Situație de groază la Aeroportul Internațional Iași. Combinațiile făcute de vechea conducere au început să iasă din nou la iveală. Afacerile făcute sub gestionarea liberalului Marius Bodea pot duce la un adevărat coșmar în timp. Pista aerogării, făcută cu zeci de milioane de euro din banii județului, de prietenii pușcăriașului Relu Fenechiu, se crapă văzând cu ochii. Coșmarul crește de la zi la zi, iar lucrarea trebuie reabilitată de urgență
Un adevărat dezastru se poate abate asupra Aeroportului Internațional Iași. O expertiză preliminară făcută la pista de 2.400 metri a scos la iveală un adevăr șocant. Lucrarea a fost făcută în bătaie de joc, la mijloc fiind zeci de milioane de euro din bani publici. Proiectul făcut sub oblăduirea trioului Marius Bodea, Cristian Adomniței și Relu Fenechiu continuă să scoată la iveală tot mai multe probleme.
Actuala conducere a Aeroportului Iași a arătat cum au apărut peste 1.700 de puncte în pistă
Actuala conducere a Aeroportului Iași a arătat cum au apărut peste 1.700 de puncte în pistă, puncte care acumulează apă și care pot conduce la diverse probleme pe viitor. Lucrarea făcută de asocierea Max Boegl- Vega ’93 Galați și UTI Grup iese în câteva săptămâni din garanție. Însă ceea ce a ieșit la iveală în ultima vreme depășește orice închipuire. În anul 2012, liberalii aflați atunci la putere au dat contractul de construcție a pistei noi cumătrului lui Fenechiu, Corneliu Istrate. Firma Vega Galați a făcut lucrarea, iar la scurt timp a intrat în insolvență. Din 2014 și până în prezent, problemele s-au înmulțit.
Primele constatări legate de calitatea lucrării au fost făcute încă de anul trecut, însă nimeni nu avea să prevadă unde se va ajunge.
Practic, Bodea, Fenechiu și Adomniței nu s-au uitat la ce se poate întâmpla, fericiți că au dat lucrarea camarilei de partid. Rezultatele se văd însă abia acum, iar pasagerii care se perindă anual la Iași pot avea de suferit. Și nu doar pasagerii pot avea de suferit, ci și companiile aeriene.
Obligați să refacă lucrarea
Actuala conducere a aerogării a comandat o expertiză asupra lucrării pentru a vedea situația. O expertiză finală ar urma să apară în câteva săptămâni. Chiar dacă lucrarea iese din garanție, constructorul va fi nevoit să refacă totul pe cheltuiala proprie. În caz contrar, conducerea aerogării va opri garanția din cadrul contractului. Este vorba de circa patru milioane de lei, o parte din garanția care a rămas la aeroport până la recepția finală a lucrării.
Din fericire, zborurile nu sunt afectate în prezent.
Însă pe termen lung, dacă nu se intervine, lucrurile se pot agrava. „Noi suntem în faza de expertiză a pistei. Raportul preliminar arată că sunt probleme la stratul de uzură. Vestea bună este că, în ceea ce privește straturile de fundare, nu sunt probleme, dar la uzură sunt probleme. Au fost necesare realizarea de foraje suplimentare și a unor lucrări de laborator suplimentare. În maxim 30 de zile, analizele vor fi gata, iar noi le vom prezenta opiniei publice. Astăzi, nu sunt probleme în ceea ce privește aterizarea și decolarea avioanelor. Pe noi ne interesează ca toate aceste lucruri să nu conducă la realizarea unor fisuri în stratul de asfalt care ar putea duce la probleme de acest gen. Sunt peste 1.700 de puncte unde trebuie găsite soluții de remediere”, a susținut Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Internațional Iași.
Detalii incredibile de pe urma expertizei
Trebuie specificat și faptul că Vega a cerut prin instanță ca aeroportul să plătească 1,8 milioane de euro, pentru unele lucrări suplimentare la pistă, care nu au mai fost decontate. Este oare normal ca autoritățile ieșene să plătească acești bani, în condițiile în care se vede cu ochiul liber că lucrarea a fost făcută extrem de prost?
„Acele 1.700 de puncte au apărut în timp. La început au fost puține, acum însă sunt mai multe. Din rezultatul analizelor a reieșit această cifră. Noi știam de câteva sute de astfel de puncte, care însă s-au înmulțit între timp. Nu putem spune exact.
Expertul a solicitat o nouă serie de analize ce nu erau prinse în contractul inițial. Trebuie să găsim soluția de remediere și să găsim exact cauzele care au dus la aceste apariții în pistă. Noi suntem acum în proces de recepție. Acesta nu poate fi însă încheiat până când nu vor fi remediate toate deficiențele. Nu vorbim doar de pistă, ci și de căminele de balizaj, de tot ceea ce înseamnă zona de siguranță. Acestea au niște caracteristici și trebuie să respecte anumite detalii. Ieșirea din garanție se face la finalul procesului de recepție. Dacă respingem acest proces de recepție, atunci începem să-l lucrăm noi dacă ei nu vor să-l facă. Durata de utilizare a pistei ar fi de 25 de ani. Pe stratul de uzură se merge pe zece ani”, a mai spus Cătălin Bulgariu, directorul Aeroportului Iași.
Dezvăluiri uluitoare. Șpagă la orizont?
Adevărata bombă este însă alta. De ceva vreme se vorbește că pe numele lui Marius Bodea ar fi apărut un dosar penal pentru că ar fi încasat o sumă generoasă din contractul de construire a pistei pentru a facilita câștigătorul. Cu toate că asocierea din care a făcut parte și Vega nu avea cea mai bună ofertă, a fost declarată câștigătoare. Pentru că au lucrat neconform, pista a ajuns să aibă probleme. În aceste condiții, se pare că Marius Bodea urmează să fie anchetat de procurori pentru neregulile constatate la Aeroportul Iași.
Cotidianul BUNĂ ZIUA IAȘI a relatat în nenumărate rânduri despre afacerile dubioase ale lui Marius Bodea la vârful Aeroportului Internațional Iași. De altfel, toate aceste afaceri au fost demonstrate chiar în fața instanțelor de judecată, lucru care întărește faptul că Bodea nu a făcut altceva decât să-și sporească averea pe spatele naivilor.