Proiectul de buget prezentat de Guvernul PNL a stârnit reacții acide din partea aleșilor județului Iași. Deputatul Camelia Gavrilă a criticat proiecția bugetară și a acuzat Guvernul de faptul că blochează cele mai importante investiții în mod voit
Prof. dr. Camelia Gavrilă, vicepreședintele Comisiei pentru Învățământ, Știință, Tineret și Sport din Camera Deputaților, a criticat modul cum actualul Guvern a formulat proiectul de buget pentru anul 2020.
„Laitmotivul dezbaterilor noastre și al declarațiilor politice se referă la proiectul de buget și la precizările iresponsabile și nedemocratice făcute de prim-ministrul României. Vorbim de un grav derapaj constituțional, în condițiile în care se susține angajarea răspunderii Guvernului pentru Legea Bugetului 2020, pentru că se eludează dezbaterile parlamentare, discuțiile în comisii, elaborarea de amendamente, încercarea de a corecta și de a completa diferite aspecte pe baza expertizei colegilor parlamentari”, a susținut deputatul ieșean.
PNL ocolește Parlamentul României.
Demnitarul ieșean a arătat că, având o majoritate instabilă, liberalii nu doresc să aducă în fața parlamentarilor proiectul pentru Legea Bugetului.
„Actuala guvernare repetă amplificat aspecte criticate formulate în mod nedrept deseori pentru perioada guvernului PSD: numărul mare de ordonanțe de urgență, modificări legislative netrecute prin forumul parlamentar, atitudine autoritară și ostilă, discursuri nocive și politicianiste. De adăugat și absența dialogurilor și a dezbaterilor autentice între competitori, din timpul campaniei prezidențiale, un alt laitmotiv al abordărilor politice liberale, semn al ignorării unor proceduri democratice fundamentale.
Sunt grav afectate liniile de politică educațională
Pentru zona educației, deputatul PSD de Iași Camelia Gavrilă transmite un semnal de alarmă față de procentajul redus din PIB alocat învățământului.
„Ținând cont de proiectul de țară asumat de administrația prezidențială, numit frumos și elegant «România Educată», în fapt, asistăm concret la o detașare a guvernanților față de urgențele importante din învățământul românesc. În momentul în care generezi o finanțare modestă pentru educație, o abandonare a unor proiecte foarte bune, o ignorare a pachetului social, a politicilor de incluziune, dar și a politicilor care vizează excelența înseamnă, de fapt, că ne aflăm în fața unei guvernări caracterizate de indiferență, opacitate, lipsă de receptivitate față de generația tânără. Astfel, sunt grav afectate liniile de politică educațională, șansele tinerilor pentru o educație de calitate, existența unor trasee și oportunități de formare adecvate pentru elevi și studenți, în contextul provocărilor actuale din societatea cunoașterii”, a mai spus prof.dr. Camelia Gavrilă.
Cum arată bugetul pe educație?
Deputatul ieșean a consemnat situația îngrijorătoare legată de implicațiile financiare pentru educația din România.
„La acest moment de conturare a bugetului pentru anul 2020, sugerăm Guvernului PNL să se gândească atent și rațional la fișa de parcurs pentru domeniul educației, cu etape importante și corelări ale acțiunilor din context național cu cerințele Uniunii Europene: competențe ale absolvenților, nivelul de cunoaștere, mobilitatea academică și educațională, investiții și proiecte în zona incluziunii sociale, dar și a excelenței”, a arătat prof. dr. Camelia Gavrilă.
Pentru toate aceste aspecte, deputatul a creionat în cadrul numeroaselor dezbateri și întâlniri cu actorii, beneficiarii și partenerii din zona educației, o serie de măsuri, priorități și propuneri care trebuie să fie vizate și prin bugetul alocat educației, inclusiv prin prevederi și măsuri din Legea Bugetului 2020.
„Toate aceste aspecte, proiecte, măsuri presupun responsabilitate, finanțare, competență și implicare, pe care nu le vedem încă și constatăm acum cu tristețe că subiectele din campania electorală, temele și propunerile formulate nu se regăsesc în filosofia și arhitectura concretă a bugetului actual. Aceste promisiuni au rămas doar vorbe frumoase, retorică de campanie, iar abordările concrete în zona educațională stau sub semnul incertitudinii și al relativității”, a concluzionat prof. dr. Camelia Gavrilă.