Prima pagină » Titlurile zilei » Detalii din spatele celebrei bătăi de la Ruginoasa. L-am găsit pe unul dintre cei mai longevivi mascați: „Este păcat că se pierde tradiția” – GALERIE FOTO

Detalii din spatele celebrei bătăi de la Ruginoasa. L-am găsit pe unul dintre cei mai longevivi mascați: „Este păcat că se pierde tradiția” – GALERIE FOTO

21 dec. 2022, 02:00, 6 ,
Andreea Timofte în Titlurile zilei

Mihai Balcan se numără printre cei mai longevivi participanți la celebra bătaie de la Ruginoasa, județul Iași. Timp de nouă ani a fost unul dintre mascații celor două cete care luau parte la cunoscutul eveniment tradițional. Balcan făcea parte din ceata veche de văleni vrednici. Deși nu mai participă de ani buni la demonstrațiile care se făceau în dimineața zilei de 31 decembrie, faptul că tradiția a devenit un lucru interzis îl afectează. De câțiva ani, polițiștii şi jandarmii au oprit încăierarea tradițională, pentru că de fiecare dată se lăsa cu sânge, cu oase rupte, iar unii ajungeau în stare gravă la spital

Mihai Balcan, un sătean în vârstă de 60 de ani, din comuna Ruginoasa, județul Iași, își dorește ca tradiționala bătaie care avea loc în ultima zi din an să se desfășoare în continuare. Săteanul surprins la tăierea porcului a povestit reporterilor BZI că toți bărbații din familia sa au participat de-a lungul anilor la bătălie și că acest obicei este asemenea colindelor, nicidecum nu este unul barbar.

În plus, văleanul își exprimă punctul de vedere de fiecare dată când are ocazia, explicând că oamenii legii au fost cei care au amplificat lucrurile. Mai mult, se pare că există și o serie de reguli nescrise în ceea ce privește tradiționala bătaie.

Un vălean din Ruginoasa luptă pentru tradiționala bătaie de Anul Nou

An de an, în dimineața zilei de 31 decembrie, în jurul orei patru dimineaţa, bărbații din comuna Ruginoasa, județul Iași, obişnuiau să se întâlnească la una din case, îşi puneau măştile ce cântăresc și zece kilograme, îşi luau bâtele şi porneau spre toloacă. În 2013 a avut loc ultima bătălie dintre Deleni și Văleni, această tradiție devenind una interzisă, în ciuda locuitorilor din Ruginoasa, care încă speră să-și recapete tradiția.

Mihai Balcan este vocea sătenilor, unul dintre adepții acestei lupte și speră că totul va reveni la normal. Văleanul s-a bătut de nouă ori până acum, precizând reporterilor BZI că nu s-a întâmplat ca vreodată să iasă rănit din confruntare.

„Nu promovez crima sau bătaia, dar, dacă tatăl meu s-a mascat, bunicul și frații la fel, de ce să nu meargă mai departe tradiția? În noaptea aia nici nu se mai dormea, lupta dintre Deleni și Văleni înseamnă tradiția noastră frumoasă. Am participat de nouă ori în viața mea, în nouă ani și niciodată nu am avut capul spart, mâna ruptă sau ceva. Noi suntem cinci frați, niciunul dintre noi nu a pățit nimic.

Dacă aveam un băiat, îl puneam și pe el să se lupte, dar am trei fete. Ce spun oamenii sunt doar invenții. O bătaie dura maxim două minute. Când te răzbesc loviturile nu stai, o iei și fugi, suntem oameni. Dacă știi că iei bătaie, te duci într-o curte, nu ai cum să stai. Măștile noastre sunt special făcute ca să nu te lovești, au cască de constructor pe dedesubt. E vorba doar de tradiție, cum e cu colindatul, așa e și la noi, doar că unii oameni nu înțeleg.

Eu vorbesc în calitate de cetățean al comunei Ruginoasa, pentru că iubesc tradiția asta și toate obiceiurile. Încă sperăm să nu se piardă tradiția, să aibă loc din nou luptele. Am fost și anul trecut la primărie, la ședințe, erau tot felul de reprezentanți de la poliție. Le-am spus în față că noi ne-am trezit cu tradiția asta și așa o să fie mereu, dar ei ce au făcut? Au băut apă. Anul ăsta o să merg din nou, mi-am pregătit și lista cu întrebări”, a declarat Mihai Balcan.

Nu oricine putea participa la luptă

Mihai Balcan și frații săi au precizat că nu oricine putea participa la cunoscuta confruntare și că eforturile pregătirilor erau pe măsură. De aceea, autoritățile ar trebui să înțeleagă că ei își iubesc tradiția.

„Iubesc tradițiile din Ruginoasa și știu că, la ultima bătălie, jandarmii mai mult ne-au provocat, nu a fost vina noastră. Să dai tu cu spray când abia respiri de la masca de 10 kilograme? Am prieteni care au stat la pat din cauza unui jandarm, că au fost loviți la picioare.

Tatăl meu și bunicul luau bătaie serioasă, abia atunci era grav, nu acum. Asta se face când ești flăcău neînsurat. Pe 30, seara, deja începea adrenalina. Ba mai trebuia ceva la mască, unul nu avea lemn, era frumos. Erau câte 25 de văleni și 25 de deleni. Eu și alți prieteni ne implicam și făceam echipele, cei care câștigau erau victorioși tot anul. Nu conta vârsta, trebuia doar să te simți în vână, cum s-ar spune, pentru că nu oricine pune masca în cap, doar băieții destoinici. Când o puneam mă simțeam mai puternic”, a adăugat Mihai Balcan.

Fratele lui Mihai Balcan, care a participat doar de cinci ori la bătălii, a menționat că într-un an a venit special din Italia pentru a nu rata evenimentul.

„Știu că într-un an am dat 400 de euro pe biletul de avion ca să vin acasă, să mă lupt. Tradiția asta face jumătate din Revelion, din sărbători. Pot să spun că îi duc lipsa, dar, dacă i-au speriat pe oameni cu amenzi, n-avem ce face. Măștile sunt cusute din blană de oaie, le avem de la părinții noștri, nu se poate chiar așa. Bătaia de la Ruginoasa e de sute de ani”, a precizat Ionel Balcan.

Comentarii
  • Sa va iau tradiția in pl

  • Mai omule,cum poti spune tu ca aceasta”traditie din Ruginoasa”, pe care o cunosc de mic copil nu e un lucru „barbar”, cum spui tu?
    As vrea sa imi spui tu mie,ca simplu trecator in acea perioada si in acea zona , ce mama masii aveati cu oamenii care stateau in statia de autobuz sau care pur si simplu priveau ce se intampla?!!! Oameni care erau luati la bataie , fugariti , hartuiti. Sau mai bine , spune-mi mie draga domnule , de ce erau mai marea majoritate bauti , dintre voi?! Daca e o traditie din batrani , pai atunci traditie sa fie , disputa e intre voi , delenii si valenii , dar nu cu simpli oameni care mergeau poate la munca , poate la parinti , poate acasa , dar de multe ori loviti , unii chiar batuti bine daca se impotriveau….de asta nu spuneti nimic , e ceva „tacit” bag seama…….
    Pentru mine traditia e ceva frumos , ceva de admirat , ceva ce ramane in memorie , nu o disputa intre doua tabere , care apoi , de cele mai multe ori , se rasfrangea si asupta altora , fara vreo vina. Cica nu e ceva „barbar” , dar el insasi spune ca , punindu-si masca i se parea ca e mai „puternic” , de aici , punindu-si masca se tranforma , iesea rautatea din el….zic/scriu doar,nu dau cu parul , ca ei…
    Sarbatori binecuvintate tuturor!
    Iar traditia , sa ramana traditie , ceva frumos , nu monstros.

  • Am prins partea frumoasa a traditiei, prin anii ’85.Am umblat mascat, dar atunci mastile erau atent lucrate, frumoase, cu oglinzi, margele mici si mari atent insirate cu diferite forme in tema Sarbatorilor etc.Mastile au fost prima data sub forma de con, inalte, apoi au devenit mai patratoase.Pe cele din blana, din articol, nu le-am prins, nu erau in zona.La tinute se lucra un an de zile, iar pocnetele biciurilor din drum, cu sfichiul taind aerul si cate un zgomot indeparat de la teava cu carbid care starabatea geamul casei, anuntau ca se apropie Sarbatorile si intodeauna te prindeau nepregatit 🙂 Era o bucurie sa ai o tinuta de harap si iesi in mijlocul satului pe un traseu parcurs cu drag. Practic, era un fel de defilare pe podium la sfarsit de an, ce masca era mai frumoasa si o intrecere sa ghicesti cine se ascunde sub ea. Incolo, ca si acum, haine cat mai colorate, un crac de un fel, o maneca de alt fel, luate din pestelcile bunicii, clopote la brau, caraitoarea si ciomagul nelipsit.Niciodata folosit in vreo bataie sau cea mai mica altercatie.Se umbla in cete de 4-5 baieti ,3 nopti, la casele gospodarilor, in special care aveau fete dar si a neamurilor celor din trupa.In prima noapte, satul cel mai indeparat si apoi abia in a 2-a zi a Noului An ajungeai sa uri in satul tau. Intodeauna te intorceai pe la 4 dimineata, cariind din cariitoare, tu cu tine, cu zapada scartind sub picioare, pe potecile satului adormit. Ar fi frumos sa mergeti in satele din jurul Ruginoasei, sa aflati povestile frumoase, o parte din traditii se mai respecta, nu sa scoateti an de an, aceiasi poveste cu bataia dintre Deleni si Valeni.Din ce-am auzit, chiar erau duri Pe timpuri, de multe ori, de Anul Nou, in afara de a se lua de lume, opreau trenurile in Gara Ruginoasa.Nu i-am intalnit niciodata, dar cand ajungeam in zona, in preajma Anului Nou, aveam inima ca un purice, dar odata trecut, ajungeam in locul de care va povesteam mai sus, ma bucuram de cele mai frumoase Sarbatori.Practic, 3 zile si 3 nopti de traditii si obiceiuri de care imi aduc aminte cu drag si astazi.Pana deschid televizorul si incepe nebunia stirilor de Anul Nou , si aceiasi stire reluata,an de an, cu bataia dintre Valeni si Deleni 🙂

  • Anonim scârbit

    Oligofrenia, prostia, tâmpeala nu sunt tradiții ci sunt stări de spirit date de mintea îngustă sau primitivă și de anumite patologii netratate.
    Cum poate fi numită tradiție, o încăierare între două grupuri de imbecili, încăierare care nu are nicio motivație, se bat cei din vale cu cei din deal ? De ce? Nu există niciun scop, niciun trofeu în afară de plăcerea de a-și da cu bâtele în cap unii altora…

  • Alt anonim și mai scarbit

    Comportamentul de sălbatici scăpați din grote ,nu este tradiție. O nație de primitivi cu mentalitate îngustă( și aia ametita de alcool în multe cazuri) care încă mai cred ca este normal sa dai în cap de sarbatori (ca asa e traditia),sa ți bați femeia ,sa ți traumatizeti copii ..etc.Daca astea ne sunt tradițiile…este trist ! Și ne mai miram ca strâmbă străinii din nas când aud ca venim din România….

  • Veniti pe Independentei sclavetilor ca va dau eu ciomege in cap !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`