Colegiul Naţional Iaşi, coordonator al proiectului Young People Matter nr. 2024-1-RO01-KA220-SCH-000254436, a participat la a treia întâlnire transnaţională din cadrul Proiectului Erasmus+ de parteneriat pentru cooperare pe domeniul educației școlare, care se derulează pe parcursul a doi ani (1 octombrie 2024 – 31 septembrie 2026).
În perioada 31 martie – 4 aprilie 2025, 7 elevi de gimnaziu, coordonați de 3 cadre didactice de la Colegiul Naţional Iași, au participat, împreună cu partenerii din Donji Tavankut, Serbia – Osnovna škola „Matija Gubec”, Skopje, Macedonia de Nord – Oksford Ingland-Tri Dooel, și Rubayo, Spania – CEIP Marina de Cudeyo, la activități de învățare, interculturale și de incluziune organizate de Agrupamento de Escolas do Bom Sucesso din Alverca, Portugalia.
Organizatorii au pregătit un program axat pe ideea de promovare a valorilor democratice europene. Evenimentul central, intens pregătit de către elevi și profesori, a fost Competiția Internațională de Dezbateri între cele 5 echipe multinaționale, având moțiunea: „Should students choose the subjects they study?”. De asemenea, au fost organizate activități de cunoaștere a funcționării mecanismelor de conducere a Uniunii Europene – „Become a minister for a day – Roleplay EU Decision Making Process” și de cunoaștere a patrimoniului european – „EU Countries Quiz”, vizite de studiu la Muzeul Neo-realismului, Muzeul Peniche (realizat într-un fost spațiu de detenție a victimelor totalitarismului), și la Oceanarium, în Lisabona.
Încă din prima zi de activități, cei 50 de elevi și profesori beneficiari ai Proiectului Erasmus au avut oportunitatea să împărtășească informații de interes despre țările lor, prin intermediul unor prezentări video și PPT, dar și să afle date despre programul și obiectele de studiu din fiecare școală parteneră. Elevii participanți au fost invitați să propună și un program ideal într-o școală a viitorului.
Gazdele au organizat ateliere susținute de cluburile de teatru, de proiecte europene, de dezbateri, care funcționează în Agrupamento de Escolas do Bom Sucesso. Elevii au lucrat în echipe multinaționale și au comunicat în limba engleză, dezvoltând competențe cheie – civice, sociale, lingvistice și digitale – în conformitate cu obiectivele proiectului.
Pe parcursul celor cinci zile de proiect, s-au dezvoltat legături instituționale, s-au legat prietenii și s-au descoperit puncte de întâlnire între culturile țărilor partenere: Macedonia de Nord, Portugalia, România, Serbia și Spania.
Sa se aleaga praful de „valorile europene” care nu inseamna decat parade LGBT, avort si nespalati adusi din lumea a treia.
21% din EU traieste in saracie.
21% din Germania traieste in saracie.
24% din Italia traieste in saracie.
32% din Romania traieste in saracie.
Asta inseamna „valori europene”. Cine are nevoie de ele?
Normal: Colegiul National Mihail Sadoveanu, valori romanesti, fara erasmus.