Prima pagină » Economic Local » Dramele angajaților CFR din Iași, care trăiesc de ani de zile cu salariul minim pe economie. Au ieșit în stradă să-și ceară drepturile, dar deocamdată au primit doar promisiuni. „Numai cine nu a gustat mâncare înghețată nu știe ce înseamnă CFR-istul!”

Dramele angajaților CFR din Iași, care trăiesc de ani de zile cu salariul minim pe economie. Au ieșit în stradă să-și ceară drepturile, dar deocamdată au primit doar promisiuni. „Numai cine nu a gustat mâncare înghețată nu știe ce înseamnă CFR-istul!”

21 dec. 2021, 02:00,
Raluca Costin, în Economic Local

Zeci de impiegați de mișcare, lucrători la locomotive și angajați care întrețin instalațiile, din cadrul CFR Iași, au protestat ieri, 20 decembrie 2021, timp de 10 ore. Angajații susțin că le sunt înghețate salariile și nu mai au bani pentru cheltuielile de zi cu zi. Circulația trenurilor a fost blocată câteva ore din cauza protestului spontan, numai în cazul garniturilor care au plecat din Iași

Zeci de angajați din cadrul CFR au protestat ieri în Gara Iași, nemulțumiți de faptul că au de ani de zile salarii mici, nu pot ieși la pensie mai devreme și nu mai au bani pentru cheltuielile de zi cu zi. Impiegații de mișcare, lucrători la locomotive și angajații care întrețin instalațiile spun că lucrează în condiții greu de imaginat și unii dintre colegi nu mai reușesc să iasă la pensie pentru că mor din cauza stării proaste de sănătate.

„Nu ne-am primit bonurile de masă, echipamentele de protecție și de lucru, lucrăm peste orele de program. Am ajuns să fie anulate trenurile și noi să folosim mașinile personale ca să aducem muncitorii la lucru sau de la lucru. Cazărmile, spațiile de cazare sunt într-o stare foarte proastă, oamenii nu își primesc drepturile la timp și, de aceea, e o stare de nemulțumire. Până în anul 2000 am avut grupă de muncă, după aceea au scos grupa I de muncă. Acum vor să ne scoată statutul feroviarului. Nu e corect, normal și moral.

Numai cine nu a gustat mâncare înghețată și nu a trăit printre noi nu știe ce înseamnă CFR-istul! Oamenii mor la 60 de ani din cauza stării proaste de sănătate, nu din cauza vârstei. Uitați-vă bine la oamenii aceștia care, zi, noapte, pe ger, caniculă, merg pe linii și se asigură că totul e bine”, spune Paul Brășcanu, lider de sindicat și specialist în relații sociale Secția L6 Vatra Dornei.

Aurelia Brașoveanu, impiegat de mișcare: „Noi ce suntem?! Ultima spiță, bătaie de joc, de unde se poate tăia!”

Mai mult, angajații nemulțumiți spun că dacă în alte situații angajații care au protestat și-au rezolvat problemele, în cazul lor nu se întâmplă asta. Dacă statutul CFR-istului ar fi pus în aplicare, aproximativ 30 la sută din angajați ar ieși la pensie, întrucât media de vârstă a angajaților este 45-52 de ani.

„Statutul CFR-istului a fost amânat de ani de zile, de nu știu câte ori. Vrem ieșirea la pensie mai devreme. Lucrăm în condiții extrem de grele, sub firul de contact. Nu doar noi, impiegații, ci și ceilalți colegi lucrători care lucrează în temperaturi de plus 50 de grade sau minus 20 de grade. Toți parlamentarii, miniștrii de la conducerea transporturilor nu au făcut decât să ne dezbine, ca să ne poată conduce și au tăiat de peste tot. Sunt foarte mulți, după 25-30 de ani de vechime au salariul minim pe economie. Cu ce să trăim? Unde este sporul de vechime de 25 la sută? Lucrăm noaptea, nu avem sâmbete, duminici, sărbători liniștite.

Noi lăsăm familia și plecăm la muncă. Câteodată, CFR-istul este singur pe peron. Facem naveta cum facem. Am câștigat procesele și tot nu se pune în aplicare ce am câștigat. E o harababură. Nu au făcut nimic la CFR ca infrastructură. Cârpim. Pădurarii au ieșit în stradă. În 2-3 zile au avut statut. Noi nu. Ce trebuie să facem? Noi ce suntem? Ultima spiță, bătaie de joc de unde se poate tăia”, susține Aurelia Brașoveanu, impiegat de mișcare stația Iași.

Petrică Macovei, impiegat de mișcare: „Utilajele alea moderne unde sunt?!”

Angajații nemulțumiți care au protestat ieri au mai spus că în infrastructura feroviară nu s-au făcut deloc investiții, iar această situație nu s-a schimbat în perioada de după Revoluție, deși s-au schimbat guvernele.

„Nu s-a cumpărat material rulant nou, șină. Se împrumută dintr-o parte în alta materiale vechi, se peticește. Se scot macaze vechi, se pun unde e nevoie. A cumpărat cineva, de 30 de ani, șină nouă sau un macaz? Doar cârpim. Se laudă că aduc cu fonduri europene, dar nu au făcut nimic. Utilajele alea moderne unde sunt? Cu târnăcopul și cu burghiul să faci gropi la mână? Cine mai face așa ceva în Europa? Trenurile sunt vechi din 1966, 1977. Degeaba au putere de maximum 120 de kilometri la oră dacă liniile nu permit mai mult de 50 de kilometri la oră. În septembrie trebuia să ies la pensie. Nu pot să fac asta. Trebuie să stau în continuare în gară, în condiții grele, cu boschetarii. Cine nu a trecut prin ceea ce trecem noi nu are cum să înțeleagă”, susține Petrică Macovei, impiegat de mișcare.

În edițiile anterioare a fost prezentată povestea Doinei Diaconescu, angajată a CFR.

Tinerii care lucrează în cadrul CFR Iași spun că, dacă situația nu se va schimba, instituția riscă să rămână fără angajați

Salariile sunt un factor determinant pentru cei care renunță la postul din cadrul CFR.

„Nu e bine deloc pentru că statutul CFR-istului trebuia pus în aplicare din aprilie 2022 și a fost amânat până în 2023. Erau stipulate niște condiții care ne conveneau. Dar eu, din prisma mea de tânăr CFR-ist, nu sunt stimulat să rămân aici, să lucrez în continuare. Nu sunt stimulați tinerii financiar, de aceea nu există nicio șansă să vină să lucreze aici. Uitați-vă și dumneavoastră! Cei mai mulți angajați au 50 de ani. Nu se poate să faci serviciu la siguranța circulației, să stai în frig și vânt peste program. Nu poți să faci la 60 de ani aceeași muncă fizică de la 20 de ani. Impiegat de mișcare de 5 ani, angajat în momentul în care nu mai avem un salariu decent să ne acoperim cheltuielile de zi cu zi, probabil vom renunța”, spune Ovidiu Muscalu, impiegat de mișcare, din Iași, în vârstă de 38 de ani.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor au anunțat ieri-seară, după negocierile cu sindicatele angajaților din domeniul feroviar, că părțile au convenit ca, pentru perioada imediat următoare, să se agreeze, ca soluție, majorarea salariilor tarifare cu indicele de creștere a prețurilor de consum pentru anul 2022. Aproximativ 300 de angajați din Iași sunt nemulțumiți și și-au revendicat drepturile prin protestul spontan derulat ieri, 20 decembrie 2021.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *