Inspectoratul Școlar Județean Iași a lansat un proiect de amploare pentru susținerea educației de calitate. Consorțiul local pentru educație de calitate – 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205047, finanțat prin programul Erasmus+, a permis directorilor a 8 unități de învățământ din județ să participe la un curs de formare dedicat modelului educațional finlandez, recunoscut pentru eficiență și inovație.
Directori din 8 școli ieșene au participat la un curs despre sistemul educațional finlandez, prin intermediul unui proiect Erasmus+
Inspectoratul Școlar Județean Iași continuă să investească în excelența educațională prin inițierea Consorțiului local pentru educație de calitate, un proiect sprijinit de programul Erasmus+. În perioada 11 – 16 noiembrie 2024, un grup de opt directori ai unor școli din județul Iași a avut ocazia să exploreze sistemul educațional finlandez în cadrul cursului „Introduction to the Finnish Education Model”, desfășurat la Helsinki.
Participanții au reprezentat unități de învățământ din mediul urban și rural: Liceul Teoretic „Ion Neculce” Iași, Școala Profesională Focuri, Școala Profesională Coarnele Caprei, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare și Sfânt” Dobrovăț, Școala Gimnazială Moțca, Școala Gimnazială Horlești, Școala Gimnazială „Ioanid Romanescu” Românești și Școala Gimnazială Todirești.
Proiectul a fost conceput pentru a aduce beneficii semnificative în procesul de modernizare a metodelor educaționale din județ, prin învățarea de la un sistem recunoscut la nivel global pentru rezultatele sale remarcabile.
Cursul de formare din Finlanda a oferit o perspectivă detaliată asupra pedagogiei pozitive, un concept esențial al educației finlandeze, care pune accent pe dezvoltarea socio-emoțională a elevilor. Participanții au învățat să prioritizeze respectul reciproc, sprijinul emoțional și creșterea stimei de sine a elevilor, toate integrate în metode moderne de predare.
Un alt element-cheie abordat în cadrul cursului a fost integrarea conceptului STEAM (Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică) în Curriculum. Acesta stimulează gândirea critică și creativitatea, pregătind elevii pentru provocările unei societăți moderne bazate pe inovație. Metodologia STEAM, apreciată pentru impactul său, încurajează o abordare interdisciplinară care promovează învățarea prin experimentare și colaborare.
Participanții au explorat infrastructura de referință a sistemului finlandez
Pe lângă activitățile educaționale, participanții au explorat infrastructura de referință a sistemului finlandez. Printre locațiile vizitate s-au numărat: OmniaMakerSpace, un atelier modern dedicat prototipării și inovației, și biblioteca Oodi, un spațiu cultural multifuncțional care încurajează colaborarea și învățarea.
În cadrul cursului au fost prezenți și educatori din alte țări europene, precum: Germania, Italia, Spania, Suedia și Franța, ceea ce a oferit posibilitatea unor schimburi interculturale valoroase. Participanții au avut ocazia să discute despre provocările și soluțiile din propriile sisteme educaționale, inspirându-se reciproc.
Experiențele culturale au completat programul educațional, punând în valoare elementele unice ale Finlandei. Delegația ieșeană a descoperit tradițiile locale, poveștile populare cu Moomin, simboluri culturale naționale și obiective istorice, cum ar fi cele legate de Jocurile Olimpice din 1952.
Inspectoratul Școlar Județean Iași consideră că acest proiect marchează un pas important în transformarea educației la nivel local. Directorii participanți intenționează să implementeze conceptele și strategiile moderne descoperite în Finlanda, promovând o cultură a colaborării și a inovării în școlile lor.
Amintim că, în urmă cu câteva luni, conducerea ISJ Iași a luat decizia de a închide mai multe școli din județ.
Directori din opt școli ieșene au participat la un curs despre sistemul educațional finlandez, prin intermediul unui proiect Erasmus+. Această inițiativă reflectă angajamentul ISJ Iași de a aduce cele mai bune practici internaționale în școlile din județ, asigurând o educație de calitate care să pregătească elevii pentru provocările viitorului.