de spectatori plătitori de bilete – n.r.), capitala Moldovei este sensibil peste orașele enumerate mai sus. Desigur, festivalul internațional de teatru organizat la Sibiu depășește orice alt tip de eveniment cultural derulat în întreaga țară, inclusiv în București. Totuși, Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT), organizat de peste un deceniu de Teatrul „Luceafărul”, este cel mai apreciat (de acest gen – n.r.) în toată România.

Care este topul, din perspectiva veniturilor proprii

Din această perspectivă, topul instituțiilor de spectacol și concerte din regiunea de Nord-Est a României, pe anul 2019, (de precizat că cele din Iași sunt peste entități similare din Galați, Brăila, Buzău sau Vrancea – n.r.) este următorul: Opera Națională Română Iași (ONRI) – venituri proprii de 2,202 milioane lei la 258,5 posturi existente, Teatrul Național (TNI) „Vasile Alecsandri” Iași – 1,723 milioane lei la 122 posturi, Ateneul Național Iași 1,449 milioane lei la doar 49 posturi, Teatrul pentru Copii și Tineret „Luceafărul” Iași – 670 mii lei la 85 posturi, Teatrul Tineretului Piatra Neamț cu 483 mii lei la 42 posturi, Teatrul „Victor Ion Popa” din Bârlad cu 426 mii lei la 96 posturi, Teatrul Municipal „George Bacovia” din Bacău cu 338 mii lei la 85 posturi, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani cu 301 mii lei la 96 posturi, Filarmonica de Stat „Moldova” Iași – 274 mii lei la 125 posturi, Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava cu 271 mii lei la 31 posturi, Teatrul „Vasilache” din Botoșani cu 235 mii lei la 28 posturi, Filarmonica Botoșani cu 210 mii lei la 79 posturi și Filarmonica „Mihail Jora Bacău” cu 205 mii lei la 50 posturi.

Bani puțini, performanțe bune

Pe acest plan, managerul Operei Naționale Române Iași (ONRI) a reliefat, în repetate rânduri, că slaba finanțare a culturii în România face ca instituția pe care o coordonează să treacă prin momente dificile, dar sălile pline la premiere și la majoritatea spectacolelor stagionale arată că publicul ieșean își dorește evenimente artistice și muzicale de calitate și cât mai diverse. De asemenea, regizorul Cristian Hadji-Culea arată că, și la Iași, s-a încercat a se realiza un festival național de teatru.

„Noi am încercat să punem bazele la așa ceva, dar, din păcate, încă nu am reușit să-l materializăm. În țară există festivaluri de tradiție, fie la Sibiu, Galați sau la Brăila… Cu greu Ministerul Culturii ar aloca bani și pentru un altul la Iași! Cu toate acestea, având în vedere că orașul este poziționat într-o zonă aparte, am încercat să-l axăm pe o idee care să țină de confluența dintre Vest și Est. Am vrea să invităm tineri regizori din toată țara, alături de unul consacrat și să punem bazele unui festival care să aibă vizibilitate și anvergură”, considera Hadji-Culea, managerul Naționalului ieșean.

În pofida acestei nerealizări, faptul că la toate premierele lansate în această stagiune a TNI s-a jucat cu casa închisă este un argument că publicul își dorește inclusiv un eveniment teatral de anvergură pe plan local.

După numărul plătitorilor de bilete, Ateneul din Iași este în top zece național

Surprinzător, Ateneul Național din Iași (finanțat de Primărie – n.r.), după numărul plătitorilor de bilete în 2019, este în top zece național.

„Dacă în 2016 erau venituri de doar 206 mii lei anual, în 2019 am ajuns la peste 1,4 milioane lei. În plus, creșterea de la doar 18 mii de plătitori bilete, acum patru ani, la 61 mii plătitori plasează Ateneul ieșean pe un onorant loc IX pe plan național, din această perspectivă. Asta peste instituții similare din Cluj, Timișoara sau Sibiu și cu sute de angajați în timp ce Ateneul are doar 49.

Remarcabil că, înainte de suspendarea activității din cauza evoluției grave a COVID-19, în doar două luni din acest an am avut avut venituri de 363 de mii de lei. Totul este rezultatul muncii întregii echipe pe care o am alături. E frumos că, tocmai în anul în care aniversăm un secol, am ajuns aici. Asta ne provoacă să facem și mai mult. Sper ca, cel mai probabil, în luna iunie 2020 să reluăm activitatea normală la Ateneu”, a menționat Andrei Apreotesei.

În final, dar nu în cele din urmă, trebuie spus că Filarmonica ieșeană, care chiar dacă nu are un sediu propriu, este în topul preferințelor publicului. Mai mult, managerul – prof. univ. dr. Bujor Prelipcean a inițiat un proiect de transmisiuni live, on-line, a spectacolelor. Acestea sunt urmărite, la nivel internațional, de peste o sută de mii de privitori per stagiune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`