Prima pagină » Stiri si curiozitati » „De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?”: Simboluri ascunse în tabloul lui Paul Gauguin

„De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?”: Simboluri ascunse în tabloul lui Paul Gauguin

17 mart. 2022, 13:25,
în Stiri si curiozitati

„De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?” este un tablou al artistului francez Paul Gauguin. Creată în Tahiti, în anul 1897, pictura poate fi găsită la Muzeul de Arte Frumoase din Boston, Massachusetts.

Paul Gauguin a fost un pictor postimpresionist francez. Acesta a știut să prevadă viitorul, formând calea picturii moderne și având o influență covârșitoare asupra fauviștilor și artiștilor din gruparea Nabis. Paul Gauguin a avut o viață tumultuoasă, marcată de mizerie și epuizare, în care a creat opere impresionante.

Tabloul „De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?” este o compoziție de aproape patru metri, având caracterul unei picturi murale. Gauguin a fost foarte legat de această lucrare, deoarece a adunat și a concentrat în ea o mare parte a repertoriului său. Văzută ca o capodopera de către Gauguin, pictura este considerată „o operă filosofică comparabilă cu temele Evangheliilor”.

imagine cu artistul Paul Gauguin alb-negru

Paul Gauguin a fost un pictor postimpresionist francez.

Simboluri ascunse în tabloul „De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?”

Specialiștii sunt de părere că această pictură nu „se citește” de la stânga la dreapta, ci invers, precum textele cabalistice, de care Gauguin era foarte atras.

 

un tablou pictat de-al lui Paul Gauguin

Tabloul „De unde venim? Ce suntem? Încotro ne îndreptăm?” este o compoziție de aproape patru metri, având caracterul unei picturi murale.

 

1 – Copilul care doarme este simbolul sufletului omenesc, în momentul încarnării pământești. Potrivit criticului Marina Prokofieva, „Gauguin a fost pasionat de teosofie mistică. El credea că sufletul omenesc, înainte să coboare în lumea materială, se afla în ceruri, în corpul unui infant.”

2 – Câinele simbolizează nenorocirile pe care le va întâlni omul pe Pământ.

3 – Cele trei femei semnifică prima etapă prin care trece sufletul în trupul uman, înainte de a ajunge la procesul de auto-cunoaștere.

4 – Bărbatul care culege fructul din pomul Binelui și Răului simbolizează trezirea în om a dorinței de a cunoaște și înțelege misterele universului. Din perspectiva lui Gauguin, această dorință arzătoare se găsește în fiecare dintre noi, însă în unii se trezește, iar în alții nu.

5 – Personajul care ține mâna pe cap și stă cu spatele semnifică cea de-a doua etapă a sufletului uman, în momentul în care intervine disperarea, din cauza incapacității de a găsi răspunsuri la întrebările privind existența umană.

6 – Cele două femei îmbrăcate în roșu simbolizează cea de-a treia etapă de dezvoltare mentală, atunci când persoană dobândește capacitatea de analiză. Aceste personaje înfățișează doi înțelepți, care se sfătuiesc unul pe celălalt.

7 – Pasărea conturează calea spirituală, preluată de Gauguin din arta egiptenilor.

8 – Femeia cu veștminte negre reprezintă sufletul la cel mai înalt stadiu al dezvoltării, când află sensul întrupării lui. Marina Prokofiev mai spune că „femeia în negru este tristă, dar calmă, deoarece ea a descoperit că suferința, la care sunt condamnați toți în această lume, va fi recompensată în viața de apoi, pentru cei care aleg calea spirituală, cu pace și bucurie.”, scrie diez.md.

9 – Izvorul este simbolul eternității.

10 – Acest element întruchipează statuia zeității și se referă la speranța învierii în cer a sufletului eliberat.

11 – Adolescentul semnificică nivelul rudimentar de dezvoltare a sufletului, la cei care dorința de auto-realizare a rămas doar la nivelul dezvoltării trupului.

12 – Capra, pisica și puiul de câine sunt simboluri ale existenței fără griji, acolo unde se află împărăția naturii, care nu cunoaște chinurile căutării spirituale.

13 – Nudul ascunde plăcerea senzuală, cea după care aleargă toți cei care funcționează conform legilor lumii materiale.

14 – Femeia vârstnică simbolizează trupul sortit morții, în care sufletul nu evoluează.

15 – Pasărea cu șopârla în gheare semnifică inevitabilul sfârșit al tuturor.

16 – În acest loc apare denumirea tabloului în limba franceză „D’ou venons nous? Que sommes nous? Ou allons nous?”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`