Simularea examenului de Evaluare Națională, organizată de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași în perioada 17-19 ianuarie 2023, a avut rezultate șocante: doar 3.200 de elevi din totalul de 7.591 de elevi prezenți, adică 42,16 la sută, au reuşit să ia notă de trecere la matematică. La proba de limbă și literatură română, 5.166 din totalul celor 7.621 de elevi prezenți au obținut note egale sau mai mari decât 5.00, reprezentând un procent de 67,79 la sută de promovare. În urma acestor date, unii profesori au afirmat că nu mai există interes din partea elevilor, însă reprezentanții ISJ sunt optimiști
Rezultatele dezastruoase de la simularea examenului de Evaluare Națională au ridicat mai multe semne de întrebare. Elevii nu au învățat, subiectele au fost prea dificile sau perioada pandemică și-a lăsat amprenta? Cadre didactice au susținut că subiectele de la testări au fost, într-adevăr, dificile, însă nu imposibile, principala problemă fiind dezinteresul elevilor, pe când ISJ a declarat, fără urmă de pesimism, că simulările cu grad mai mare de dificultate au fost exigent corectate, urmând ca, în luna martie, tinerii să fie mai pregătiți.
„La simularea județeană, de regulă, subiectele au un grad mai mare de dificultate pentru a motiva concentrarea elevilor pe învățare. În același sens, corectarea se face exigent, cu prezentarea la clasă a tuturor greşelilor care au condus la diminuarea notei. Sunt strategii care au dat rezultate an de an.
Pentru că se trage acum un semnal de alarmă, la simularea națională din martie, elevii merg mai bine pregătiți şi obțin, de regulă, note mai bune. Ceea ce se urmărește este o etapizare a efortului de învăţare şi o mai bună gestionare a timpului destinat pregătirii examenului”, a declarat inspectorul general Luciana Antoci.
Rezultatele elevilor din Iași la simularea Evaluării Naționale
Analiza rezultatelor obținute la cele două probe scrise ale examenului de Evaluare Națională are în vedere atât nivelul general de promovare, la nivel județean, cât și nivelul de promovare pe medii de rezidență, exprimat ca procentaj general, pe tranșe de note, pentru fiecare dintre disciplinele de examen. La proba de limbă și literatură română, 5.166 din totalul celor 7.621 de elevi prezenți au obținut note egale sau mai mari decât 5.00, reprezentând un procent de 67,79 la sută de promovare, cu 2,8 la sută peste rezultatul înregistrat la simularea din luna ianuarie 2022.
În ceea ce privește proba de matematică, numărul elevilor care au obținut note mai mari sau egale cu 5.00 este de 3.200 din totalul de 7.591 de elevi prezenți, cifră care reflectă un nivel de 42,16 la sută al promovării. Față de simularea organizată în ianuarie 2022, acest rezultat este cu 0,57 la sută mai scăzut, determinat, în mai mare măsură, în acest an, de rezultatele obținute în mediul urban decât de cele din mediul rural.
În ansamblu se menține decalajul substanțial între cele două medii de rezidență, reflectat în 33,22 la sută diferență între urban-rural la limba și literatura română și de 40,07 la sută diferență între urban-rural la matematică.
Menționăm că un singur elev din județul Iași, școlarizat la Colegiul Național „Costache Negruzzi” Iași, a obținut media 10 la simularea examenului de Evaluare Națională.
Tinerii, dezinteresați de școală
Aurel Neicu, un apreciat profesor de matematică, fost director la Colegiul Naţional „Ştefan cel Mare” din oraşul Hârlău, a oferit un punct de vedere vizavi de aceste rezultate. Bărbatul, în vârstă 67 de ani, a îndrumat, de-a lungul carierei sale, sute de elevi, fie că era vorba de susținerea simulărilor sau a examenelor propriu-zise. Deși la colegiul la care predă nu au existat foarte multe cazuri cu note sub 5.00, explicația în ceea ce privește rezultatele slabe la nivel de județ îi privește direct pe elevi.
„La noi au picat examenul, să spun așa, doar vreo trei elevi. Există o singură clasă de a VIII-a, v-am mai spus, se dă admitere, e altfel la noi. Cu toate acestea, eu nu cred nici în pandemie, nici în subiectele dificile. Da, nu au fost cele mai ușoare, poate nu se putea lua foarte ușor nota maximă, însă peste 6.00 se putea lua.
Munca individuală este cea mai importantă, există elevi care ar putea oricând să facă mai mult, însă nu există interes, indiferent că e vorba de oraș sau de țară. Poate aceste rezultate îi mai zdruncină și se pun pe învățat, chiar și la clasa a XII-a se vede lipsa unui minim efort, nu îi interesează școala, neglijența a fost la fel de mare”, a de menționat prof. Aurel Neicu.
Următoarele testări, în luna martie
Organizarea simulării examenului de Evaluare Națională reprezintă o necesară familiarizare a elevilor cu formatul, cerințele și standardele de evaluare specifice, însă conturează și un orizont de așteptare pentru treapta superioară nivelului gimnazial, cu atât mai mult cu cât Metodologia admiterii în învățământul liceal de stat include, începând din acest an, doar notele de la Evaluarea Națională în calcul mediei de admitere.
În acest sens, menționăm că Inspectoratul Școlar Județean Iași, alături de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași, organizează o simulare a admiterii în învățământul liceal de stat pe baza rezultatelor obținute de elevi la simularea examenului de Evaluare Națională din luna ianuarie 2023. Rezultatele evidențiază, ca și în anul precedent, necesitatea unor eforturi susținute de pregătire din partea elevilor, dar și a cadrelor didactice coordonatoare, semnificative în zona pragului minim de competență, dar și pentru obținerea unor rezultate din zonele superioare ale notării.
În luna martie 2023, Ministerul Educației va organiza simularea examenelor naționale la nivel național, ceea ce va crea oportunitatea de a evalua, printr-un nou jalon, măsura în care strategiile educaționale remediale implementate de unitățile de învățământ din județul Iași se regăsesc în progresul elevilor.
Suflatii in anus in continuare ! De aceea !