În noul an școlar care începe pe 5 septembrie, elevii din clasele a IX-a și a X-a nu vor avea manuale noi, ci tot pe cele aprobate în anul 2004. Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16 ani sunt născuți în anii 2006-2007, iar ei au fost primii care, în anul 2012, au intrat în clasa pregătitoare având un curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial
Reperele metodologice sunt pentru profesori niște ghiduri de corelare a programelor vechi, precum cele din anii 2000, cu ceea ce au făcut deja elevii în ciclul gimnazial, pe curriculumul reformat.
Manualele noi, departe de elevi
Noul an școlar nu vine cu manuale noi pentru tinerii născuți în anii 2006-2007, în ciuda faptului că acești elevi au intrat în clasa pregătitoare având un curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.
Informația a fost confirmată într-o dezbatere online, organizată de Coaliția pentru Educație, de către secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu. Acesta a precizat că „nu este «fair» să schimbi regulile în cursul jocului”, referindu-se la decizia de a schimba Bacalaureatul abia din anul 2027. Reforma curriculară a fost oprită de actualul ministru, Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că au fost primite prea multe propuneri de modificare în sesiunea de dezbatere publică. Au fost lansate în consultare pentru 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul a anunțat că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca, mai târziu, tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022. Apoi, următorul termen a fost anunțat a fi septembrie 2023, dată la care ar trebui deja să intre în implementare, asta însemnând că ar trebui să existe cu cel puțin un an înainte pentru a putea construi pe baza lor programele noi, normele profesorilor, manualele noi și a putea fundamenta costurile per elev.
Un nou set de „repere metodologice”
Bogdan Cristescu a precizat că profesorii de liceu vor primi un nou set de repere metodologice și le-a reproșat cadrelor didactice faptul că cele de anul trecut, cele pentru clasa a IX-a, „au avut 12.000 de descărcări la toate disciplinele și că a fost muncă de o vară pentru sute de colegi”. Reperele metodologice reprezintă pentru profesori niște ghiduri de corelare a programelor vechi, asemenea celor din anii 2000, cu ceea ce au făcut deja elevii în ciclul gimnazial, pe curriculumul reformat.
Bogdan Cristescu a adăugat că „planul este” ca examenele, printre care și cel de Bacalaureat, „să rămână la fel până în 2027”.
„S-a spus de la bun început această problemă, intră din 2027, pentru că este cinstit ca un elev, când intră în clasa a IX-a, să știe cum va da examenul. Deci, implicit, până în 2027, Bacalaureatul nu se poate schimba, pentru că nu este «fair» să schimbi în cursul jocului. Este iarăși foarte adevărat faptul că nu avem manuale adaptate, acestea fiind din 2004, și că spunem, sperând să nu mi-o luați în nume de rău, dar vorbim între colegi, că «nu am avut decât reperele». Aș fi de acord cu dumneavoastră, dacă aceste repere ar fi fost descărcate de toți colegii. Au avut 12.000 de descărcări la toate disciplinele și credeți-mă că a fost muncă de o vară pentru sute de colegi. Nu ne vom lăsa dezamăgiți de asta. Și anul acesta le vom face, pentru că este foarte important. Dar nu trebuie să uităm că programa școlară este în vigoare și că programa școlară pentru liceu este fundamentată, construită tot pe competențe. Aceste repere doar aduc și arată transferul de la gimnaziu spre ceea ce este la liceu. Dar, ca să răspund foarte scurt, nu putem schimba regulile în timpul jocului, ideea, planul este să rămână la fel până în 2027”, declara Bogdan Cristescu.
Manualele vechi sunt mai bune decat cele noi. Cele noi nu fac diferenta dintre principal si secundar. Si sunt aglomerate de aiureli inutile si obositoare pentru elevi, dar atat de dragi psiho-pedagogilor.
Cele de mai sus le spun in dubla calitate : elev (am facut gimnaziul si liceul dupa 90) si profesor. Dumnezeu sa-l odihneasca in pace pe batranul profesor care m-a indrumat in primii ani de profesorat!
El a fost cel care m-a indemnat sa studiez manualele de matematica de dinainte de 90. Excelente! Claritate, concizie, adecvare! De atunci predau dupa aceste manuale. Le-am scanat si le trimit in format electronic parintilor. Si ei sunt multumiti – printul cost mai putin ca un manual nou.
Domnule profesor, vă cunosc! Copilul meu a făcut cu dvs. Respect! Sunteți un profesor și un om deosebit.
Cristescu abereaza. Hiperbolizarea competentelor este pur si simplu fara corespondent in lumea reala. Nu poti fi „competent” fara sa stii si fara sa intelegi. Si unde este „bildungul” german? dupa cum bine se intreaba Plesu.
Cristescu, daca tot ai dat-o pe politica, pune mana si citeste documentele de la EU (le gasesti pe eurydice). Ai sa vezi acolo ca rezultatele invatarii sunt:
– Cunoastere si intelegere
– Abilitati (capacitati)
– Competente
Tot acolo ai sa gasesti si definitia competentei : o combinatie de cunostinte si abilitati. Deci nu poti avea competente fara cunostinte si abilitati.
Si ai sa mai gasesti o atentionare catre autoritatile de resort ale tarilor UE : este o greseala sa pui semnul egal intre rezultatele invatarii si competente.
Foarte bine ati punctat.
Hmm!!! Repere metodologice … cica. De fapt teoria chibritului. Am multisori ani de catedra si tot nu reusesc sa inteleg de ce Ministerul iroseste resurse pe pretiozitati artificiale, cum sunt si reperele astea. Si nu inteleg de ce ne bate la cap cu ele. Le-am accesat din curiozitate. Reperele. Sunt utile profesorului in aceeasi masura in care bicicleta este utila pestelui.