Dialog impresionant cu marele actor Dorel Visan, la Iași! Ajuns în capitala Moldovei pentru decernarea titlului Doctor Honoris Causa, maestrul a povestit despre cât de minunat se simte la Iași. Teatrul, din păcate, nu mai este ceea ce a fost cândva. Lumea de astăzi își pierde puțin câte puțin din esență. Teatrul este în cădere, la fel ca oamenii și întreaga societate
Dorel Vișan este unul dintre actorii de geniu ai artei cinematografice românești și internaționale. A fost protagonist în peste 90 de filme și a debutat în 1974 cu „Păcală”. De-a lungul timpului a făcut roluri memorabile, precum cele din „Moromeții”, „Cel mai iubit dintre pământeni” sau „Senatorul melcilor”. Maestrul Dorel Vișan este deținătorul a numeroase premii și distincții oferite de instituții reprezentative ale statului român. La Iași a primit titlul de Doctor Honoris Causa și a mărturisit că în acest oraș se simte ca acasă.
Marele actor Dorel Vișan, la Iași: „Artiștii nu mai montează singuri piesele mari în scenă”
Reporterii BZI au stat de vorbă cu maestrul Dorel Vișan înainte de a lua parte la ceremonia de decernare a titlului Doctor Honoris Causa la Universitatea de Științele Vieții (USV) „Ion Ionescu de la Brad” din Iași. Remarcabilul Dorel Vișan mărturisește faptul că a întâlnit oameni minunați.
„Ne simțim bine pentru că este o atmosferă frumoasă, e o atmosferă deschisă, românească, omenească, moldovenească, ieșeană. Probabil că încă se mai simte reverberația de la Casa Pogorului aici, în Iași. Și am găsit aici, la această universitate care se ocupă cu tainele vieții, oameni minunați cu care ne-am împrietenit și vom rămâne în continuare prieteni”, prezintă maestrul Dorel Vișan.
Artistul spune că teatrul nu mai este ceea ce era odată, neîndeplinindu-și funcția de a interacționa cu oamenii, așa cum era pe vremuri.
„Teatrul nu se mai află în niciun stadiu în momentul actual pentru că nu-și mai face misia aceea a lui de dialog cu oamenii. El dialoghează singur. Artiștii nu mai montează singuri în scenă piesele mari, clasice, precum cele ale lui Lucian Blaga sau William Shakespeare, ci propriile lor rătăciri mentale, iar teatrul nu mai are un control din partea Ministerului Culturii. Nu mai are un repertoriu stabil care să se încadreze într-un program de culturalizare națională, așa cum a fost odată. Îmi pare rău că nu îi iubim pe comuniști, dar ei făceau acest program de culturalizare. Nu mai este asta acum! Acum, artiștii fac ce pot”, menționează Dorel Vișan.
Maestrul Dorel Vișan: „Trăim într-o lume care se deculturalizează”
Întrebat de reporterii BZI cum mai sunt priviți artiștii în zilele de astăzi, poetul și actorul Dorel Vișan spune că în zilele noastre se fac teatru și film pentru festival, nu pentru oameni.
„Acolo unde încă mai sunt oameni deosebiți care mai gândesc românește, care mai știu ce este teatrul, care au auzit de Slanislav, este cea mai grozavă școală de teatru. Acolo mai sunt lucruri care se manifestă și mai fac spectacole pentru oameni. Restul, atât în teatru, cât și în film, fac spectacol pentru festival. Ce este acela spectacol pentru festival? Spectacolul îl faci pentru public, nu pentru festival. Festivalul trebuie să aprecieze cât de valoros este sau nu. Deci problema este un pic mai complicată și nu o putem rezolva acum”, adaugă Dorel Vișan.
Capitolul teatrului de acum mulți ani s-a încheiat în viziunea maestrului, iar spectatorii se împacă cu ceea ce le prezintă specialiștii care spun mereu că „asta cere publicul”.
„Teatrul este într-o cădere, ca și omul, ca și societatea, ca și lumea. Trăim o lume care se deculturalizează, care își pierde esența și intră într-o zonă de animalizare. Au mai fost perioade din astea. Și Dumnezeu a trimis întotdeauna pe cineva care să îi întoarcă pe oameni. Să ne ferească Sfântul, să nu ne trimită într-o zi, ca să ne putem întoarce la omenie, o bombă”, avertizează marele actor Dorel Visan, la Iași.