Analiza P.E.S.T. este un instrument de strategie ce se referă la analiza factorilor externi ce vor influența afacerea.
Indiferent că este o afacere online sau fizică, din orice domeniu, acești factori pot influența într-un grad semnificativ viitorul afacerii.
La ce se referă o analiză P.E.S.T.?
Acronimul acesta se referă la mai mulți factori externi, și anume P- factori politici, E- factori economici, S- factori sociali, T- factori tehnologici. Aici se pot adăuga și E – factori ecologici și L- factori legislativi.
Acești factori îți oferă o imagine de ansamblu a întregului mediu de afaceri din mai multe perspective diferite, pe care trebuie să le verifici și să le urmărești dacă ai în vedere să deschizi o afacere. Această analiza îi ajută pe manageri, pe consultanții financiari și pe echipele de marketing să analizeze macro-tendințele din mediul înconjurător.
Factorii politici se referă la măsura în care guvernul țării poate influența economia sau o anumită industrie. Factorii economici se referă la determinarea performanței economiei ce are un impact direct asupra firmei, și care au efecte pe termen lung. Aceștia pot include ratele dobânzilor, ratele de schimb valutar, rata inflației și modelele de creștere economică.
Factorii sociali pot analiza cu atenție mediul social al unei piețe și să determine factori foarte importanți pentru firmă, precum care sunt tendințele de cumpărare. Factorii tehnologici fac referire la inovațiile din tehnologie ce pot afecta în mod favorabil sau nefavorabil toate operațiunile din industrie și de pe piață. Aceștia pot implica automatizarea, cercetările și gradul de conștientizare pe care îl deține o piață.
Iată ce mai poți afla cu acest instrument atât de important
Această analiză poate ajuta și la înțelegerea contextului de schimbare și este foarte eficientă când este utilizată împreună cu o analiză S.W.O.T. Se folosesc împreună pentru a înțelege toate provocările și oportunitățile ce țin de schimbările din domneniul forței de muncă.
De asemenea, poate fi folosită pentru a emite ipoteze despre ce s-ar putea întâmpla în viitor cu activitatea și ce ar trebui analizat în continuare. Poate ajuta și la identificarea comportamentului consumatorilor, a frecvenței de cumpărare și a culturii acestora.
Prin evaluarea mediului extern, această analiza poate oferi informații contextuale despre poziționarea mărcii, despre direcția afacerii, despre obiectivele de creștere și riscurile de productivitate. Poate duce la determinarea validității serviciilor și produselor, dar și la dezvoltarea unei game noi. Ajută la identificarea lacunelor de competențe, la noi roluri profesionale și la reducerilor de locuri de muncă.
Este și un element important în procesul de analiză din cadrul procesului de planificare a marketingului, întrucât poate ajuta la prioritizarea activităților prin realizarea unor obiective specifice. Poate fi utilă și la o informare cu privire la oportunitatea de a părăsi sau de a intra pe o anumită direcție de pe piață sau de a stabili dacă un produs sau serviciu mai este util.
Dacă ești antreprenor acum sau în devenire, analiza P.E.S.T. este esențială pentru prezentul și viitorul afacerii tale, indiferent de ce domeniu de activitate ai.