Municipalitatea ieșeană a realizat, de la începutul anului și până în prezent, o monitorizare privind valorile de trafic din oraș. Măsurătorile Primăriei Iași au prins și perioada de implementare a măsurilor anti-coronavirus, datele fiind surprinzătoare. Au fost monitorizate opt intersecții principale din municipiul Iași, traficul ajungând la o scădere chiar și de peste 60 la sută în perioada stării de urgență
Primăria Iași a efectuat o monitorizare a traficului de la începutul acestui an și până în prezent în mai multe intersecții-cheie din municipiu. Au fost măsurate valorile de trafic din Iași înainte și în perioada pandemiei de coronavirus. Dacă înainte de izbucnirea pandemiei de COVID-19, în majoritatea intersecțiilor traficul era unul infernal, în perioada restricțiilor valorile au fost diminuate substanțial. Municipalitatea a luat o serie de măsuri anti-coronavirus, ceea ce a dus și la scăderea valorilor de trafic. Au fost monitorizate opt intersecții din oraș, respectiv Bld. Nicolae Iorga – Bld. Socola (Cotnari), Bld. Nicolae Iorga – Str. Hatman Șendrea (pasaj), Bld. Alexandru cel Bun – Str. Olt (Piața Voievozilor), Șoseaua Nicolina – Bld. Poitiers. Măsurătorile de trafic au cuprins și Strada Palat – Strada Sf. Andrei, Șoseaua Păcurari – Aleea Păcurari (Strada Popăuți), dar și Bld. Independenței – Str. M. Eminescu – str. Brătianu, precum și Bld Carol I – Str. Toma Cozma – str. Berthelot.
Peste opt milioane de autoturisme au trecut prin intersecțiile din Iași până la începutul pandemiei
Prima perioadă monitorizată a fost cuprinsă între 13 ianuarie și 19 ianuarie 2020. În această săptămână, prin cele opt intersecții au trecut 2.261.750 autoturisme. Valoarea de trafic de peste 2,2 milioane de mașini a fost luată ca una de referință pentru perioada următoare de timp. În săptămâna imediat următoare (17 februarie 2020 – 23 februarie 2020), prin cele opt intersecții au trecut 2.214.091 autoturisme. Ulterior, în perioada 2 martie- 8 martie 2020, în cele opt zone valorile de trafic au fost de 2.247.977 autotursime, ceea ce a indicat o creștere cu 0,45 la sută a numărului de mașini ce au tranzitat intersecțiile respective. Între 9 martie și 15 martie, săptămâna de dinaintea instituirii stării de urgență, prin intersecțiile monitorizate, au trecut 1.984.053 autoturisme, ceea ce a indicat o scădere a traficului cu 11,34 la sută față de valorile normale.
Scapam de blocajele din trafic? Solutie de ultima ora pentru haosul rutier din Bucium! Primaria are de ales intre doua variante
Valorile de trafic arată un trafic redus cu peste 60 la sută
Prima parte a stării de urgență pe perioada pandemiei de coronavirus a făcut ca traficul rutier din municipiul Iași să scadă treptat. Conform măsurătorilor municipalității ieșene, în perioada 16 martie 2020 – 22 aprilie 2020, s-au înregistrat 1.515.584 autoturisme, respectiv o scădere cu 32.27 la sută față de valorile de referință în toate cele opt intersecții enumerate. Măsurile anti-coronavirus impuse de autorități au avut o perioadă efectul scontat.
După data de 23 martie 2020, traficul rutier din municipiul Iași a scăzut substanțial. Până la 29 martie s-a înregistrat o scădere de 58.16 la sută față de valorile anterioare stării de urgență. Măsurătorile au indicat un număr de 936.191 de autoturisme care au trecut prin cele opt intersecții din municipiu contabilizate. În perioada 30 martie- 5 aprilie 2020 s-a înregistrat o scădere cu 61.60 la sută a traficului. Prin intersecțiile monitorizate au trecut 859.296 de autoturisme, conform indicatorilor municipalității ieșene.
Valorile de trafic au rămas scăzute în toată perioada pandemiei de coronavirus
Scăderea traficului a continuat și în luna aprilie, perioadă care a coincis de asemenea cu starea de urgență cauzată de pandemia de COVID-19. În perioada 13 aprilie 2020 – 19 aprilie 2020 s-au înregistrat 889.066 autoturisme în intersecțiile respective. Față de valorile de referință, traficul rutier a scăzut cu 60.27 procente. În săptămâna următoare (20 aprilie 2020 – 26 aprilie 2020), măsurătorile de trafic au indicat chiar o scădere ușor mai mare. Astfel, prin intersecțiile respective au trecut 863.890 autoturisme, ceea ce a dus la o scădere a traficului cu 61,39 procente față de valorile înregistrate în luna ianuarie.
De asemenea, în perioada 27 aprilie – 3 mai 2020, traficul rutier în municipiul Iași a înregistrat o scădere cu 54.78 procente, respectiv 1.011.889 autoturisme. Totodată, între 4 mai 2020 – 10 mai 2020 s-a înregistrat o scădere a traficului cu 47.80 la sută, prin intersecțiile monitorizate trecând 1.168.013 vehicule de transport.
În ultima parte a stării de urgență, perioadă care a coincis și cu instituirea stării de alertă, valorile de trafic au scăzut cu 39.85 la sută, respectiv 1.346.122 autoturisme.
Peste 470 de mii de mașini trec într-o perioadă normală prin intersecția de la Cotnari
O primă intersecție monitorizată a fost cea din zona Cotnari, între Bulevardul Nicolae Iorga și bulevardul Socola. Conform datelor furnizate de Primăria Iași, traficul în zona Bulevardului Nicolae Iorga spre intersecția de la Cotnari (Bulevardul Socola) a fost de 474.125 autoturisme în perioada 13 ianuarie 2020 – 19 ianuarie 2020. În perioada 17 februarie – 23 februarie, traficul rutier în intersecția respectivă a fost de 473.343 autoturisme.
Valorile de trafic pentru perioada 2 martie- 08 martie 2020 au atins o cifră de 493.496 autoturisme ce au tranzitat intersecția respectivă. Toate aceste date arată că traficul rutier de la începutul anului și până la instituirea stării de urgență a fost relativ constant, cu aproape 20 de mii de autoturisme. Cu o săptămână înainte de instituirea stării de urgență pe teritoriul României, situația începuse să se schimbe însă în intersecția bulevardului Nicolae Iorga cu Bulevardul Socola. Astfel, între 9 martie și 15 martie, în zonă s-au înregistrat 455.804 autoturisme, o scădere deja accentuată față de perioadele anterioare.
Decizie majoră în traficul din Iași. Schimbare totală într-o intersecție aglomerată din municipiu
Trafic scăzut cu peste o sută de mii de mașini la Cotnari în starea de urgență
Odată cu starea de urgență, traficul rutier în această intersecție a scăzut însă extrem de mult. În prima săptămână a stării de urgență (16 martie- 22 martie) s-au înregistrat 377.406 autoturisme (79.6 la sută față de valorile de trafic normale) ce au tranzitat intersecția respectivă. Ulterior, în perioada 23 martie- 29 martie traficul rutier în zonă a fost de 246.357 mașini.
Finalul lunii martie spre începutul lunii aprilie (săptămâna 30 martie- 5 aprilie) a dus la o scădere și mai accentuată a numărului de autoturisme în intersecția respectivă. Conform măsurătorilor de trafic, în perioada respectivă au trecut 226.349 mașini în întersecția de la Cotnari.
Între 13 aprilie și 19 aprilie s-au înregistrat 236.602 autoturisme (49.9 la sută față de ianuarie), iar în perioada 20 aprilie- 26 aprilie prin intersecția respectivă au trecut 218.617 vehicule (46.1 la sută). Anunțul autorităților făcut spre finalul lunii aprilie privind relaxarea restricțiilor a făcut ca valorile de trafic să crească din nou treptat în intersecția de la Cotnari. Conform măsurătorilor de trafic făcute de Primăria Iași, între 27 aprilie și 3 mai s-au înregistrat 263.974 autoturisme prin intersecția Bulevardului Nicolae Iorga- Bulevardul Socola. De asemenea, între 4 aprilie și 10 aprilie s-a înregistrat o creștere până la 303.351 autoturisme. În fine, în săptămâna 11 mai – 17 mai 2020 s-a înregistrat un trafic de 329.653 autoturisme.
Traficul din zona Copou a scăzut de la peste 240 mii de mașini la 70 de mii de autoturisme în pragul pandemiei
O altă intersecție majoră monitorizată din punct de vedere al valorilor de trafic a fost și cea care cuprinde bulevardul Carol I – strada Toma Cozma și strada General Berthelot. Conform monitorizărilor valorilor de trafic ale municipalității, în perioada 13-19 ianuarie s-au înregistrat 245.195 autoturisme prin intersecția respectivă. Față de această valoare de trafic de referință pentru zona Carol I- Toma Cozma- Berthelot, după data de 16 martie s-au înregistrat 132.926 autoturisme (54.2 la sută) în această parte a Copoului. Mai mult, în săptămâna imediat următoare s-au înregistrat 71.007 autoturisme în zonă (28.95 la sută trafic față de perioada de referință a zonei).
Între 30 martie și 5 aprilie, traficul rutier s-a redus până la 65.445 autoturisme, respectiv un procent de 26.6 la sută față de valorile normale de trafic. Spre finalul stării de urgență, perioada 11 mai- 17 mai 2020, în intersecția monitorizată de autoritatea locală au trecut 128.189 autoturisme, respectiv un procent de 52,2 la sută.
Edilul Mihai Chirica a explicat care au fost rezultatele reducerii traficului rutier în municipiu
Primarul Mihai Chirica a explicat care a fost rolul monitorizării traficului în toată această perioadă a pandemie. Deciziile luate de autorități pentru măsuri anti-coronavirus au afectat și circulația rutieră din oraș.
„Monitorizarea arată foarte clar că starea de urgență a avut un rol determinant în scăderea traficului rutier evident și prin interzicerea unor activități economice, a întreruperii cursurilor școlare și universitare, care de altfel sunt și acum. Ce trebuie însă remarcat este faptul că ponderea pe care activitatea educațională o are în creșterea fluxurilor de circulație nu este chiar atât de mare așa cum s-a crezut la început. Se vede foarte clar că străzile încep să devină foarte repede aglomerate, cu toate că nu este încă activitate școlară au universitară”, a precizat primarul Mihai Chirica.
Edilul orașului a mai menționat și faptul că municipalitatea va continua să facă măsurători pe toate artele din oraș, rezultatul final fiind legat de reducerea poluării.
„O să continuăm să facem aceste monitorizări. Am început să le facem pe artere de circulație pentru a putea lua măsurile punctuale în vederea descongestionării acestora, toate acetea având scopul de a crește fluența circulației și a reduce consumul de combustibil în acest sens”, a mai adăugat edilul municipiului Iași.