Prima pagină » Titlurile zilei » El este omul din spatele terminalului T4 de la Aeroportul Internaţional Iaşi! Proiectul a fost o adevărată provocare. Iată cum s-a ajuns să se construiască cu mai puțin de 1.100 de euro pe metru pătrat – FOTO

El este omul din spatele terminalului T4 de la Aeroportul Internaţional Iaşi! Proiectul a fost o adevărată provocare. Iată cum s-a ajuns să se construiască cu mai puțin de 1.100 de euro pe metru pătrat – FOTO

29 ian. 2024, 02:00, 29 ,
Alexandra MAISNER, în Titlurile zilei

Arhitectul Claudiu Ionescu este omul din spatele terminalului T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi. Povestea proiectului ţine de cele 7 coline ale orașului

Terminalul T4 al aerogării ieşene este un loc unde, în viziunea arhitectului Claudiu Ionescu, istoria se întâlnește cu modernitatea şi repune în mentalul oricărui pasager care îi trece pragul conceputul Iaşului, oraşul celor 7 coline. Proiectul a fost inaugurat pe 23 ianuarie 2024 şi va fi operaţionalizat pe data de 31 martie 2024.

Claudiu Ionescu este omul din spatele terminalului T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi. Care este povestea proiectului

Arhitectul Claudiu Ionescu este cel care a creionat povestea Terminalului T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi. Acesta a povestit reporterilor BZI conceptul proiectului. Practic, în spatele arhitecturii impunătoare stau cele şapte coline ale orașului.

„Este vorba despre unul dintre conceptele multor oraşe, şi anume oraşul celor şapte coline. Sunt destul de multe oraşe în lume care au aceeaşi idee în spate. În momentul în care am aterizat prima dată la Iaşi, am văzut terminalul T3, cel care actualmente este pentru zboruri internaționale, că are acest accent în față, un accent care nouă ni s-a părut că ar putea fi două coline, și atunci am continuat linia aceasta și am făcut mai departe pentru a face, în final, un total al celor șapte coline.

Bineînțeles, tot ce înseamnă studiu de însorire, eficienţă de fațade, eficienţa de a nu irosi materiale sunt concepte pe care noi, practic, le-am introdus în arhitectura clădirii. Cele şapte coline sunt reprezentate prin acele valuri de la intrarea în terminal care, în cazul T4, înfăţişează intrările și porţiunea unde nişte băncuţe vor fi aşezate între intrări. Practic, să se poată aştepta cumva şi în afară, şi în interior”, a povestit Claudiu Ionescu, arhitectul terminalului 4.

Timpul de realizare a proiectului a fost o provocare pentru arhitectul Claudiu Ionescu

În ceea ce priveşte realizarea proiectului, arhitectul Claudiu Ionescu a transmis faptul că timpul a fost unul dintre cele mai mari provocări pe lângă bugetul extrem de mic în care a trebuit să se încadreze.

„Vă spun drept că nu am avut foarte mult timp la dispoziţie pentru realizarea proiectului, ştiu că făcusem împreună cu cei de la Strabag un fel de studiu care a durat aproximativ 2 săptămâni, pe de o parte, pentru a da o semnificație şi o valență culturală acestui gest de arhitectură şi, pe de altă parte, era făcut înainte un studiu de fezabilitate care nu prea ţinea cont de orientarea fațadelor, de cum se pupa corect un plan de o fațadă. Iar atunci a trebui să încercăm cumva să eficientizăm studiul de fezabilitate. Cele mai mari provocări pe care a trebuit să le depăşim în acest proiect au fost, prima dată, bugetul. Vorbind cumva cu oameni care fac aeroporturi internaţionale, de fiecare dată când le spun cât a fost bugetul, mă mai întreabă încă o dată, să fie siguri că au înţeles bine.

Adică sub 1.100 de euro/metru pătrat, ceea ce aproape pare puţin şi pentru un buget de locuinţă. De obicei, să spunem că, în zone pe care noi, astăzi, le considerăm civilizate, sub un 4.000 euro, 5.000 de euro/metru pătrat nu prea există. Adică este o mare, mare diferenţă şi în condiţiile în care ţi se cere să faci un aeroport după normele actuale, să îl pregăteşti pentru Schengen, să fie funcţional şi în limitele de protecţie la foc şi aşa mai departe, este o provocare mare”, a adăugat Claudiu Ionescu.

Proiectul tehnic al Aeroportului Internaţional Iaşi a trebuit realizat în mai puţin de 4 luni

Din cauza birocraţiei, timpul rămas pentru realizarea proiectului a fost de mai puţin de 4 luni de zile.

„A doua cea mai mare provocare a fost, bineînțeles, timpul care nu a fost deloc în favoarea noastră, s-a stat 2 ani în aprobarea studiului de fezabilitate şi, mă rog, toată birocrația care stă în spatele achizițiilor și așa mai departe, care, din punct de vedere al autorităților, au încercat să scurteze timpul de așteptare cât de mult au putut şi din punct de vedere legal. Practic, nouă ne-au mai rămas 15 luni să îl executăm şi 4 luni să îl proiectăm şi să îl autorizăm (n.r. – proiectul tehnic).

În general, în context european, birocrația este o mare problemă, nu doar la noi. Bine, putea fi mult mai relaxată partea aceasta de birocrație, cum e în Asia, de exemplu, unde primești autorizația înainte să îţi iei avizele, iar avizele şi restul documentelor le iei la final. Pentru genul acesta de proiecte trebuie să te asiguri că primesc girul tuturor instituțiilor responsabile”, a spus Claudiu Ionescu.

Mai mult decât atât, arhitectul terminalului T4 a transmis că proiectul său a câştigat datorită amprentei culturale şi eficientizării costului materialelor.

„Ne-a diferenţiat de celelalte proiecte faptul că era un gest cultural pe care noi îl propuneam şi, bineînţeles, ca şi orice altă licitaţie în România, a fost şi preţul proiectului. Cumva, acest gest cultural ţinea cont şi de o eficientizare a costului de materiale, a deşeurilor rămase în urma acestor elemente de faţadă pe care noi le-am propus. Toată modularitatea faţadei este făcută în funcţie de dimensiunile materialelor pe care le-am folosit, astfel încât la final să fie un minim de deşeuri sau de materiale rămase”, a mai adăugat Claudiu Ionescu, arhitectul din spatele terminalului T4.

Claudiu Ionescu realizează fiecare proiect cu pasiune

Arhitectul Claudiu Ionescu s-a născut la Arad şi a copilărit pe şantiere, de unde i-a şi fost împământenită pasiunea pentru arhitectură.

„M-am născut la Arad, unde am şi copilărit cumva într-un mediu de arhitecţi şi ingineri, practic, de când m-am născut, am crescut pe şantier şi am auzit toată ziua despre construcţii şi arhitectură. Mai apoi, am terminat facultatea la Timişoara, iar pentru că atunci când îmi căutam un birou unde să îmi fac ucenicia după ce am terminat facultatea, a apărut o carte care se numea «50 de birouri de arhitectură» şi acolo am văzut vreo 3-4 care îmi surâdeau atunci la nivelul la care ştiam eu atunci să fac arhitectură şi la nivelul în care îmi plăcea atunci să fac arhitectură.

M-am întâlnit cu unul dintre arhitecţi, ne-am văzut, ne-am plăcut şi aşa am ajuns la București. Acel arhitect este Dorin Ştefan, el mi-a fost îndrumătorul de stagiu. La el în stagiu am reuşit să ne atingem de proiecte cam de peste tot în lume. Cât am fost în stagiu, lucram, poate, 12 ore, 14 ore pe zi şi ne atingeam de absolut toate proiectele cap-coadă, exact pe mentalul că vrem să învăţăm şi vrem să cunoaştem cât mai mult din meseria asta la nivel practic. Pentru că facultatea se suprapunea destul de puţin peste realitate. De atunci practic meseria aceasta cu mare drag, o fac din pasiune şi îmi place mult ceea ce fac”, a povestit Claudiu Ionescu.

Claudiu Ionescu: „Nu am avut vreun moment din acesta, să arunc mănușa”

Claudiu Ionescu realizează cu pasiune şi implicare fiecare proiect şi consideră că încearcă să dea 100 la sută pentru a depăşi orice provocare.

„Eu, de obicei, mă implic total în fiecare dintre proiectele pe care le iau, fie mari, fie mici, dar probabil că aeroportul ar fi unul dintre proiectele dragi mie, cu siguranţă, am mai făcut concursuri de care sunt tare mândru, chiar dacă, poate, unele dintre ele nu s-au executat, Muzeul Digital din judeţul Arad este un proiect de suflet care a ajuns inclusiv în Atlasul European de arhitectură şi pe multe alte site-uri. Cu siguranţă, sunt multe proiecte, dar de toate, de la mic la mare, sunt mândru de ele. Pe parcursul carierei nu am avut perioade în care să îmi doresc să renunț, fiind un tip care nu mă dau bătut foarte uşor şi ştiu că lucrurile nu sunt roz, iar trăitul în România înseamnă un nivel de dificultate destul de mare cu viaţa.

Nu m-am descurajat până acum absolut deloc, chiar dacă nu am avut de lucru, atunci ne-am apucat şi am făcut concursuri, dacă nu au mers şantierele cum trebuie, ne-am mobilizat şi ne-am dus pe şantiere. Nu prea am avut vreun moment din acesta, să arunc mănuşa, nici nu vreau să îmi propun chestia asta, cred că ţine foarte mult de noi să ne depăşim toate greutăţile astea şi să mergem mai departe, văzând cumva, dincolo de greutăţile astea, profesia ca un client pe care încercăm cumva să îl mulţumim la maxim. Trăim în România, lucrurile nu sunt simple, dar atât timp cât încercăm să dăm acel 101 la sută, lucrurile cred că vor ieşi bine”, a transmis Claudiu Ionescu.

El este omul din spatele terminalului T4 de la Aeroportul Internaţional Iaşi. Arhitectul Claudiu Ionescu este cel care a transpus cele 7 coline ale orașului în planul ambiţios al aerogării ieşene. Proiectul integral a costat aproximativ 100 de milioane de euro.

Comentarii
  • Nimic spectaculos, o hală prefabricată ca la CUG….
    Aveți curaj să publicați proiectul arhitectului Oancea?

  • Un rahat de dreptunghi cu multe kisch-uri. In 2 -3 ani o sa arate ca „Centrul Expozițional Moldova”…

  • Un Lidl cu palarie ! Arhitectura… specifica unui aeroport … nimic.

  • Seamănă cu Aèrogare des Invalides ( Paris) . Bravo !

    Bravo ! Dacă in Iași nu avem arhitecți pricepuți și cu studii făcute in afara țării
    ( vezi blocurile cu arhitectură comunistă construite in Iași după anii 2000) e foarte bine că autoritățile au apelat la un arhitect ” străin” de aceste locuri. Terminalul e modern, se aseamănă mult cu terminalul 5 de pe Airport JFK sau aeroportul internațional Kansai din Japan. Felicitări !
    Aeroportul Iași a devenit al 2-lea din țară ca mărime și flux de călători. Bravo !

  • Ala cu aeroportul JFK, asta a fost aproape hilara. Ai vazut prea multe desene animate. Iar Kansai-ul e departe tare. Nu vrei sa iti incerci talentele de comentator la rubrica gradina, sau poate la vreun concurs culinar vegetarian ? Acolo chiar poti spune orice.

  • o uratenie .lipsa scaune spatiu irosit aiurea o.sa puta a nespalat de la vecini ca la celelalte teuri

  • A donat Alexe tabla furata, de asta s-a putut construi cu 1100 euro / mp.

  • UN SCLAV PE PLANTATIA UNUI MINCINOS

    Da s-a facut si acest aeroport la iasi dar problema e cine v-a conduce acest aeroport ,deja salariatii sau saturat de marsaviile care le face c.a. si dla manager liberal care efectiv a luat nice decizii in bataie de joc ,cei ce au tras la jug li s-a dat o firmitura acum la fel imbuiati de sus li se revarsa balele de bine ,,,sclavi pe plantatie,, vin alegerile nici mue no sa primiti mai ales tuuuuu. SA DEA CEL DE SUS SA FII JUDECAT CA NOI MILA NU MAI AVEM……GREVA CAND INCEPE T4 SA LE DAM CE TREBUIE.

  • Arhitectul este ori din pnl- ul lui Vatra ori din psd- ul pu- lii , terminalul asta seamana cu o CUTIE COMUNISTA CONFORT REDUS-cum se faceau blocurile pe timpul raposatului tip cutie,blocurie in care ne dadea raposatul apartamrnte gratis.

  • Cei la care va uitati cu invidie ,,,,sclavilorrrrr,,

    Ce vreti bai sclavilor eu am de gand sa o duc bine ,,cine poate oase rude cine s-o suga o acadea,,,sa va dea salarii mici sa nu aveti ce pune pe masa si atunci veti fi fericiti cu firmituri,voi sunteti idioti noi suntem noi voi sunteti cei de JOS , asa ca ciocul mic. EU NU VAS DA DECAT UN MAXIM 10 RON.

  • articol comandat. bascalie curata. clasic romanesc.

  • 1100 euro/mp inseamna o rata de profit de minim 40%.

  • 💋Felicitări !

    M-am uitat mai de aproape, chiar seamănă (privit de la o distanță de 9km ) cu terminalul 5 de pe aeroportul JFK.

    Merită promovat ca o atracție turistică. Cei care comentează de rău sunt bicicliștii sau adepții mersului pe jos sau cu autobuzul până la Germania, ceva de genul: de ce să faci 1 h cu avionul dacă poți face 2 zile pe drum cu microbuzul? 🤭😛

  • Un arhitect iesean

    A fost un concurs de proiectare??…Sigur nu! A fost o licitatie facuta pe un studiu de fezabilitate pentru executarea lucrarilor. Firma care a castigat construirea terminalului a angajat o firma de proiectare dupa regulile proprii. Au cautat un arhitect mai rasarit care putea imediat sa se apuce de treaba si pe bani putini bineinteles. Firma de executie n-a facut un concurs de solutii pentru ca timpul era scurt si banii foarte putini.
    Da, asa se duc dracului marile proiecte ale Iasului! In loc sa avem un concurs măcar national pentru genul acesta de edificii, avem de treizeci de ani incoace aceleasi licitatii trucate date firmelor de executie.
    Arhitectul a fost omul potrivit la locul potrivit. Nu are nici un merit! A proiectat o hala pur si simplu, iar acum este prezentat ca un erou.
    In timp ce arhitectii ieseni sunt balacariti si nu au acces la asemenea proiecte deoarece in virtutea unei false transparente nici un guvernant nu a recomandat sa se lucreze cu arhitectii din orasul nostru, firmelor care au castigat licitatii de executie cu proiectsrea inclusa. Aceasta se intampla sub paravanul de a nu se face abuz in serviciu dar in realitate este lene, lehamite dezinteres si dispret fata de arhitectii din acest oras.
    Marea capodopera plina de simbolism, o hala care are cozoroc si niste sparturi trapezoidale ce ar trebui sa simbolizeze colinile iasului, stilizate, este inca o adaugire la ceva construit tot fara noima. Nu exista dracului un pasaj subteran care sa faca legatura intre acest terminal si T3. Iar daca artistul s-a gindit la colinile Iasului, de ce nu le-a pictat? Ar fi fost mult mai clar si nu ar mai fi lasat loc la interpretari.

  • Am fost in T3 ,O CARICATURA CA UN GRAJDI !!!!

  • @Un arhitect iesean ianuarie 29, 2024 la 10:31 am

    @Un arhitect iesean
    ianuarie 29, 2024 la 10:31 am

    Văleu…ai sodomizat toată gramatica limbii române ! :((

  • Si cum s-au mai catarat toti PNL -stii in spatele unui om care chiar a muncit sa realizeze acest terminal, la costuri cat mai mici. Au venit toti la Iasi sa se laude cu munca unui om, om care nu este al PNL ului sau al PSD ului, ci al profesionalismului. Toti cei care au venit la inaugurare au confiscat proiectul de succes al acestui arhitect, in frunte cu TURCAN, care nu duce nici mana la gura fara ajutor de partid.

  • Sa vezi beleaua din frunte ce fuge dupa publicitate iar pe aeroport e pechinez .Moldoveni asi fac de cap politia doarme,sau incep sa banui altele,salariati fentati la bani de cateva LEPRE ,fratele lucreaza si stiu cat munceste,conditii de munca, nu mai vorbesc,tot felu de purtatoare de fusta care efectiv nu stiu ce fac,ba da vorba lui fratelo tigari si cafele ,comenzi de papa in oras ca de le ajunge salariu are grija jupanul pe cand alti mor de foame.Fratelo ami spune sa vezi cum o duc cei de jos pacaliti si mintiti de cei din conducere de vreo 2 ani….DAR PUBLICITATE SEFULUI TREBUIE SA FIE. Nu inteleg de ce cand al vad la o emisiune nu pun rudele sa-l sune sa stie lumea ca s-a mai nascut un politician.

  • 💞 Nu mai vrem in Iași "bloace" comuniste de 4 etaje în orașul Iași. Minim 24 etaje, ăsta e standardul la un bloc de locuințe. 24 etaje !

    Bai, ar trebui apelat la acest arhitect și la construirea de blocuri frumoase in Iași. Blocuri înalte de minim 24 etaje și care sa aibe o arhitectură modernă nu neocomunistă așa cum se fac în prezent!

    Vorba cuiva din oraș, dacă nu avem arhitecți în Iași atunci apelăm sau aducem din țară sau din afară !

  • Ma uit la pozele cu tipul asta si inteleg de ce restul lumii sau poate doar Europa considera ca suntem tigani.

    Am crescut in Tătărasi, era plin de tigani. Am oroare de ei. Mi-e frica si de puradei!! 😰

  • Iar au pus caruta inaintea boilor. Cum plm sa inaugurezi ceva, si abia dupa cateva luni sa fie functional?! E ca si cum ai face nunta, si ai sarbatori si botezul nenascutului. Inca sunt uimit de cat de multi oameni se lasa pacaliti de politicieni.

  • Tu ala cu sodomizarea…te pricepi!…Cred ca ai sodomizat sau ai fost sodomizat cu adevarat . Esti un gindac frustrat sinistru! Asa frustrat si disperat ai sa mori gandacule!

  • Marius G. (prof. lb. română)

    Întrebare pentru 《Un arhitect iesean
    ianuarie 29, 2024 la 10:31 am》

    Dvs. ați făcut limba română cu o servantă * ?

    *SERVANTĂ s. v. femeie de serviciu, servitoare, slugă, slujnică.

  • T4 o cocina de porci,o cosmelie la fel ca si T3 ,s- au furat acolo vreo 2 milioane de euro contributia lui Vatra la Pnl poate pica pe lista de parlamentari pnl mizerabil pu- la suje- ne pnl si alte cateva milioane de euro in timpul mandatului contributie la averea personala a lui l Vatra ,Alexe etc ,si pentru cei de la aeropirt care muncesc intens sa acopere furaciunile. A plecat un handicapat analfabet Bodea, la pnl era atunci a lasat in urma lui jaf si ruina, pleaca handicapatul si analfabetul Vatra pnl , lasa in urma lui un aeroport jaf si ruina,aeroportul este politica,poti sa fii cioban la oi ai cotizat baban la partid ,te pune director imediat la aeroport sau oriunde la furat si cotizat la partid. Doar in Romania un aeroport este politica , in celelalte tari ale Europei un director de aeroport trebuie sa aiba studii ,licente si vechime in aeronautica ,examene riguroase. Sa ne kakam pe psd si pnl,mafioti toti interlopi,trebuie sa schimbam toooot in tara la alegeri

  • A studiat pe „colinile” orasului. „Iasului”, that is !

  • Daramati bai cotetul ,seamana cu un grajd pentru necuvantatoare! Grajdul ,,La Maciuca & Vatra& Tabla- PNL”

  • A, acum am inteles. Asta e omul din spatele terminalului T4.
    Acum o saptamana, la aeroport fiind, mi s-a parut mie ca vad pe cineva in spatele terminalului, dar era cam departe si nu i-am putut zari moaca. Acum toate s-au clarificat!

  • 1100 euro/mp pentru o hala nu e un mare pont. In cea mai mare parte un mp consta in placa de beton+adeziv+gresie+manopera.

  • Da ce de a bârfe…
    Da ce de a bâlbe…
    Pb e că dăinuie în timp…
    Și una și alta…😁😁😁
    Oricum ” pigmentatul ” ăla de stă de strajă ” în spatele lui T4, e o panaramă,l au ales doar pt poze…
    Am lucrat și încă lucrez în” făurirea ” acestui proiect și pot spune așa cu perdea că e făcut cu ” merge și așa ”
    Compania care a ” asigurat ” construcția fură de toate. : și curent și informații și materiale și legislație și tot…
    Începutul arată bine…să vedem continuarea…🫣🫣🫣

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *