Unul din cele mai circulate drumuri județene din Iași a fost împărțit frățește de doi mari asfaltatori din regiune, care au devenit cuscri între timp. Doi inspectori din cadrul Direcției Județene de Drumuri care au sesizat neregulile au fost trași pe linie moartă ulterior. În familia Darcons SRL- Eky Sam SRL s-au împărțit două milioane de euro. Maricel Popa, președintele Consiliului Județean, a fost artizanul principal al acestui subterfugiu. Lucrarea pe drumul Târgu Frumos- Cucuteni a fost făcută cu probleme
La mai bine de un an jumătate distanță de la atribuirea unui contract de peste două milioane de euro pentru reabilitarea drumului județean DJ 280 B Târgu Frumos- Cucuteni, au ieșit la iveală o serie de informații care dovedesc faptul că la mijloc a fost o afacere de familie girată de Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași. Practic, o lucrare atribuită unei alte firme a ajuns să fie făcută de cea care i-a fost concurentă direct, subterfugiul fiind scos însă la iveală de angajații Direcției Județene de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) Iași.
Direcția de Drumuri a organizat o licitație pentru reabilitarea DJ 280 B Târgu Frumos- Cucuteni în anul 2018 pentru asfaltarea unei porțiuni între km 2+614 și km 11+802. Procedura a fost atribuită firmei Darcons SRL, firmă ce aparține lui Romică Rotaru, fost vicepreședinte al Consiliului Județean Neamț. La licitație a participat și firma Eky Sam SRL, controlată de Ioan Echimov, cel care avea să-i devină cuscru lui Romică Rotaru un an mai târziu. Echimov este un apropiat al lui Maricel Popa, actualul președinte al Consiliului Județean Iași. Firmele lui Echimov au prins numeroase contracte cu ajutorul șefului CJ, între cei doi fiind o relație bine închegată.
Cuscrul din Neamț i-a dat lucrarea celui din Iași
Povestea este una clasică. Darcons SRL a câștigat lucrarea contractată prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) 2 și a împărțit apoi totul cu Eky- Sam SRL. Inspectorii Curții de Conturi s-au prins și au luat lucrarea la verificat. Ba chiar, Direcția de Drumuri a fost și amendată pentru că a permis acest lucru. Însă lucrurile nu se opresc aici. Inspectorii Direcției, doi oameni de bună credință din instituție, au fost pe teren și au constatat că utilajele Eky Sam SRL lucrează la proiectul câștigat de altă firmă și au cerut explicații.
„În urma vizitei la teren s-au găsit următoarele: șeful de șantier Pricop Constantin Dănuț, angajat al SC Darcons SRL, cu decizia de numire nr 759/24.10.2018; freză de asfalt, excavator, autobasculantă- inscripționate cu SC Eky- Sam SRL; personalul muncitor – echipat cu salopetă inscripționată cu SC Eky- Sam SRL. Potrivit documentației de atribuire a contractului nr. 5732/07.07.2018, nu se regăsește niciun subcontractant declarat.
În conținutul contractului de lucrări, clauza 7 subcontractare, subclauza 7.7 se menționează: În cazul în care antreprenorul încheie un subcontract fără acordul beneficiarului, acesta poate aplica sancțiunea pentru încălcarea contractului prevăzută la clauzele 63 și 64. Având în vedere că în teren există lucrări ale SC Eky-Sam SRL, vă rugăm să ne comunicați de urgență dacă la aceată dată există vreun acord încheiat între SC Darcons SRL și SC Eky-Sam SRL și în ce constă acesta. În condițiile în care SC Eky- Sam SRL nu a fost acceptat de beneficiar ca subcontractant, vom fi nevoiți să ne conformăm clauzei 7 din contract”, se arată în adresa de constatare a inspectorilor de la Drumuri.
Între timp, conducerea Direcției, prin Ciprian Ciucan, nu a luat nicio măsură, ci dimpotrivă. Ciucan a fost angajat la firma lui Echimov, iar de aici până la găsirea rapidă a unei explicații nu a fost decât un pas.
Firma lui Rotaru a găsit soluția
Nu a trecut însă mult timp, iar Darcons SRL a trimis o adresă către Direcția de Drumuri prin care a menționat că a închiriat utilajele de la Eky Sam și că nu este vorba despre nicio subcontractare. Asta chiar dacă nu au anunțat Drumurile Județene.
„Având în vedere adresa prin care ne aduceți la cunoștință ca urmare a vizitei efectuate în teren la data de 6.11.2018, că ați constatat prezența la punctul de lucru a reprezentantului Darcons SRL, domnul inginer Pricop Constantin Dănuț- șef de șantier, a personalului muncitor echipat cu salopete inscripționate SC Eky-Sam SRL și a utilajelor purtând inscripția Eky- Sam SRL, confirmăm aspectele sesizate de dumneavoastră și vă informăm cu această ocazie că parte din personalul și utilajele prezente în șantier sunt resurse ce aparțin Eky-Sam SRL, resurse care au fost puse la dispoziția noastră în baza contractului nr. 734/21.10.2018, contract ce are ca obiect închirierea de utilaje cu operator și furnizarea de servicii de manoperă pentru lucrări de drumuri, contract care în temeiul prevederilor subclauzei 7.1 din contractul nr. 5732/07.09.2018, nu este de natură a fi considerat sau interpretat drept «subcontract», nefiind încălcate așadar prevederile sau obligațiile contractuale asumate de dumnevoastră”, se arată în răspunsul firmei Darcons SRL.
Asfaltare făcută de mântuială
Proiectul a ajuns și la Inspectoratul de Stat în Construcții. Inspectorii au constatat că în loc de patru centimetri de asfalt s-au pus doar trei, adică o lipsă de 25 la sută din lucrare. Ulterior, s-a dispus refacerea proiectului. Pentru această lucrare s-au platit 0,9 milioane lei pe kilometru. Iar asta nu a fost tot. O altă situație legată de acest drum a vizat alocarea altor bani pentru un rest de proiect. Cum s-a ajuns aici? Direcția de Drumuri a solicitat CJ alocarea a 753 mii lei pentru un covor bituminos pe DJ 280B: Tg. Frumos – Cucuteni (km 1+900 – 2+614). Lucrarea trebuia făcută inițial integral, însă la măsurătoare s-a calculat cu 714 metri mai puțin, iar acum se încearcă să se acopere gafa cu alte fonduri.