Prima pagină » Local » Dezvăluiri incendiare! Ilegalități uriașe pe drumurile județene. Contracte date fără să se respecte nicio lege, pentru șmecherii asfaltărilor
Dezvăluiri incendiare! Ilegalități uriașe pe drumurile județene. Contracte date fără să se respecte nicio lege, pentru șmecherii asfaltărilor

Dezvăluiri incendiare! Ilegalități uriașe pe drumurile județene. Contracte date fără să se respecte nicio lege, pentru șmecherii asfaltărilor

29 oct. 2019, 04:00,
Vlad Rotaru în Local

Bătaie totală de joc la adresa sutelor de mii de locuitori ai județului Iași. Mahării asfaltului fac avere, cu sprijinul și complicitatea autorităților județene. O firmă prinsă pe picior greșit, care nu mai poate participa la proceduri publice vreme îndelungată, a ajuns să asigure spatele unei alte societăți. Culmea, această societate este controlată din umbră de același personaj. Deși cazul este cât se poate de grav, procedurile pe drumurile județene continuă să se desfășoare fără probleme

Uluitor! În județul Iași au ajuns să se producă din ce în ce mai multe situații scandaloase, pe bani publici. Caracatița s-a întins și pe investițiile pe drumurile județene, unde au ajuns să se învârtă milioane de euro în ultimii ani. Drept dovadă stau licitațiile derulate în ultimii ani de către Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) Iași. O bună parte din aceste lucrări au ajuns la firma Eky Sam SRL Târgu Frumos, controlată de controversatul Ioan Echimov. În ultimele luni însă, lucrurile au luat o altă întorsătură, iar cei implicați au schimbat macazul pentru a fenta legislația.

Are deja o condamnare

În luna mai a anului trecut, societatea Eky Sam SRL a fost condamnată de către Curtea de Apel Iași pentru fraudă cu fonduri europene în complicitate cu funcționarii Primăriei Ion Neculce. Motivarea a venit însă abia la începutul acestui an. Societatea s-a ales cu o amendă penală de 75.000 de lei, pentru săvârșirea infracțiunii de complicitate la obținerea de fonduri europene cu documente false. În plus, a fost sancționată pe cale administrativă ca timp de cinci ani să nu participe la licitații derulate cu fonduri publice. Și Ioan Echimov a fost luat la ochi de magistrați, astfel încât acesta s-a dat deoparte din noua societate, pentru ca lucrările să mergă liniștite.

Deszăpezirea se face pe blat

Așa se face că a fost băgată la înaintare Eky Route SRL, o altă firmă controlată de Ioan Echimov, de care, însă, răspunde Liviu Tomulesei, fost șef la Lucrări Drumuri și Poduri SA. Această firmă a beneficiat de sprijinul Eky Sam SRL, cu toate că acest lucru este ilegal. Cum s-a ajuns însă la o asemenea situație? De exemplu, Eky Route se ocupă de deszăpezirea drumurilor din județul Iași, în baza unui contract pe doi ani. Firma respectivă se folosește de utilajele de la Eky Sam SRL, în baza unei înțelegeri între cele două societăți. Cu alte cuvinte, Eky Sam SRL sprijină activitatea Eky Route SRL, deși are interdicție în acest sens. A fost încheiat un contract de închiriere utilaje, în baza căruia Eky Route desfășoară deszăpezirea. Cu toate că sprijinul este evident, lucrurile au mers înainte.

Curtea de Conturi a dictat sancțiuni

Nu a contat nici faptul că inspectorii Curții de Conturi au aplicat o sancțiune de 5.000 lei celor de la DJADP pentru că au permis ca Eky Route să participe, sprijinită de Eky Sam. Firma trebuia descalificată, iar o altă societate ar fi trebuit în mod normal să preia deszăpezirea drumurilor județene. Acest lucru nu s-a întâmplat, ci dimpotrivă.
A fost încheiat un contract de peste 13,4 milioane lei pe doi ani, pentru deszăpezirea timp de două ierni. Iarna trecută, contractul a avut o valoare de 6,2 milioane de lei. Culmea, la această sumă, Eky Route a cerut în plus 155 de mii de lei inutil. Aparent, firma ar fi modificat prețurile la timpii de așteptare. Este vorba de acea perioadă în care utilajele de deszăpezire nu ies din baze, timpi care însă sunt plătiți. Astfel, de la 35 de lei pe timpul de așteptare, suma a ajuns la aproape 90 de lei, iar astfel a rezultat acea diferență de 155 de mii de lei apărută peste noapte.

Tunul continuă

Recent a fost încheiat noul contract subsecvent de peste 7 milioane de lei pentru iarna 2019-2020 cu asocierea Eky Route SRL- Enviro Construct SRL- Florconstruct SRL. Eky Route nici nu are experiență pentru a putea face astfel de lucrări. În ceea ce privește achizițiile și lucrările publice, o societate trebuie să prezinte o listă a celor mai importante lucrări de bună execuție din ultimii cinci ani pentru a putea participa la proceduri. OUG 34/2006 este destul de clară în acest sens. O astfel de societate poate participa dacă are sprijinul unei alte firme cu experiență. În acest caz a fost vorba de Eky Sam, firmă care are probleme cu legea și care nu avea ce să caute la așa ceva.
Oare organele de anchetă nu văd ceea ce se întâmplă la DJADP sub oblăduirea directorului Ciprian Ciucan? Oare Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, nu vede cum stau lucrurile? Șeful județului ar trebui să nu mai gireze astfel de afaceri pe bani publici.

Nu este pentru prima dată

Relația DJADP cu Echimov este binecunoscută. Atât de cunoscută, încât nu mai contează cum sunt date lucrările de asfaltare în județ. De exemplu, asfaltarea DJ 280 B Târgu Frumos-Cucuteni, pe o porțiune de 9.2 kilometri, a ajuns să fie dată cu dedicație. Astfel, Eky Route a participat la licitație, a pierdut, însă s-a înțeles cu Darcons SRL și a subcontractat lucrarea. Mai mult, asfaltarea acestei porțiuni de drum de câțiva kilometri a ajuns să fie făcută de mântuială, fără a se respecta toți pașii din proiect. Inspectorii de la Inspectoratul de Stat în Construcții au sesizat problema, au văzut cum s-a furat 25 la sută din lucrare. În loc de patru centimetri de asfalt s-au pus doar trei.
Și asta nu a fost tot. Pe DJ 281 C Blăgești- Cotnari s-a spart asfaltul în mai multe zone. Pe o porțiune considerabilă din cei 25 km, au început să apară gropile. Constructorul, Eky Route, cei de la Direcția de Drumuri, dar și conducerea CJ au dat vina pe camioanele de mare tonaj care circulă pe acolo, deși lucrarea nu ar fi gata.
Anomalia este una uriașă, stratul de asfalt ar fi fost redus considerabil. În loc de circa 6 centimetri, s-au pus doar 4 centimetri, ceea ce a dus la crăparea șoselei și apariția gropilor. Și acest lucru ar trebui verificat de organele de anchetă.
De asemenea, încep să apară problemele și cu drumul DJ Oțeleni, unde caietul de sarcini ar fi fost făcut cu dedicație pentru aceeași societate. Deși s-au prezentat patru societăți, trei nu au îndeplinit criteriile tehnice făcute de DJADP, rămânând doar Eky Route. Proiectantul a greșit extrasul de materiale, însă procedura nu a fost anulată. Conducerea CJ și DJADP nu văd însă asta și continuă să facă presiuni pentru a impune firma.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *