În plină pandemie de COVID-19, un pericol uriaș pentru elevi se află în toate școlile și liceele din Iași. Astfel, din ce în ce mai mulți copii și adolescenți au probleme mentale și stări emoționale negative. Aceștia au nevoie, pentru a păși în siguranță și pentru a-și găsi echilibrul, de suportul adulților din jurul lor
Pe fondul pandemiei de COVID-19, un pericol uriaș pentru elevi se află în toate școlile și liceele din Iași. Astfel, din ce în cei mai mulți copiii și adolescenți au probleme mentale și stări emoționale negative. Aceștia au nevoie, pentru a păși în siguranță și pentru a-și găsi echilibrul, de suportul adulților din jurul lor. Totul este accentuat în această perioadă complicată sanitară și psihologică. Chiar dacă, cel mai adesea, ei nu cer sprijinul adultului, pot fi copleșiți de o avalanșă de emoții, unele justificate de context, ca de exemplu frica. Iată ce trebuie făcut, urgent, de către părinți și specialiști pentru a se interveni! Deja, din ce în ce mai multe cazuri au apărut.
„Asta ne determină să evităm pe cât posibil contactele sociale și să ne protejăm, atât pe noi, cât și pe ceilalți și să dăm dovadă de responsabilitate, spirit civic și empatie, iar altele ca rod al minții noastre, spre exemplu anxietatea, adică: grijile, stresul, tensiunea, nervozitatea, panica, angoasa, acele interminabile scenarii și probabilități concretizate în acel «dar dacă», ce apare constant în mintea noastră, mai ales în aceste situații când simțim că tot ce avem mai de preț e pus în pericol… cu alte cuvinte, anxietatea apare ca fiind o stare accentuată de neliniște, în care așteptăm să se întâmple ceva rău și simțim că nu ne mai aflăm în siguranță”, a punctat Anca Hardulea, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Iași.
Părinții sau profesorii se întrebă cum îi putem ajuta să-și descopere logica interioară a emoțiilor și să se simtă confortabil cu propriile trăiri
Părinții sau profesorii se întreabă cum îi putem ajuta să-și descopere logica interioară a emoțiilor și să se simtă confortabil cu propriile trăiri, cum să le gestioneze.
„Cum să se adapteze la schimbare sau cum să-și re-creeze micro-universul personal. Este normal să experimenteze aceste frici, ele au rolul lor funcțional în a conserva viața; ceea ce nu e normal este să lăsăm anxietatea să ne controleze viața, să ne perturbe funcționarea noastră fizică și psihică, să ne acapareze până la un nivel în care să nu mai fim funcționali, să producă disconfort și panică; o anumită doză de anxietate poate fi utilă și chiar indicată, cu toții am experimentat-o la diferite nivele; ceea ce face diferența este conștientizarea și controlul ei. Ce stă în puterea noastră să facem? Să selectăm doar acele informații din mass-media sau rețelele de socializare care considerăm că ne pot fi de folos în aceste momente; expunerea excesivă la mesajele mass-media crește anxietatea”, a comentat Anca Hardulea.
Cea mai bună modalitate de a ne depăși temerile este să ne confruntăm cu ele
În acest sens, cei de la CJRAE oferă consultanță părinților și copiilor pentru a avea sprijin profesionist și a trece peste starea gravă de fapt.
Cea mai bună modalitate de a ne depăși temerile este să ne confruntăm cu ele. Să enumerăm toate temerile pe care le simțim și le validăm ca fiind autentice și justificate în contextul dat; cea mai bună modalitate de a ne depăși temerile este să ne confruntăm cu ele punându-ne întrebări de genul: Care e cel mai rău lucru care se poate întâmpla? Ce aș putea face, dacă se întâmplă? Căutând soluții, creștem nivelul de control, fapt care reduce anxietatea; după ce înfruntăm, mental, răul cel mai mare, apare liniștea; Să ne axăm pe ceea ce stă în puterea noastră să facem; sunt și lucruri care nu țin de controlul nostru, canalizându-ne pe ele, creștem anxietatea.
Să ne canalizăm eforturile și energia spre toate lucrurile asupra cărora avem control; stă în puterea noastră să controlăm ce gândim, felul în care ne comportăm. Să ne implicăm în orice activitate care ne aduce echilibrul și starea de bine”, a concluzionat Anca Hardulea, director CJRAE.