Tramvaiele din Iași pot să sară oricând de pe șine din cauza macazurilor și să provoace accidente pe străzi. Vatmanii trebuie să fie extrem de vigilenți când traversează peste acestea, altfel riscă să provoace o tragedie
Investițiile făcute de primarul Mihai Chirica în transportul public din Iași sunt aproape inutile, deoarece infrastructura din oraș lasă de dorit. Planurile administrației locale au adus compania aproape de colaps, iar acest lucru se vede și în starea tramvaielor din Iași. Vatmanii au ajuns să circule cu frică, deoarece oricând poate exista riscul să deraieze și să producă un incident.
Vatmanii pot deraia cu tramvaiul din cauza macazurilor
În 2024, vatmanii de la CTP sunt încă nevoiți să schimbe macazul manual, deoarece majoritatea nu funcționează electric. Ele sunt prevăzute să funcționeze electric, însă se află într-o stare proastă și nu pot să mai schimbe linia automat. Este foarte riscant pentru vatmani, deoarece oricând pot deraia, producând accidente. Cele mai grave probleme sunt la macazul de la „5 drumuri”, din zona Târgu Cucu, unde se înregistrează cele mai multe deraieri. Totuși, la Iași, sunt tramvaie noi care circulă pe o infrastructură învechită. Nu este de mirare faptul că după aproape trei ani sunt extrem de zgomotoase sau stau defecte în depou.
„Problema nu este recentă, ne confruntăm de mult timp cu această situație, iar în ciuda faptului că noi sesizăm la centrală ce se întâmplă în teren, nu se rezolvă nimic. Este frustrant să vezi că apar aceleași defecțiuni mereu. Problema este că noi, vatmanii, putem cădea responsabili când se întâmplă ceva. Cel mai grav este la macazul de la «5 drumuri», din Târgu Cucu. În ultimele luni, au fost câteva deraieri acolo. Într-adevăr, vatmanul trebuie să fie atent cum circulă, însă nu mi se pare normal să stăm cu frică, oricând se poate întâmpla ceva”, a spus un vatman de pe traseul 3.
În zilele ploioase, vatmanii au cel mai mult de suferit, deoarece nu văd să schimbe macazul din cauză că se adună prea multă apă și mizerie. Angajații folosesc o ștangă pentru a schimba manual macazul, însă de multe ori este complet blocat.
„Când este vreme bună și traficul este în regulă, macazul funcționează, însă imediat cum a intrat ceva în interior, nu mai merge electric și trebuie să coborâm cu ștanga să îl schimbăm, iar până vine echipa de la intervenții, durează. Când plouă, macazurile sunt pline de apă, nici nu poți vedea să bagi ștanga ca să schimbi. Am pățit în Podul de Piatră, nu se vedea bine și m-am trezit că mă învârteam în rond. Nu mai zic de mizerie, când schimbi macazul, îți sare toată mizeria în cap, trebuie să bagi mână înăuntru, să mai tragi de arcurile alea”, a mai adăugat angajatul de la CTP.
La rondul din Tătărași, macazul nu a funcționat niciodată electric, deși compania le-a promis angajaților că va rezolva problema. Firele electrice nici nu au fost conectate la sistem până acum.
„În rond la Tătărași, unde întoarce tramvaiul 11, macazul respectiv nu a funcționat electric niciodată. Compania ne promite de anul trecut că îl va repara, însă nici până în ziua de azi nu a fost pus în funcțiune. O să vină iarna și tot așa rămâne. Desigur că aici intervine și mentenanța tramvaielor. Nu deraiezi doar din cauza macazului, ci și din cauza faptului că tramvaiul nu este verificat corespunzător și are piese care trebuie înlocuite”, povestește un vatman de pe traseul 11.
Vatmanii doresc să rămână anonimi, deoarece se tem să nu fie sancționați de către conducere. La începutul anului, un vatman a avut de suferit pentru faptul că a făcut publice mai multe probleme ale unui macaz.
Angajații s-au săturat de promisiuni
Compania curăță zilnic macazurile, însă problema nu este rezolvată pe termen lung. Vatmanii au făcut solicitări către conducere pentru a fi rezolvate anumite situații, însă lucrurile se mișcă încet. La Iași, urmează să mai ajungă 18 tramvaie noi, din Turcia, care vor trebui să circule pe aceeași linie. La începutul lunii septembrie, elevii vor reveni la școală, iar compania va trebui să suplimenteze numărul de vehicule.
„Zilnic, curățăm 75 de macazuri dintr-un total de 124, cu tot cu cele din depou. Revizia se face o dată pe săptămână la fiecare macaz. În privința macazului de la Tătărași nord, acesta va fi reparat în maxim două săptămâni, dacă nu intervin alte probleme. Au ajuns piesele și cablurile comandate. În rest, desfundăm periodic decantoarele de la macazuri, care sunt legate de rețeaua pluvială a orașului. Desigur că și mașinile din trafic pot afecta starea macazurilor”, a transmis Cristian Stoica, directorul general CTP Iași.
Vatmanii nu se simt în siguranță când trec peste un macaz.
Orasul celor 7 coline 🙂
Normal ca se strica daca nu este sens unic pentru mijloacele de transport public si verdeata.
Este o delasare și o nepăsare completa din partea conducerii, sunt vagoane încă bune ,trase la gard pentru că nu au pos funcționale, iar cei angajați să se ocupe de ele, vorbim aici de niste oameni cu studii nu știu să le desfacă, zilnic sunt vagoane care pleacă defecte la depou,și doar in cazuri fericite au vatmanii cu ce ieși la stradă.Câteodată mă întreb dacă directorul companiei primește vreun raport detaliat privind vagoanele și autobuzele defecte. La cate probleme sunt in aceasta companie, ar trebui sa o lase mai moale cu lauda,nu se face nimic concret!
Ripanu TV sau „rubrica săptămânală a lui Ripanu”:)))))
S-au luat tramvaie noi, dar vatmanii lor tot cu ranga trebuie sa schimbe macazul in multe zone. Chirica e la furat, nu-i pasa de nimic altceva.
Fantastic articol domnule reporter dar mai insista.16 poze la acelasi macaz de ce nu ai facut inca 16 si de pe luna? Ma mir ca tia raspuns directorul la asa ceva. Jenant
Foto sunt clik bait pt fraieri.Cand dedchizi o poza, mai intra un banuț in cont! Ar putea sa le integreze in art. ,dar nu mai pica nimic