Prima pagină » Actualitate » Deputatul Silviu Gurlui a adresat o interpelare Ministrului Transporturilor privind întârzierile grave ale Autostrăzii A8, în special pe segmentul Târgu Frumos – Iași – Ungheni
Deputatul Silviu Gurlui a adresat o interpelare Ministrului Transporturilor privind întârzierile grave ale Autostrăzii A8, în special pe segmentul Târgu Frumos – Iași – Ungheni

Deputatul Silviu Gurlui a adresat o interpelare Ministrului Transporturilor privind întârzierile grave ale Autostrăzii A8, în special pe segmentul Târgu Frumos – Iași – Ungheni

08 apr. 2025, 13:55,
Redacția BZI în Actualitate

Deputatul Silviu Gurlui a adresat o interpelare Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, privind întârzierile grave ale Autostrăzii A8, în special pe segmentul Târgu Frumos – Iași – Ungheni. Acesta a subliniat impactul negativ al întârzierilor: blocaje rutiere, poluare, accidente frecvente și pierderi economice majore în județul Iași. Gurlui a cerut explicații clare privind motivele întârzierilor, stadiul lucrărilor și măsurile pentru reducerea poluării. Autostrada A8 este considerată esențială pentru dezvoltarea regiunii Moldovei, având un impact economic estimat de peste 4 miliarde de euro.

„Am interpelat oficial Ministrul Transporturilor în legătură cu Autostrada A8 – Autostrada Unirii. În calitate de deputat de Iași, am adresat o interpelare Ministrului Sorin Grindeanu privind întârzierile grave ale Autostrăzii A8, în special pe segmentul Târgu Frumos – Iași – Ungheni.
În loc să avem șantiere, avem promisiuni. În loc de autostradă, avem accidente, poluare și pierderi economice uriașe.
Zona Podu Iloaiei – Lețcani este sufocată de trafic, poluare cu NO₂ și PM10 și o infrastructură rutieră periculoasă. Din 2020 până azi, s-au produs peste 350 de accidente, iar economia locală pierde peste 100 milioane euro anual din cauza blocajelor.
Am cerut explicații clare:
De ce sunt întârzierile atât de mari?
Unde sunt banii alocați pentru A8?
Când se termină segmentele care privesc direct județul Iași?
Ce măsuri se iau pentru reducerea poluării și a numărului de accidente?
Autostrada A8 nu este doar un drum – este coloana vertebrală a dezvoltării Moldovei și cheia pentru Zona Roșie Tehnologică de la Târgu Frumos – Lețcani.
România nu mai are timp de pierdut!
–-
Întrebare
Adresată: Domnului Sorin Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii
De către: Deputat Gurlui Silviu-Octavian, Grupul parlamentar AUR
Subiect: Situația Autostrăzii A8 și impactul întârzierilor asupra județului Iași
Domnule Ministru,
Autostrada A8 – cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii – este un proiect de importanță strategică națională. Scopul său este de a conecta estul României cu Transilvania, facilitând dezvoltarea echilibrată a regiunilor istorice și asigurând integrarea eficientă în rețeaua europeană TEN-T. Cu toate acestea, proiectul este afectat de întârzieri majore, lipsă de coordonare administrativă și blocaje birocratice, în ciuda alocărilor bugetare succesive și a accesului la fonduri europene.
La acest moment, doar câteva tronsoane sunt contractate. Restul sunt în stadii incipiente de licitație sau nu au nicio procedură demarată. În județul Iași, întârzierile au efecte directe și grave: blocaje rutiere, creșterea numărului de accidente, poluare accentuată și stagnarea investițiilor economice. Segmentul critic dintre Târgu Frumos și Iași rămâne în continuare nerezolvat.
Situația tronsoanelor Autostrăzii A8
Autostrada A8 este structurată în două mari segmente:
– Segmentul montan: Târgu Mureș – Târgu Neamț (aproximativ 211 km)
– Segmentul estic: Târgu Neamț – Iași – Ungheni (aproximativ 93 km)
Stadiul actual al tronsoanelor (2025):
– Târgu Mureș – Miercurea Nirajului: contract semnat, în derulare
– Miercurea Nirajului – Sărățeni: licitație în curs
– Ditrău – Grințieș, Leghin – Târgu Neamț: contracte semnate, în fază incipientă
– Târgu Neamț – Iași – Ungheni: fără contract de execuție semnat
Impactul întârzierii Autostrăzii A8 asupra județului Iași
1. Poluare masivă: Localitățile Podu Iloaiei, Lețcani și Valea Lupului depășesc frecvent limitele legale pentru NO₂ și PM10, conform APM Iași (2023).
2. Accidente frecvente: Între 2020–2024, pe DN28 Iași – Târgu Frumos s-au înregistrat peste 350 de accidente, din care 80 grave.
3. Ambuteiaje și pierderi economice: Traficul sufocat duce la întârzieri de peste 1 oră pe distanțe de 25 km. Pierderile anuale se estimează la peste 100 milioane euro.
4. Blocaj investițional: Lipsa autostrăzii reduce atractivitatea economică a zonei industriale Lețcani – Târgu Frumos.
Oportunitate regională: Zona Roșie Tehnologică
Finalizarea Autostrăzii A8 ar permite dezvoltarea unei infrastructuri critice în zona Târgu Frumos – Lețcani. Aceasta ar susține crearea unei Zone Roșii Tehnologice – pol de cercetare, securitate cibernetică, industrie de apărare și inovare strategică. Impactul economic estimat este de peste 4 miliarde euro în investiții private și mii de locuri de muncă.
Costuri estimate și impact bugetar
Costurile pe tronsoane variază între 35 și 44 milioane euro/km în zona montană. Exemple:
– Târgu Mureș – Miercurea Nirajului: 2,46 miliarde lei (PNRR)
– Sărățeni – Joseni: 4,94 miliarde lei
– Ditrău – Grințieș: 6,14 miliarde lei
– Târgu Neamț – Târgu Frumos: 6 miliarde lei
– Târgu Frumos – Lețcani: aproximativ 5 miliarde lei
Finanțarea este asigurată prin PNRR, Programul Transport 2021–2027 și bugetul de stat.
Întrebări adresate Ministerului Transporturilor și Infrastructurii:
1. Care sunt motivele întârzierilor în implementarea tronsoanelor Autostrăzii A8, în special cele care deservesc județul Iași?
2. De ce nu sunt accelerate procedurile birocratice, avizările și termenele administrative pentru urgentarea lucrărilor?
3. Care este situația actualizată a fiecărui tronson din punct de vedere contractual și financiar?
4. Ce sume au fost alocate până în prezent și ce sume s-au cheltuit efectiv pentru A8?
5. Ce măsuri vor fi luate pentru reducerea poluării și creșterea siguranței rutiere în zona Podu Iloaiei și DN28?
6. Care este calendarul asumat pentru execuția segmentului Târgu Frumos – Iași – Ungheni?
7. Ce măsuri legislative și executive sunt necesare pentru deblocarea completă a proiectului?
În conformitate cu prevederile art. 199 din Regulamentul Camerei Deputaților, solicit transmiterea răspunsului dumneavoastră în scris și oral, în termenul legal prevăzut”, a transmis deputatul Silviu Gurlui.

Bugetul.ro
Prigoana ANAF bagă spaima în proprietarii de mașini din România. Controalele autorității s-au întețit, iar inspectorii sunt neiertători cu cei care încalcă legea
redactia.ro
Zodiile cu noroc scris în stele în iulie 2025. Totul se schimbă în favoarea lor
Bugetul.ro
Plecarea lui Dorinel Umbrărescu s-a produs în mod oficial. Drumarul din județul Bacău și-a luat la revedere de la oamenii din zona Buzăului
a1.ro
Cine este și cum arată fiica cea mare a premierului Ilie Bolojan. Lucia Maria îl face mândru
Playtech.ro
Ce trebuie să faci săptămânal cu roșiile din grădină ca să nu se oprească din crescut. Așa obții o producție bogată până toamna
observatornews.ro
EXCLUSIV. Reforma ministrului Sănătăţii: medici plătiţi după performanţă
Playsport.ro
Cel mai lung tunel rutier din România, de 900 de metri, a fost construit cu prețul vieților omenești și...
Evz.ro
Schimbare majoră la telefonie. Obligații pentru Vodafone, Orange, Digi și Telekom
realitatea.net
Guvernul Bolojan. Accize majorate cu 10%, facturi mai mari la electricitate și gaze. Cu cât s-ar putea scumpi carburanții, țigările și alcoolul
SportpeSurse
Mihai Leu a fost operat și a intrat în comă profundă! Ioan Andone: ”A suferit o hemoragie”. EXCLUSIV
Playtech.ro
Subiecte limba maternă la Evaluarea Națională 2025. Ce au avut elevii de rezolvat
Dailybusiness.ro
Guvernul prelungește plafonarea prețurilor la alimentele de bază până la toamnă
RomaniaTV
PRIMELE declarații ale Elenei Udrea, după decizia judecătorilor. A început să plângă în fața magistraților: Munca a fost grea, am spălat toalete
stiriromania.ro
Alex Marcu, sfâșiat de durere lângă sicriul Teodorei. Bărbatul își ia adio de la soție cu râuri de lacrimi
RomaniaTV
Daniela Gyorfi a aflat de la un preot cu har că o să fie mamă. Ea nu putea să aibă copii: Mi-a spus că o să am o fată și să-i pui numele Maria
redactia.ro
Povestea de dragoste dintre ministrul Finanțelor și o îndrăgită cântăreață de muzică populară. Ce diferență de vârstă există între eiv
ego.ro
I-a spus aceste cuvinte surorii ei mai mari, iar după câteva ore, s-a sinucis, din cauza examenului de evaluare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`