Mulți conducători auto se întreabă dacă ești obligat să ai în mașină roata de rezervă. Posesorii auto trebuie să aibă câteva componente și elemente de siguranță în mașină. Când vine vorba de roata de rezervă și de cric, părerile sunt împărțite în rândul conducătorilor. Puțini șoferi știu ce prevede legea.
Ești obligat să ai în mașină roata de rezervă?
Șoferii nu sunt obligați să aibă în mașină roată de rezervă și cric, dar acestea îi pot ajuta în momentele neprevăzute în trafic, mai ales atunci când un conducător auto face pană la mașină și trebuie să treagă pe dreapta pentru a înlocui roata.
Dacă roata de rezervă nu este obligatorie în mașină, în schimb șoferii trebuie să dețină în autovehicul un stingător auto, trusă medicală și două triunghiuri reflectorizante. Ele trebuie să fie omologate și în perioada de valabilitate.
Dacă șoferul a făcut pană și are roata de rezervă în mașină, atunci trebuie să tragă pe dreapta și să schimbe cauciucul, respectând anumite reguli. Mașina se pune pe avarii și se așază triunghiurile reflectorizante în fața și în spatele mașinii, la cel puțin 50 de metri distanță. Pentru a schimba roata la o mașină, șoferul trebuie să aibă un cric, cheie de deșurubat prezoane și o roată de rezervă.
Ce echipamente nu trebui să lipsească din mașină
Codul Rutier 2024 impune mai multe echipamente obligatorii, care trebuie să se afle în mașină, atunci când vehiculul circulă pe un drum public. Conform legii, toate mașinile aflate în circulație trebuie să aibă aceste echipamente obligatorii: trusă medicală, stingător de foc și 2 triunghiuri reflectorizante. Triunghiurile reflectorizante trebuie să fie omologate.
„Triunghiurile de presemnalizare auto sunt reglementate de Regulamentul stabilit de Comisia Economică pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite. Din punct de vedere tehnic, acest tip de produs poate fi comercializat legal dacă dispune de Comunicare de omologare internațională acordată de oricare dintre autoritățile administrative din ţările semnatare ale Acordului de la Geneva din 1958.”, precizează Registrul Auto Român.
De asemenea, trusa sanitară și stingătorul auto trebuie să fie omologate. Șoferii trebuie să fie atenți și la data de expirare a echipamentelor. În cazul în care șoferul este oprit de poliție și constată că nu există trusă sanitară, stingător sau 2 triunghiuri reflectorizante, conducătorul auto va primi 4 sau 5 puncte de amendă, ceea ce înseamnă o amendă cuprinsă între 660 de lei și 825 de lei.
Șoferii sunt obligați să aibă câteva echipamente în mașină, iar cei care nu dotează mașina cu obiectele prevăzute de lege vor fi sancționați. În schimb, roata de rezervă nu este obligatorie, după cum este prevăzut în lege, însă pentru siguranța șoferilor la drum, aceasta nu trebuie să lipsească din mașină. Codul Rutier stabilește însă cerințe stricte în ceea ce privește echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarnă. Acestea sunt obligatorii atunci când condițiile de drum includ zăpadă, gheață sau polei. Sezonul rece aduce cu sine nu doar vreme nefavorabilă, ci și riscuri de sancțiuni pentru șoferi. Codul Rutier nu specifică în mod clar tipul de cauciuc necesar pentru roata de rezervă. Recomandarea este ca roata de rezervă să fie de tip iarnă sau all-season.
Tâmpenii marca “Fabricat in România”. În SUA, cumperi o mașină nouă, de lux sau normală și nu ai decât o trusă ieftină de prim ajutor. Roată de rezervă nu este la o mașină de lux, doar un selant, care sigilează cauciucul. Ai însă call SOS și vine o platformă de ridicare.