Prima pagină » Stiri si curiozitati » De Dion-Bouton, mașina de epocă din 1898, se află în România! Unde poate fi văzută

De Dion-Bouton, mașina de epocă din 1898, se află în România! Unde poate fi văzută

10 ian. 2022, 12:21,
în Stiri si curiozitati

Un automobil De Dion-Bouton, care datează din 1898, se află în patrimoniul Muzeului de Istorie din Galaţi. Este una dintre cele mai vechi mașini din lume, fiind evaluată la aproape un milion de euro. În lume, mai există doar trei astfel de exemplare, celelalte fiind expuse la muzee din Statele Unite ale Americii și Marea Britanie.

De Dion-Bouton a fost un producător de automobile francez și producător de vagoane, care a activat între 1883 și 1953. Compania a fost fondată de marchizul Jules-Albert de Dion, Georges Bouton și cumnatul lui Bouton, Charles Trépardoux. La început, aceștia au construit un automobil cu aburi, pe patru roți. Cele din spate funcționau cu ajutorul motorului cu aburi, care transmiteau mișcarea, prin intermediul unei curele, roților din față. Doi ani mai târziu, în 1885, se construiește un alt automobil, care reușea să se deplaseze cu viteza de 30 kilometri la oră. Acesta era prevăzut cu o carosierie tip faeton, cu patru locuri și motor cu aburi.

Mașină de epocă De Dion-Bouton în care se aflau oameni

Compania De Dion-Bouton a fost fondată de marchizul Jules-Albert de Dion, Georges Bouton și cumnatul lui Bouton, Charles Trépardoux.

De Dion-Bouton, mașina de epocă din 1898, poate fi văzută la Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”, din Galaţi

În anul 1898, De Dion-Bouton lansează un autoturism, echipat cu motor cu ardere internă. Un astfel de exemplar se află la Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”, din Galaţi. Mașina a avut ca inspirație triciclul apărut în 1895, care a avut un succes răsunător, fiind vândut în 21.800 de exemplare.

„În anul 1900, maşina De Dion Bouton aparţinea lui Nicu Cincu, fiul lui Anton Cincu, marele filantrop din Tecuci. Nicu Cincu, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Covurlui, foloseşte acest automobil până în anul 1927, când îl vinde unui maistru de la Şantierul Naval din Galaţi. În anul 1956, automobilul De Dion Bouton a fost cumpărat de Muzeul Regional de Istorie Galaţi, cu suma de 2000 de lei, fiind unic în România şi printre puţinele fabricate în 1898”, a declarat profesorul Cristian Căldăraru, directorul Muzeului de Istorie ”Paul Păltănea”Galaţi, pentru adevărul.ro.

Autoturismul nu avea caroseria acoperită și era prevăzut cu trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi. Cu toate acestea, viteza maximă la care putea ajunge era de 30 de km/h, fiind considerată o viteză „diavolească” la acea vreme.

„Farurile, care seamănă mai degrabă cu două felinare ale unei trăsuri, asigurau sistemul de iluminat prin flacăra alimentată cu acetilenă de la un generator. Roţile cu butuc, spiţe şi pneurile de 20 de ţoli sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin. Viteza de deplasare de 30 de km/h era considerată o viteză diavolească pentru contemporanii săi”, a adăugat Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, potrivit aceleiași surse.

Mașină de epocă De Dion-Bouton expusă în muzeu

Autoturismul nu avea caroseria acoperită și era prevăzut cu trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi.

Cum funcționa autoturismul De Dion-Bouton?

Mașina din 1898 pornea cu ajutorul unei manivele, iar alimentarea motorului cu amestecul combustibil era făcută de un carburator, care avea ca element de noutate posibilitatea măririi sau micşorării secţiunii camerei de amestec, totul prin intermediul unui obturator comandat de conducător prin acţionarea unei manete.

„Şasiul este din ţeavă de oţel, întărit pe puntea din spate cu traversă şi ţeavă de legătură. Motorul, situat vertical, are blocul cilindrului realizat din fontă, închis printr-un carter din aluminiu. Arborele cotit, biela şi volanta sunt realizate din oţel. Pistonul, din fontă, are treisegmenţi, toţi pentru compresie, ungerea realizându-se prin barbotare la piston cilindru şi prin stropire la cele două lagăre din bronz ale palierului.

Transmisia mişcării de la motor se face prin intermediul ambreiajului spre axul cardanic şi apoi la cutia de viteze ce face corp comun cu diferenţialul. De aici, prin două axe, mişcarea este transmisă celor două roţi motoare. Cutia de viteze este compusă dintr-o carcasă în interiorul căreia există axul primar, axul secundar balodor pe care culisau mai multe roţi dinţate şi axul intermediar sau trenul fix.

Alimentarea motorului cu amestecul combustibil este făcută de un carburator care are ca element de noutate posibilitatea măririi sau micşorării secţiunii camerei de amestec prin intermediul unui obturator comandat de conducător prin acţionarea unei manete. Pornirea se realiza cu ajutorul manivelei”, a declarat Cristian Căldăraru, directorul Muzeului de Istorie, pentru adevărul.ro.

Mașină de epocă De Dion-Bouton expusă

Mașină de epocă De Dion-Bouton din 1927

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`