Walmart a hotărât să închidă jumătate din magazinele sale din Chicago, iar asta a împins oamenii la lucruri disperate. Au fost înregistrate jafuri masive de alimente. Locuitorii din Chicago pun faptele pe seama companiei și faptul că îi lasă fără hrană, fiind nevoiți să strabată kilometri pentru a procura cele necesare.
Aceste evenimente de peste ocean ar putea stârni panică și la noi, de vreme ce deja găsim sisteme anti-furt pe produse precum brânză, unt, conserve de ton și diverse pateuri. Ceea ce înseamnă că mai este doar un pas până la o criză alimentară mondială.
Compania a spus că lucrătorii din aceste magazine vor fi eligibili să treacă la alte magazine Walmart
Walmart a anunțat marți că săptămâna viitoare va închide patru magazine cu performanțe slabe din cele opt pe care le operează în Chicago. Trei dintre locații sunt situate în cartierele South și West Side din Chicago, care sunt predominant minoritare și s-au luptat de mult cu accesul la alimente și la retail. Unul dintre magazine se află în North Side din Chicago, care este predominant alb și mai bogat.
Anunțul vine după ce Walmart și-a evidențiat eforturile din Chicago ca o „parte critică” a angajamentului său mai amplu de 100 de milioane de dolari pentru promovarea echității rasiale în 2020.
„Chicago va fi un exemplu de ceea ce este posibil atunci când folosim organizațiile de afaceri, guvernamentale și comunitare pentru binele tuturor”, a spus CEO-ul Walmart, Doug McMillon, în 2021.
De asemenea, urmează a mai mult de un deceniu de eforturi intense ale liderilor politici din Chicago pentru a atrage Walmart și alte lanțuri în zone defavorizate pentru a stimula dezvoltarea economică.
Dar Walmart a declarat marți că aceste patru magazine pierd zeci de milioane de dolari pe an și că pierderile anuale aproape s-au dublat în ultimii cinci ani. Compania a spus că a încercat mai multe strategii de îmbunătățire a magazinelor și a investit sute de milioane de dolari în oraș.
„Din păcate, aceste eforturi nu au îmbunătățit material provocările fundamentale de afaceri cu care se confruntă magazinele noastre”, a spus Walmart într-o postare pe blog.
Compania a spus că lucrătorii din aceste magazine vor fi eligibili să treacă la alte magazine Walmart și că va lucra cu liderii locali pentru a ajuta la găsirea opțiunilor de reutilizare pentru clădiri.
Walmart a spus că celelalte patru magazine ale sale din Chicago „continuă să se confrunte cu aceleași dificultăți de afaceri”, dar crede că închiderea acestor patru le va oferi celorlalți cele mai bune șanse de a rămâne deschise.
Închiderile atrag atenția asupra recentei retrageri din marile orașe din SUA de către Walmart și alte lanțuri naționale. Ele ridică, de asemenea, întrebări cu privire la eficacitatea strategiilor guvernamentale care se bazează îndeaproape pe lanțurile naționale pentru a îmbunătăți accesul la alimente și la comerțul cu amănuntul în zonele deservite.
David Merriman, profesor de politici publice, management și analiză la Universitatea Illinois din Chicago, a descoperit într-un studiu din 2012 despre impactul Walmart în Chicago că întreprinderile mai apropiate de Walmart erau mult mai probabil să se închidă decât companiile similare aflate mai departe. Studiul a mai constatat că numărul de locuri de muncă pierdute de concurenții din retail din apropiere a compensat în esență numărul de locuri de muncă create la noile magazine Walmart.
„Comunitățile din jurul orașului nu ar trebui să vadă Walmart sau alți retaileri mari ca un panaceu pentru problemele economice locale”, a spus el.
„Un exemplu de ceea ce este posibil”
În 2020, Walmart și-a închis temporar toate cele opt magazine din Chicago în timpul protestelor din oraș și din întreaga țară pentru uciderea lui Floyd de către poliție. Au existat temeri că Walmart și alte companii vor părăsi Chicago, dar Walmart s-a angajat să rămână și să investească în oraș.
Primarul Chicago Lori Lightfoot și McMillon de la Walmart au anunțat în iunie 2020 că Walmart își va redeschide magazinele și, de asemenea, va construi două centre de sănătate și o academie de formare pentru angajații din Chicago.
„Angajamentul Walmart față de Chicago rămâne puternic. Nu mergem nicăieri”, a spus McMillon.
El a mai spus la acea vreme că magazinele Walmart din Chicago funcționează în mod colectiv cu o pierdere din cauza unei „combinații a vânzărilor, marjei produselor și cheltuielilor noastre”. El a spus că Walmart va încerca să reducă pierderile fără a crește prețurile sau a reduce salariile sau orele lucrătorilor.
Walmart „s-ar putea să fie nevoit să revizuiască din nou aceste decizii” dacă nu au funcționat după câțiva ani, a avertizat el, „dar nu asta sperăm sau ne planificăm”.
Un an mai târziu, McMillon a spus: „Walmart vrea să servească oamenii acestui mare oraș, să construiască o afacere de succes și să lucreze cu cei care sunt hotărâți să vadă Chicago împlinindu-și potențialul”.
Într-o declarație de marți, Lightfoot a spus că este „incredibil de dezamăgită de faptul că Walmart, un partener puternic în trecut,” închidea magazine.
„Abandonarea fără ceremonie a acestor cartiere va crea bariere în calea nevoilor de bază pentru mii de rezidenți”, a spus ea. „Facem apel la Walmart să se asigure că aceste magazine care urmează să fie închise în curând sunt reutilizate cu implicare semnificativă a comunității, astfel încât să poată găsi o nouă utilizare pentru a-și deservi cartierele.”
Lupte în orașe
Decizia Walmart vine după ani de încercări ale companiei de a se muta în marile orașe din SUA.
Walmart s-a extins în zonele rurale și suburbane în anii 1980 și 1990 și a început să încerce să intre în orașe la începutul anilor 2000. Dar compania a fost întâmpinată în New York, Los Angeles, Chicago și în alte orașe din partea sindicatelor și a oponenților democrați care se temeau că Walmart, care nu este unionist, va reduce salariile și va afecta micile afaceri.
În 2006, Walmart a depășit opoziția din Chicago și și-a deschis primul magazin. Primarul din Chicago la acea vreme, Richard M. Daley, a deschis calea pentru Walmart prin vetoul unei ordonanțe prin care toate magazinele mari să plătească angajaților un salariu minim de 10 USD.
Alți lideri din Chicago au considerat că aducerea Walmart și a lanțurilor naționale este o modalitate de a stimula economia și de a oferi acces la alimente proaspete în zona predominant Black South Side din Chicago.
„Acest Wal-Mart este un câștig-câștig-câștig – o victorie pentru economia locală, o victorie pentru crearea de locuri de muncă locale și o victorie pentru locuitorii din Chicago”, a spus primarul de atunci al Chicago, Rahm Emanuel, în 2012, când Walmart a deschis un magazin în cartierul Chatham al orașului. (Este unul dintre magazinele acum programate pentru închidere.)
Dar această strategie a fost greșită, a spus Stacy Mitchell, co-directorul executiv al Institutului pentru Autodependență Locală, o organizație de cercetare și advocacy care provoacă concentrarea economică. Ea crede că orașul ar fi trebuit să depună eforturi mai mari pentru a sprijini comercianții mai mici care au fost strânși de lanțuri mari.
„Liderii orașului Chicago s-au aplecat pentru a atrage Walmart în oraș”, a spus ea. „Ceea ce ar fi trebuit să facă a fost să sprijine dezvoltarea afacerilor locale cu un angajament real față de oraș și locuitorii săi.”
Walmart se retrage în unele orașe. De asemenea, a închis recent magazine în Portland, Oregon.
Beneficiile capacității Walmart de a reduce costurile și de a menține prețurile scăzute s-au dovedit mai puțin eficiente în orașe. Modelul tipic de supercenter de 180.000 de metri pătrați al Walmart nu este la fel de potrivit pentru cartierele urbane precum este pentru zonele suburbane și rurale, a spus Ray Wimer, profesor de practică de retail la Universitatea Syracuse.
Walmart nu este, de asemenea, singurul lanț național care a închis magazine în marile orașe. Un flagship Whole Foods s-a închis luni în San Francisco, invocând îngrijorări legate de siguranța lucrătorilor. Walgreens și CVS s-au închis și în San Francisco și New York, în timp ce Starbucks a închis 16 locații din diferite orașe.
Acești comercianți cu amănuntul se confruntă cu mai multe provocări în orașe. Locațiile urbane au chirii mai mari, ceea ce înseamnă că trebuie să atingă ținte de vânzări mai mari pentru a atinge rentabilitatea, a declarat Wimer pentru CNN. Unii comercianți cu amănuntul au menționat, de asemenea, niveluri mai ridicate de furt și alte infracțiuni în magazinele din oraș.
În plus, blocările de siguranță din cauza pandemiei de Covid-19 și creșterea muncii la distanță au afectat traficul pietonal și vânzările către magazine. Iar creșterea Amazon și a livrărilor în aceeași zi a făcut ca mersul la magazine să fie mai puțin atractiv pentru locuitorii urbani.