Alex Gafița și Emanuel Varga sunt doi tineri din Iași care în anul 2017 au deschis o prăjitorie de cafea, după ce mai mulți ani au muncit în vânzări și ca barmani. Au investit 80.000 de euro, bani obținuți în programul Start-Up Nation și fonduri proprii. Vând cafea ce provine din Brazilia, Congo, Peru și produc ciocolată care conține numai cacao și zahăr
Alex Gafița, în vârstă de 36 de ani, și Emanuel Varga, 38 de ani, se cunosc de mai mulți ani, de pe vremea când munceau în domeniul vânzărilor și ca barmani. În anul 2017 au decis să se asocieze și să deschidă o prăjitorie de cafea. Au accesat 40.000 de euro prin programul Start-Up Nation, au achiziționat câteva echipamente, au amenajat spațiul de pe bulevardul Ștefan cel Mare și s-au apucat de prăjit cafea. Atât Alex, cât și Emanuel au muncit în domenii care nu au legătură cu cafeaua.
„Eu am lucrat în vânzări, ca barman, deși am terminat Facultatea de Automatică și Calculatoare, pe vremea când domeniul IT nu era așa dezvoltat. M-am gândit că nu pot să ies la pensie din meseria asta și discutând cu Emanuel, ne-am gândit să facem «Prăjitoria de Cafea». A fost dificil pentru noi, ca orice început. Emanuel s-a pregătit mult în acest domeniu, se perfecționează mereu, el se ocupă de prăjirea cafelei.
Eu sunt mai mult cu partea economică. Ne-am informat cu privire la cafea, de unde o aducem, care este cea mai bună. Noi ne aprovizionăm de la Bayer, din Olanda, companie care aduce cafea de la fermierii cu tradiție din Brazilia sau Congo, din anul 1978. Sunt zone cu cafea unde se exploatează copiii. Dar noi nu aducem de acolo. Marile companii cumpără din aceste zone”, spune Alex Gafița, antreprenor din Iași, unul dintre asociații afacerii cu cafea.
În jur de 150 de clienți cumpără cafea zilnic din magazinul celor doi antreprenori din Iași
Dacă la început, când au deschis afacerea, vindeau 100 de kilograme de cafea, pe lună, acum vând de 5 ori mai mult. Tot ce câștigă reinvestesc și cei aproape 80.000 de euro pe care i-au cheltuit până acum au fost amortizați. Vor să mai achiziționeze și alte echipamente, cu o capacitate mai mare de producție. Au 100 până la 150 de clienți zilnic.
„Tot ce am făcut aici a fost treptat. Numai amenajarea acestui spațiu a durat 8 luni. Cum vindem cafea, cum investim în ce mai avem nevoie. Avem un prăjitor cu o capacitate de 10 kilograme, dar vrem unul mai mare. Sunt destul de scumpe echipamentele și am avut noroc de proiectul pentru start-up-uri, unde am primit banii necesari să achiziționăm primele echipamente. Avem clienți care își cumpără cafea pentru acasă, unde o pregătesc la ibric. Sunt cei care au puțină experiență, știu ce cafea să aleagă, fac diferențele între arome. La cafea contează foarte mult măcinătura.
Nu își pierde din arome dacă o macini după ce deschizi ambalajul. Cel mai vândut este amestecul de cafea 100 la sută arabica. Am încercat să imbinăm gustul cât mai comun al cafelei. Mixul e cel mai căutat. Recomandăm clienților să pună cafeaua într-un loc răcoros, nu deasupra aragazului (n.r.- râde). Mai sunt și clienții care vin și cumpără cafea cu lapte, cei mai mulți. Aceștia cer doar o cafea bună”, spune Emanuel Varga, „prăjitorul de cafea”, cum îi place să i se spună.
Un al proiect de succes finanțat prin programul Start-Up Nation este Solo Pasta, unde se produc paste.
În prăjitoria de cafea, deschisă de cei doi antreprenori din Iași, este produsă și ciocolată ce conține doar cacao și zahăr
Ideea de a face acest produs le-a venit când au primit boabe de cacao și nu știau ce să facă cu ele. S-au uitat pe YouTube, s-au interesat despre ce presupune producția de ciocolată artizanală și s-au pus pe treabă.
„Unde se cultivă cafea este și cacao. La noi au ajuns niște boabe de cacao și am zis să încercăm să facem ciocolată. M-am uitat pe tutoriale, pe YouTube, și așa am învățat cum se face. Dintr-un sac de cacao de 70 de kilograme faci o cantitate de 80 de kilograme de ciocolată. Procesul de obținere este destul de complex și durează și 4-5 zile până o aducem în forma finală. Vrem să facem mai multe sortimente de ciocolată, să aducem cacao din Peru și Ecuador, să facem mai multe sortimente. Avem o mașină care pisează 25 de kg de ciocolată și costă 6.000 de euro, dar vrem să luăm una care produce o cantitate mai mare. O ciocolată costă 18 – 20 de lei tableta de 80 de grame”, mai spune Emanuel Varga.
Afacerea cu cafea s-a dezvoltat treptat, astfel că, dacă în anul 2020 cifra de afaceri era de 90.000 de euro, anul acesta va fi mai mare.
„Dacă nu era pandemia, era mai mare cifra de afaceri. Anul acesta va fi cu 40 la sută mai mare”, spune Alex Gafița.
În edițiile anterioare, reporterii „BZI” au prezentat povestea antreprenorului din Iași care vinde cafea într-un Citroen restaurat.