Un dezastru financiar a fost lăsat în urmă de Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași, în urma lucrărilor pe drumurile județene. Scarificarea drumului DJ 248A – Glodenii Gândului a ajuns să coste pe doi kilometri mai mult decât pietruirea pe două sectoare a drumului județean DJ 280 Piscu Rusului- Dagâța. Acest drum arată groaznic și are nevoie urgentă de reabilitare. Însă Maricel Popa și protejații de la Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor au dublat lucrarea în dreptul unei comune conduse de un coleg de partid și au lăsat deoparte drumurile aflate în comunele de altă culoare politică
Interesul electoral și banii aflați în joc au primat în fața nevoilor locuitorilor din județul Iași. Mai multe sectoare de drum județean gestionate de Direcția Județeană de Administrare a Drumurilor și Podurilor (DJADP) Iași au ajuns subiect de campanie pentru Maricel Popa, președintele Consiliului Județean Iași. Și totul s-a derulat pe banii județului sub văzul tuturor. Au fost făcute mai multe lucrări care nu își aveau rostul, decontate sume de ordinul milioanelor de lei. Au fost protejate firme cu probleme, s-au acoperit cheltuieli inutile și s-au acoperit lucrări care nici nu au fost făcute corespunzător.
Un caz strigător la cer de lucrare făcută inutil pe drumurile județene din Iași este cel al DJ 248 A Glodenii Gândului. În iarna acestui an a fost atribuită o lucrare de scarificare și reprofilare cu adaos de material pietros. Lucrarea a fost efectuată între kilometrul 38+800 și kilometrul 41+200. Procedura a fost atribuită firmei Danlin XXL SRL din județul Neamț. Practic, s-a rostogolit materialul de pe șosea și s-a adăugat niște piatră. Pentru asta, Danlin XXL urma să primească 376 mii lei. Firma nu a încasat banii nici acum, deși reprezentanții acestei societăți au mai trecut de câteva ori pe la Direcția de Drumuri. Și totul s-a făcut la presiunea unui primar PSD.
Bani dați cu dedicație pentru un primar PSD
După această scarificare, Direcția de Drumuri a venit la Consiliul Județean să ceară alte 4,3 milioane lei pentru același sector de 2,4 kilometri de drum. De data aceasta, pentru lucrări de întreținere a materialului bituminos (IBU). Decizia a trecut de plenul CJ extrem de ușor, aleșii opoziției fiind păcăliți de Executiv. Scarificarea s-a făcut la cererea Auricăi Cobuz, primarul PSD din Țibănești, persoană extrem de apropiată lui Maricel Popa.
„Pentru a pune îmbrăcăminți bituminoase acolo va trebui să scoată circa 15 centimetri din balastul pe care l-a pus pe drum data trecută. Practic, cei 376 mii lei dați prima oară au fost aruncați pe fereastră. Lucrarea inițială s-a făcut electoral pentru că avea nevoie de capital de imagine. Unde mai pui că a cedat și la rugămințile primăriței de la Țibănești (Aurica Cobuz- n.r.). Și această lucrare nouă tot electoral e făcută. Întâi trebuia să facă proiectarea la drum și apoi să vină să facă execuția lucrării. În proiectul tehnic erau toate datele. A scos la comun și proiectul tehnic, și execuția, pentru a le da la aceeași firmă. Maricel Popa a observat că nimeni nu se uită la proiect și că lumea din Consiliul Județean votează cum zice și a trecut la fapte”, a spus unul din funcționarii de la CJ Iași.
Drum lăsat în praf și noroaie
Un alt drum care ar fi avut nevoie de o atenție sporită din partea lui Maricel Popa, președintele CJ Iași, și a celor de la Drumurile Județene. Este vorba despre artera DJ 280: Piscu Rusului – Dagâța – Bălușesti. Drumul a fost inclus pentru pietruire pe sectoarele de la km 35+178 la 41+640 și de la km 42+290 la 46+660. Pe o distanță totală de 10,8 kilometri se va pune piatră de 373 mii lei. Pentru scarificarea DJ 248 A Glodenii Gândului s-au dat 376 mii lei la 2,4 kilometri.
Comuna Dagâța este administrată de Mirel Damaschin, primar de la PNL. Drumul de acolo este unul extrem de prost. Din cauza stării precare a drumului județean, microbuzul școlar nu poate circula, de exemplu. S-au tot făcut demersuri la Consiliul Județean însă nu s-a ajuns la nimic concret. S-au dat însă 373 mii lei pentru pietruire, insuficient pentru nevoile celor din zonă.
1 milion lei un km de drum la Tg. Frumos, 1,7 milioane lei la Glodenii Gândului
Cotidianul BUNå ZIUA IAȘI a relatat în nenumărate rânduri despre situația de pe drumurile județene și modul cum se fac lucrările. Cel mai elocvent caz este drumul județean DJ 280 B Târgu Frumos- Cucuteni, unde lucrarea a fost făcută nu doar în etape, ci și prost.
„Cazul DJ 280 B Târgu Frumos- Cucuteni este un astfel de caz. Acest drum are o lungime de 12 kilometri. Cei de la Drumuri și Poduri au uitat să măsoare lungimea drumului. Au măsurat cu 730 metri mai puțin. Au făcut lucrarea și și-au dat seama că mai au de făcut și cei 700 metri. Au venit în Consiliu cu plusul de lucrare de 700 metri pentru care au cerut peste 750 mii lei. Adică aproape un milion lei kilometrul. Asta e matematică elementară.
Dacă la Târgu Frumos costă un milion lei un kilometru de covor asfaltic, cum poți plăti 1.7 milioane lei la Glodenii Gândului pentru îmbrăcăminte bituminoasă? Cei 11 kilometri de la DJ 280 de la Târgu Frumos au costat 10 milioane lei. Iar în acest caz este de asemenea o golănie. La 11 kilometri plătești 10 milioane, respectiv circa 900 mii lei pe kilometru. La 700 metri dai 750 mii lei, iar la un kilometru dai 900 mii lei. Deci s-au luat bani și de aici”, a mai spus un funcționar din instituție.