Consiliul Județean cere lămuriri pentru retrogradarea proiectului legat de autostrada A8 Iași – Târgu Mureș. Autoritatea județeană a trimis o adresă către Guvernul României prin care cere prioritizarea proiectului A8 în noul masterplan general de transport pentru perioada 2020-2030. În ultimele zile, unii parlamentari din Iași și societatea civilă au cerut prelungirea termenului pentru dezbaterea publică a masterplanului
Noi dispute, pe tema proiectului A8 Iași – Târgu Mureș! Decizia Guvernului de a retrograda proiectul în noul Masterpan de transport a stârnit o serie de nemulțumiri în societatea civilă și printre parlamentarii din județul Iași. În plus, și șefii administrației județene au trimis o solicitare către Guvernul României prin care au solicitat clarificări legate de prioritizarea investiției A8 în infrastructura rutieră.
Consiliul Județean Iași a solicitat ca A8 să intre pe primele poziții în masterplanul general de transport în perioada 2020-2030. Săptămâna trecută, mai mulți parlamentari din Iași, dar și reprezentanți ai Asociației Moldova vrea Autostradă s-au întâlnit cu Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, și cu Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, pentru a discuta despre susținerea acestei investiții.
Lămuriri pentru proiectul A8 Iași – Târgu Mureș
În adresa trimisă de CJ către Guvern, autoritatea județeană a solicitat lămuriri despre situația A8 Iași – Târgu Mureș.
„Existența unui decalaj imens între Regiunea de Nord-Est și celelalte zone arată nevoia urgentă de investiții pentru a reduce din acest decalaj care se transpune direct printr-un nivel de trai mult mai scăzut al locuitorilor (produsul intern brut pe cap de locuitor fiind sub jumătate din media Uniunii Europene). Autostrada A8 – Autostrada Unirii reprezintă una dintre aceste investiții vitale pentru dezvoltarea regiunii Moldovei. Autostrada A8 trebuie evaluată după criterii care să țină cont de particularitățile economice ale Regiunii de Nord-Est și ale caracterului de regiune de frontieră a Uniunii Europene, precum și de potențialul de cooperare transfrontalieră”, susțin cei de la Consiliul Județean Iași.
CJ a cerut promovarea proiectului A8 în masterplanul de transport
Executivul CJ Iași a solicitat actualizarea criteriului legat de conectivitatea strategică, detaliu care poate face ca autostrada A8 să urce câteva poziții în documentul elaborat de Ministerul Transporturilor. Astfel, proiectele incluse în rețeaua strategică TEN-T Core sunt trecute greșit, la fel ca și cele pe rețeaua secundară, conform celor de la CJ Iași, erorile fiind semnalate pe baza unor criterii de interpretare.
„Pentru corectarea erorii apărute, solicităm aplicarea unui sistem care să permită ierarhizarea superioară a proiectelor care fac parte din rețeaua TEN-T Core față de proiectele clasificare în rețeaua TEN-T Comprehensive, în colaborare perfectă cu documentele emise de Comisia Europeană care stabilesc contribuția superioară a rețelei TEN-T Core la obiectivele de conectivitate strategică națională și europeană”, au mai spus cei de la CJ Iași.
Și Petru Movilă, președintele PMP Iași, inițiatorul Legii pentru Autostrada Unirii, a cerut lămuriri de la Guvern pentru acest obiectiv strategic.
Termene clare pentru autostrada A8 Iași – Târgu Mureș
Mai mult, CJ a arătat că există și legea adoptată pentru realizarea A8 din 29 noiembrie 2018, pentru care au fost avizate și termene clare de realizare. Pentru tronsonul Ungheni – Iași – Târgu Neamț s-a decis ca termenul-limită de realizare a proiectului să fie 31 decembrie 2026. Pentru tronsonul Târgu Neamț – Târgu Mureș s-a decis ca termenul să fie 31 decembrie 2030.
Și termenul-limită pentru podul peste râul Prut este 31 decembrie 2030. De la ultima întâlnire pentru susținerea A8 au lipsit tocmai Maricel Popa și Marius Bodea, senatori de Iași, cei care au refuzat să susțină acest proiect pentru dezvoltarea Moldovei.