Facebook a luat o decizie fără precedent în Australia. După luni de zile în care s-a creat o presiune pe Google și Facebook, cea din urmă reţea a cedat. În acest context, compania americană a decis să plătească companiile de ştiri din Australia.
Înțelegerea a fost asigurată la doar câteva săptămâni după ce Australia a adoptat o controversată primă lege mondială care vizează plata platformelor tehnologice pentru conținutul de știri.
News Corp este prima entitate care va beneficia de plată Facebook
News Corp nu a dezvăluit valoarea contractului de trei ani în Australia. Luna trecută, a încheiat un acord global cu Google . Imperiul media al lui Murdoch a început cu ziarele sale australiene.
Acordul acoperă tot conținutul News Corp din țară – ceea ce reprezintă o sumă semnificativă. News Corp Australia controlează aproximativ 70% din tirajul ziarelor din Australia, cu capete de cap, inclusiv The Australian, The Daily Telegraph și The Herald Sun. Deține și news.com.au.
Deține, de asemenea, rețeaua de televiziune conservatoare Fox News Sky News Australia, care a devenit cea mai comună marcă de știri australiană pe Facebook. News Corp are deja un acord diferit cu Facebook pentru titlurile sale media din SUA. Aceasta implică plata platformei pentru ca articolele să fie incluse în pagina Facebook News – un produs care nu este disponibil în Australia. Acordul australian este mult mai larg – acoperă tot conținutul News Corp Australia distribuit pe Facebook.
Cum a fost realizat acest lucru?
La fel ca alți editori la nivel global, mass-media australiene și-au pierdut veniturile în ultimul deceniu, pe măsură ce agenții de publicitate s-au orientat spre giganți ai internetului, cum ar fi Facebook și Google. News Corp a condus o campanie de lobby în Australia – cu sprijinul rivalilor săi tradiționali – pentru a determina politicienii să facă firmele tehnologice să plătească pentru conținutul de știri de pe site-urile sale.
Guvernul australian a elaborat apoi o legislație despre care a spus că urmărește să consacre negocieri contractuale „mai echitabile” între mass-media și companii de tehnologie. Atât Google, cât și Facebook au fost puternic rezistente la codul de negociere media.
Acesta încurajează firmele de tehnologie să încheie propriile oferte comerciale cu mass-media, cum ar fi aceasta între Facebook și News Corp. Fără astfel de tranzacții, legea ar putea forța firmele tehnologice să arbitreze forțat cu editorii asupra valorii conținutului. Luptele pentru definitivarea legii a determinat Facebook să blocheze brusc tot accesul la conținutul de știri australiene de pe site-ul său lună trecută. Interzicerea știrilor a durat aproximativ o săptămână înainte ca guvernul australian să facă concesii și să adopte legea pe 25 februarie, conform bbc.com
Marți, directorul executiv al News Corp, Robert Thomson, a lăudat acordul de pe Facebook ca „un reper în transformarea condițiilor de comerț pentru jurnalism”.
Analiștii care se uită la legea australiană privind mass-media au sugerat de mult că este concepută în primul rând pentru a ajuta firmele mari precum News Corp, spre deosebire de titlurile media mai mici.