Prima pagină » Titlurile zilei » El este ieșeanul care are în mână toate apelurile de urgență 112! Se transformă în robot când linia telefonică se înroșește. Sergentul Ionuț Popa: „Fiecare secundă contează, informațiile sunt vitale”

El este ieșeanul care are în mână toate apelurile de urgență 112! Se transformă în robot când linia telefonică se înroșește. Sergentul Ionuț Popa: „Fiecare secundă contează, informațiile sunt vitale”

30 mart. 2021, 02:00,
Alexandra Abonicesei în Titlurile zilei

Compartimentul Monitorizare Situații de Urgență și Dispecerat din cadrul ISU Iași este frontul în care o mână de oameni se luptă pentru sute de vieți. Apelurile de urgență primite în fiecare moment ascund în spate cazuri care au nevoie de ajutor și de profesioniști pregătiți să acționeze contra timp. Decizii importante, luate la secundă, fac de multe ori diferența dintre viață și moarte

Activitatea de la Compartimentul Monitorizare Situații de Urgență și Dispecerat (CMSUD) din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Mihail Grigore Sturza” al județului Iași diferă de la o zi la alta. Programul de lucru este în ture, iar personalul are sarcina de a lua primele decizii atunci când apare o situație de urgență. Într-o singură oră sunt zeci de apeluri și toate trebuie să fie rezolvate prompt. Responsabilitatea de pe umerii lor este copleșitoare. Sunt multe vieți care depind de ajutor urgent, profesionist, de Serviciul 112. Sună telefonul și imediat se răspunde. Se adresează întrebări clare, specifice, care de multe ori pot face diferența între viață și moarte, dar al căror răspuns se obține greu de cele mai multe ori. Fiecare are rolul său în gestionarea situației de urgență, fiind implicate multe alte persoane după un singur apel.

O adevărată desfășurare de forțe, echipaje trimise imediat la fața locului. Până ajung echipele de intervenție, operatorul încearcă să liniștească apelantul, să îi ofere primele recomandări și sfaturi utile. Într-o zi, un subofițer operativ gestionează, în medie, 20 de apeluri în cadrul CMSUD. Însă, în funcție de situația de urgență, acestea pot fi mai multe ca număr. După ce obține primele informații, se trimit forțele și mijloacele profesioniste la intervenție. Așadar, într-o zi sunt înregistrate peste 200 de apeluri de urgență, ceea ce conduce la un volum de 6.000 de apeluri pe lună, adică 72.000 anual.

O meserie plină de provocări și satisfacții, în care nicio zi nu se compară cu alta. Sute de vieți sunt prinse la mijloc

Sergent major Ionuț Alexandru Popa ocupă funcția de subofițer operativ în cadrul ISU Iași și își desfășoară activitatea în cadrul CMSUD din anul 2018. La vârsta de 27 de ani a răspuns la mii de apeluri urgente. Și-a dorit să ajute, să fie foarte implicat și prompt la locul de muncă și a găsit locul potrivit. Iubește ceea ce face și luptă contra timp să mobilizeze cât mai rapid echipele de intervenție, obținând totodată cât mai multe informații de la apelant care să vină în sprijinul celor plecați pe teren.

„În dispecerat, volumul de muncă se îmbină foarte bine cu ceea ce însemnă implicare și dorința de a ajuta, de a face bine, pentru că suntem primul contact. Oamenii sună, au nevoie de ajutor, iar noi suntem în consecință cei care le oferă primele sfaturi, primele instrucțiuni și măsuri de protecție, inclusiv ne străduim să liniștim persoana. Fiecare zi este unică în dispecerat, vorbim de apeluri care vin, situații care nici măcar una nu seamănă una cu cealaltă, situații în care ești pus și trebuie să fii foarte prompt. Din acest motiv, tot timpul este o provocare. Mi-am dorit să ajut. În primul rând, mi-am dorit să fiu prompt vizavi de cel care are nevoie, să ofer un sprijin, să fiu de ajutor pentru toată lumea.

Fiecare zi este o provocare, fiecare zi aduce situații noi, modul în care sunt gestionate resursele, modul în care putem direcționa și ajuta pe toată lumea, și putem fi cât mai profesioniști în activitatea pe care o desfășurăm. Fiecare secundă contează, de aceea informațiile pe care le cerem sunt vitale pentru noi, fiind situații cu un impact extraordinar, sunt viețile lor la mijloc, iar noi încercăm să ajutăm cât mai prompt, cât mai bine și mai profesionist pentru cetățeni”, a povestit sergent major Ionuț Alexandru Popa, subofițer operativ în CMSUD.

Empatie și implicare, calități de nelipsit în profesia de operator în cadrul ISU Iași

Fiecare eveniment are importanța lui și orice situație trece prin filtrul celor care gestionează apelul. Indiferent că este vorba despre un incendiu, un accident rutier sau alte urgențe, toate sunt tratate cu aceeași seriozitate. Empatia este foarte importantă atunci când operatorul vorbește cu persoana care are nevoie de ajutor. În special pentru că atunci când apelantul își dă seama că vorbește cu cineva care își imaginează situația în care se află și îi oferă și o rezolvare se liniștește. Din acest motiv, povestește operatorul, se poate comunica ulterior mai ușor și îl îndrumă atent.

„Sentimentul meu de mulțumire este într-o paralelă cu ceea ce înseamnă stresul, care este dat la o parte de simplul fapt că, în final, reușim să mobilizăm și să rezolvăm situațiile în care suntem puși, mai ales când aflăm că intervenția s-a încheiat cu bine și nimeni nu are nevoie de transport la spital. Din punctul meu de vedere, în afară de a prelua apelul și a obține informațiile pentru noi, care v-am spus că sunt vitale, este importantă empatia, adică trebuie să preiei oarecum situația de pe umeri lui, ai apelantului, pe ai tăi, să te transpui la un moment dat, să vezi ce ai face și cum ai reuși să ajuți.

Aici este o diferență, pentru că eu deja practic meseria, adică îmi fac o idee în funcție de situație și îi spun anumite măsuri de protecție și sfaturi pe care sunt capabil să i le ofer. De asta spun că e vorba de secunde, timp pe care nu putem decât să încercăm să îl valorizăm”, a mai adăugat subofițerul operativ.

Sergent major Ionuț Popa: „Trebuie să ne înțelegem din priviri”

În ciuda faptului că lucrează doar de trei ani, sergent major Ionuț Alexandru Popa a avut situații în care a stat minute în șir într-un apel și a reușit să rezolve cazul doar după discuția cu persoana care a sunat la 112. Colaborarea cu ceilalți colegi este indispensabilă, fiecare având rolul său în monitorizarea, gestionarea situației de urgență.

„Trebuie să colaborezi cu colegii, deja este structura bine stabilită, adică noi trebuie să ne înțelegem din priviri, din modul în care se vorbește, modul în care se pune problema, de asta natura evenimentelor diferă total, niciodată un accident rutier nu seamănă cu celălalt. Cineva preia apelul, cineva anunță subunitatea, se informează eșalonul și multe altele. Un singur apel deja trebuie să îl gestioneze mult mai mulți oameni. Ca tipologie a unui eveniment, de exemplu la un incendiu, trebuie să anunțăm și la gaz, la energie, și nu se poate ocupa de toate un singur om”, a spus sergent major Ionuț Alexandru Popa.

Apeluri date în mod iresponsabil pot produce un eveniment devastator. Informațiile oferite sunt extrem de importante

Sunt situații în care persoanele sună la 112 și chiar dacă echipajele sunt trimise pe drum către intervenție, la locul stabilit nu mai este nimeni. Medicul coordonator care lucrează pe ture trebuie să stabilească unde se trimite echipajul și unde se temporizează. Personalul este învățat cu situații în care apelantul exagerează sau chiar minte. Exagerările însă duc de multe ori la mobilizarea unor resurse importante.

„E clar că uneori exagerează pentru că are nevoie de ajutor, însă uneori sunt farse, sună și, în momentul sosirii echipajului la fața locului, persoana nu mai este de găsit. Sunt întrebați trecători, vecini, apelăm înapoi la numărul de telefon, însă nu mai sună. Am avut persoane care au sunat de 2-3 ori pe săptămână fară să aibă o urgență. Situațiile sunt foarte diferite și de multe ori trebuie să alegem între două urgențe la fel de grave. Experiența ajută foarte mult să poți face diferența”, a povestit Andrei Pașcan, medic specialist medicină de urgență și coordonator de tură în CMSUD din cadrul ISU Iași.

Numărul apelurilor s-a triplat odată cu pandemia de coronavirus

Odată cu pandemia de COVID-19, mult mai mulți oameni au nevoie de ajutor de urgență din punct de vedere medical. Multitudinea de apeluri și necesitățile oamenilor sunt greu de rezolvat, iar echipajele abia mai au timp de repaus. Imediat cum sună apelantul și spune că se simte rău, sunt identificate simptomele.

„Pandemia ne-a schimbat mult, cel puțin la început ne-a îndepărtat ușor, ușor și pe noi între noi, colegii. Fiecare avea familie acasă și putea deveni o persoană infectată cu coronavirus. Sperăm acum, prin respectarea măsurilor care se impun, să revenim la normal cât mai repede. La început erau multe apeluri, era infectat cu coronavirus, dar din punct de vedere medical era stabil, deja în momentul de față apelurile sunt mai dure, adică se simt și afecțiunile medicale. Din vocea pacientului îți poți da seama că efectiv este rău, mai ales că majoritatea sună pentru ei înșiși. Aceasta e diferența de la începutul pandemiei, când erau mult mai evazive apelurile, pacienții erau mai bine din punct de vedere medical, și de la al treilea val, când deja oamenii care sună sunt infectați și sunt mult mai grav afectați”, a încheiat sergent major Ionuț Alexandru Popa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *