Prima pagină » Eveniment-Social » Directorul adjunct al Teatrului pentru Copii și Tineret Luceafărul din Iași a relatat despre ce a însemnat suspendarea spectacolelor, dar și cum au trecut actorii peste perioada pandemiei de Covid-19, în Studioul BZI LIVE – FOTO/ VIDEO

Directorul adjunct al Teatrului pentru Copii și Tineret Luceafărul din Iași a relatat despre ce a însemnat suspendarea spectacolelor, dar și cum au trecut actorii peste perioada pandemiei de Covid-19, în Studioul BZI LIVE – FOTO/ VIDEO

11 iun. 2020, 16:33,
BZI.ro, în Eveniment-Social

Joi, 11 iunie 2020, la ora 15.00 în lumina reflectoarelor Studioului BZI LIVE a fost programată o ediție interesantă și incitantă fespre cum a trecut lumea culturală, teatrală și artistică din România, prin pandemia de COVID-19. Asta într-un savuros și original dialog ce l-a avut ca invitat pe valorosul critic Oltița Cîntec, important intelectual respectiv director adjunct artistic al Teatrului pentru Copii și Tineret Luceafărul din Iași. Alături de domnia s-au punctat aspecte ce țin de activitatea instituției pe care o coordonează, proiectele pe care le are în lucru, ce a însemnat suspendarea spectacolelor în aceste săptămâni pandemice, cum au trecut actorii prin toate acestea, sub finanțarea culturii dar și alte aspecte din planul cultural, intelectual sau al transformărilor și mutațiilor pe plan mental din societate. Despre pregătirea primei premiere artistice, după reluarea activității post pandemie COVID-19, pregătirea importantului și de succes Festival Internațional de Teatrul pentru Publicul Tânăr (FITPT).

Cel mai vizibil pe plan internaţional

Având în vedere toate acestea, O reuşită pentru echipa condusă de Oltița Cîntec și de scriitorul Ioan Holban este şi faptul că, în ultimii ani, Teatrul Luceafărul este cel mai vizibil de pe plan local, la nivel internaţional.

„Da, ani buni, facem turnee în Spania, Italia, Austria, Germania, chiar şi în Anglia, în special acolo unde sunt comunităţi mari de romani. Apoi, organizăm şi Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr. În cadrul acestuia vin trupe din întreaga lume, din Africa sau Statele Unite ale Americii sau din toată Europa. Piesele se joacă în diverse zone, din aer liber, ale Iaşului… De pe Strada Lapuseanu şi până la Ciric sau la Palatul Culturii. Este o emulaţie extraordinară şi cu un succes la public uriaş. Chiar am şi fost premiaţi, pe plan european pentru munca noastră”, arata cei de la Teatrul Luceafărul.

Cine este Oltița Cîntec

Critic de teatru şi publicist, doctor în Teatrologie.

Născută în Deaj-Mures

Debut în presă: în 1990

Debut în volum: în 1997

Volume publicate:

Luceafărul ’50 – o istorie evenimenţiala (Cronică, 2000)
(distins de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru (AICT) – secţia Română cu Premiul Special pentru cartea de teatru)

Spoturi pe scenele lumii. Incursiuni în teatrul contemporan (Cronică, 2002);
Ieşirea din faşă (Iaşi, Princeps Edit, 2004),
Sincretismul în artele spectacolului teatral postbelic (Iaşi, Princeps Edit, 2005);
Teatrografii (Iaşi, Timpul, 2008).

În colaborare:

Dicţionarul teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România (coord. Cristian Pepino, Galaţi, Ed. Ghepardul, 1999).
Studii în volume colective:
Genealogii estetice în concepţia regizorală a lui Andrei Şerban, în volumul În mediaş res. Studii de istorie culturală (coord. Andi Mihalache şi Adrian Cioflîncă, Iaşi, Ed. Universităţii „Al.I. Cuza”, 2007);
Hamlet şi spiritul timpului – de la eroul de tip romantic la alienatul postmodern, în Romantism şi modernitate. Atitudini, reevaluări, polemici (coord. Andi Mihalache şi Alexandru Istrate, Iaşi, Editura Universităţii “Al.I. Cuza”, 2009).

Colaborări:
Colaborator al revistelor culturale Observator cultural, Timpul, Scena, Teatrul Azi, Convorbiri literare, Dacia literară, Cronică, Ateneu etc., al revistelor academice Colocvii teatrale, Euresis, al cotidianelor Evenimentul, România liberă etc. Activitatea publicistică s-a concretizat în mii de cronici teatrale, consemnări, eseuri, studii, recenzii, interviuri, portrete etc.

Traduceri:
– volumul Generalul Henry Berthelot – Jurnal şi corespondentă (Iaşi, Cronica 1997);
– piesa de teatru America, visând de Chiori Mizagawa, în antologia Străini din toată lumea. Teatru american contemporan (Bucureşti, Teatrul Azi, 2007).

Referințe critice

În volum:
Dicţionarul teatrului de păpuşi, marionete şi animaţie din România, (coord. Cristian Pepino, Galaţi, Ed. Ghepardul, 1999)
Scriitori şi publicişti ieşeni contemporani, coord. Nicolae Busuioc, (Iaşi, Editura Vasiliana, 2002 şi 2009)
Sorina Bălănescu, Peisaj ieşean cu oameni de teatru şi spectacole, (Iaşi, Princeps Edit, 2004, p. 96)
Ion Parhon, Pragul iubirii-jurnal de spectator, jurnal de trăitor, (Editura Scrisul românesc, Craiova, 2005, p.213)
Doina Modola, Starea teatrului, scurt\ privire a ultimei jumătăţi de veac, în Elisabeta Pop, Teatrul din interior, teatrul din culise, (Oradea Biblioteca Revistei Familia, 2005, p. 369)
Anca Maria Rusu, Spoturi pe scenele lumii, în Spaţii literar-teatrale, (Iaşi, Opera Magna, 2006, p. 211)
Carmen Mihalache, În căutarea noului, în Urât mai trăiţi, domnilor, (Iaşi, Editura Timpul, 2007, p.65)

Alte activităţi:

A iniţiat şi coordonat proiectul dramatIS, de promovare prin spectacole-lectură a tinerilor autori ieşeni de texte pentru teatru, împreună cu echipa artistică de la Teatrul “Luceafărul” Iaşi. Un prim volum Antologia dramatIS a fost editat la Cartea Românească (2008) şi lansat în cadrul Festivalului Naţional de Teatru (2008). La Târgul de carte LIBREX 2009, volumul a obţinut Premiul pentru antologie. Cei trei autori selectaţi sunt Dan Lungu, Lucian Dan Teodorovici şi Cătălin Mihuleac.

Selecţioner al Festivalurilor de Teatru “Pledez pentru tineri” Piatra Neamţ, “ArtForumFest-teatru de club” Iaşi , FITCT “Luceafărul” Iaşi.

Membră în juriile de specialitate ale Galelor UNITER, festivalurilor de la Galaţi, Bucureşti, Piatra Neamţ, Buzău etc.

Consultant artistic la Teatrul “Luceafărul” Iaşi,
profesor asociat la Departamentul Teatru al Universităţii de Arte “George Enescu” Iaşi,
secretar general al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – Secţia Română,

Afilieri:

Membră a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – Secţia Română
Membră a Uniunii Scriitorilor din România

Premii, distincţii:

Nominalizată la Premiile UNITER pt. critică teatrală (2005),
Medalia Meritul cultural clasa I.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *