România pare să se întoarcă în epoca Băsescu, epocă în care SRI prin Florian Coldea controla justiția. Un proiect de lege depus în Parlament arată că Klaus Iohannis, adică președintele României în exerciţiu, l-ar putea demite pe şeful SRI. Acest lucru înseamnă faptul că Parlamentul nu va mai avea absolut nicio atribuție în acest sens.
Lucrurile stau şi mai prost în contextul în care civilii vor fi obligați să colaboreze cu ofițerii SRI în misiuni, dacă aceștia au cerințe în acest sens.
Klaus Iohannis l-ar putea demite pe șeful SRI
Proiectul de lege aflat pe masa Coaliției arată o anamolie într-un stat democrat. Președintele Klaus Iohannis l-ar putea demite pe directorul SRI dacă cel din urmă încalca mai multe prevederi legale. Acest lucru înseamnă că SRI nu ar mai fi în totalitate sub controlul Parlamentului, lucru care se întâmpla în toate statele democratice.
Concret, un președinte al României l-ar putea demite pe șeful SRI dacă acesta încalca prevederea legale care îi interzice să facă parte din partide, formațiuni sau organizații politicii.
Legea actuală este una care delimitează intervenția președintelui României. Concret, în legea de funcționare a Serviciului Român de Informații se arată că șeful SRI poate fi demis doar de Parlamentul României, la cererea președintelui într-o ședință comună a celor două camere. Directorul mai poate fi demis dacă o treime din numărul deputaților sau senatorilor fac un demers în acest sens.
Ce prevede Art. 16 din proiectul de lege discutat de coaliția PSD-PNL-UDMR:
(3) Eliberarea din funcţie a directorului general al Serviciului se face:
a) prin demisie înaintată Preşedintelui României şi notificată preşedinţilor Camerei Deputaţilor şi Senatului;
b) la propunerea Preşedintelui României pentru încălcarea prevederilor alin.(2) adresată Parlamentului, cu avizul Comisiei comune permanente a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii Serviciului Român de Informaţii.
Procurorii pot intra în sediile SRI doar cu aviz din partea șefului CSAT, adică a președintelui României
O altă aberație, de această dată juridică, este anchetarea angajaţilor SRI. Proiectul de lege precizează faptul că procurorii pot intra în sediile SRI doar cu aprobarea președintelui CSAT care este și președintele României. Ba mai mult, ofițerii SRI vor putea fi anchetați, percheziționați, reținuți pentru fapte ilegale pe care le-au săvârșit în timpul serviciului, doar de procurori desemnați.
Art. 39 – (1) Personalul Serviciului:
a) desfăşoară activităţi ce implică exerciţiul autorităţii de stat şi are toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege pentru aceasta;
b) poate fi audiat, percheziţionat sau reţinut pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu acestea numai de procurori anume desemnaţi, cu informarea prealabilă a directorului general al Serviciului şi în prezenţa unui reprezentant al structurii juridice a Serviciului;(2) Pentru efectuarea oricăror activităţi de urmărire penală, accesul organelor abilitate în sediile şi obiectivele Serviciului în care se gestionează informaţii secret de stat se realizează doar cu aprobarea preşedintelui CSAT şi informarea prealabilă a directorului general al Serviciului, în baza unor mandate emise de judecători din cadrul ICCJ. se arată în proiectul de lege.
Așadar, cu noile reglementări pare că ne îndreptăm către epoca Băsescu unde Florian Coldea făcea legea.