Prima pagină » Eveniment-Social » Decizie importantă luată de către Inspectoratul Școlar Județean Iași! Mai multe școli vor fi închise: „Este cea mai mare problemă pe care o confruntăm”
Decizie importantă luată de către Inspectoratul Școlar Județean Iași! Mai multe școli vor fi închise: „Este cea mai mare problemă pe care o confruntăm”

Decizie importantă luată de către Inspectoratul Școlar Județean Iași! Mai multe școli vor fi închise: „Este cea mai mare problemă pe care o confruntăm”

23 aug. 2024, 02:00,
Ștefana Șovea în Eveniment-Social

O decizie importantă a fost luată de către reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași! Scăderea populației școlare, în mediul rural, este motivul pentru care, în următorii ani, vor fi închise mai multe unități de învățământ. Iată cum vede această problemă Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași.

Decizie importantă luată de către Inspectoratul Școlar Județean Iași. Vor fi închise mai multe școli

În mai puțin de trei săptămâni, începe anul școlar 2024-2025. Reporterii BZI au inițiat o discuție cu Luciana Antoci, inspector școlar general al ISJ Iași, despre cât de pregătite sunt unitățile de învățământ din județul Iași pentru a-i primi pe elevi.

În acest nou an școlar, clopoțelul va suna pentru, aproximativ, 135.000 de elevi. Din cele 211 școli de stat, din județul Iași, aproximativ 5% dintre acestea încă mai au toalete în curte.

„Vor fi undeva la 135.000 de elevi ieșeni, preșcolari și antepreșcolari, care revin în unitățile de învățământ în această toamnă. În ceea ce privește numărul angajaților, sunt aproximativ 13.500, aproape 10.000 de cadre didactice și diferența este ocupată de personalul didactic auxiliar și didactic. Școlile sunt pregătite pentru noul an școlar, infrastructura a crescut mult, școlile arată bine, sunt spații prietenoase, sunt spații care au termoizolare în așa fel încât să fie condiții bune termice și vara, și iarna. Sunt câteva cazuri, într-adevăr, cu școli care încă mai au toalete în curte. În ultimii doi ani, cinci milioane de lei au fost trimise în regim de coplată de către Consiliul Județean, către primării, UAT-urilor unde mai existau aceste probleme și s-au mai rezolvat. Astfel că s-a redus, la jumătate, situația școlilor care încă mai aveau toalete în curte. Există, încă, în sistem astfel de situații, este drept că sunt puține”, declară Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași.

Un fenomen care îi îngrijorează pe reprezentanții ISJ Iași este scăderea populației școlare. În mediul rural, există clase unde elevii învață simultan, iar aceste școli vor dispărea în viitorul apropiat.

„Unele dintre școli nu vor mai funcționa ca unități de învățământ în următorii ani, deci chiar este posibil ca acesta să fie ultimul an școlar în care vom mai avea, acolo, grupe de școală sau de grădiniță, pentru că ele sunt în structuri ale școlilor cu personalitate juridică, structuri care vor ieși din sistem în perioada următoare, pentru că populația școlară este în foarte mare scădere. Cei puțini, care sunt acolo, vor fi aduși la școlile de centru. O realitate a școlii românești este fragmentarea rețelei școlare, în sensul în care, noi avem școală și grădiniță în fiecare comună, dar condițiile de învățare, de acolo, nu sunt întocmai cele mai bune. Ceea ce mă îngrijorează foarte mult este faptul că, în aceste condiții de fragmentare, structurile arondate școlilor de centru au, cel mai adesea, program simultan. Acesta este organizat împotriva oricăror principii de eficiență pedagogică, pentru că atunci când lucrează în regim simultan, copiii nu își pot dezvolta toate competențele, oricât de priceput ar fi cadrul didactic, indiferent de competențele pe care le dezvoltă colegii lor de aceeași vârstă, din clasă compactă. Asta este cea mai mare problemă cu care ne confruntăm”, mai spune Luciana Antoci, inspector școlar general al ISJ Iași.

Crește presiunea pe școlile din mediul urban

Deși în mediul rural, populația școlară este în scădere, în mediul urban, aceasta a crescut cu 20% în ultimii doi ani.

„În mod cert, acesta este trendul ultimilor ani. În fiecare an reușim să reorganizăm rețeaua școlară și numărul școlilor cu personalitate juridică, care este în scădere. Pentru anul școlar 2024-2025 vom avea doar 220 de unități de învățământ cu personalitate juridică, iar numărul lor scade cu 2, 3 ,4, cel mult, pe an, pentru că numărul elevilor este în scădere. Pe dinamica populației școlare este de făcut o analiză la nivel de județ, pentru că în mediul rural, populația școlară scade și avem clase din ce în ce mai reduse și suntem obligați de lege să funcționăm în regim simultan. Crește, însă, presiunea pe școlile urbane, pentru că în județul Iași, în ultimii doi ani, a crescut populația școlară cu aproximativ 20%. Asta înseamnă că au venit familii tinere către Iași, familiile care își găsesc un loc de muncă în oraș. Presiunea este foarte mare pe segmentul învățământului preșcolar. De anul trecut, grupa mijlocie a devenit obligatorie, iar infrastructura nu a suferit schimbări prea mari”, adaugă Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași.

Reprezentanții ISJ Iași se lovesc de două probleme în momentul în care închid definitiv o școală.

„Din păcate, funcționăm, în continuare, cu această fragmentare, pentru că există o foarte mare rezervă în unitățile administrativ teritoriale, în ceea ce privește reorganizarea rețelei școlare. În fiecare an, când lucrăm planurile de școlarizare, asta se întâmplă prin lunile decembrie-ianuarie. Pentru anul școlar următor, suntem în relații de comunicare cu Primăriile și Consiliile Locale în așa fel încât să insistăm unde vedem că sunt puțini copii și unde vedem că nu se poate lucra decât în regim simultan. Să îi convingem să reorganizeze. Ne lovim de două mari probleme, una este cea legată de posibilitatea de transport, pentru că dacă desființăm o școală sau o grădiniță dintr-un sat, atunci copiii trebuie să fie transportați neapărat într-o școală de centru, însă nu există destule microbuze școlare, iar pe de altă parte, este și o realitate în comunitatea rurală, unde părinții spun «dacă nu avem școală și biserică în satul nostru, atunci este o mare problemă» și, evident, că supărarea lor se îndreaptă împotriva primarului”, mai spune Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași.

5% din școlile ieșene nu sunt pregătite corespunzător pentru începerea anului școlar 2024-2025

Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași, susține faptul că școlile din Iași sunt pregătite corespunzător înainte de începerea noului an școlar, însă există un segment de 5% care nu sunt.

„Au fost situații în care am primit, la Inspectorat, delegații de 10-20 de părinți foarte supărați pentru că s-a decis o astfel de reorganizare, pentru că sunt copii, de regulă, de vârstă școlară mică, iar părinților le este teamă să îi trimită cu microbuzul la distanță, însă nu înțeleg faptul că plătesc un preț foarte mare pe termen lung. Nu le dau șansa copiilor lor să își atingă potențialul în învățare. Ca să concluzionez, școlile, în cea mai mare parte a lor, sunt pregătite pentru noul an școlar, inclusiv în mediul rural. Există un segment de aproximativ 5% unde avem astfel de vulnerabilități și unde sunt trimiși colegii mei inspectori tocmai pentru a vedea cum putem sprijini acolo, unde putem”, declară Luciana Antoci, Inspector Școlar General al ISJ Iași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *