Prima pagină » National » Datoriile și creditele unei persoane decedate. Ce obligații au moștenitorii
Datoriile și creditele unei persoane decedate. Ce obligații au moștenitorii

Datoriile și creditele unei persoane decedate. Ce obligații au moștenitorii

28 iun. 2024, 08:30,
BZI.ro, în National

Mulți vor să știe ce se întâmplă cu datoriile și creditele unei persoane decedate. Conform legislaţiei în vigoare, moştenitorii universali şi cu titlu universal contribuie la plata datoriilor şi sarcinilor moştenirii proporţional cu cota succesorală ce îi revine fiecăruia. Iată ce obligații au moștenitorii.

Datoriile și creditele unei persoane decedate

Legea spune clar că moştenitorii pot prelua datoriile persoanei decedate. Cei care acceptă moştenirea defunctului preiau şi obligaţiile acestuia, adică atât partea activă (bunuri, drepturi), cât şi partea pasivă (obligaţii, datorii).

Românii trebuie să știe că pasivul moştenirii este format din datorii şi sarcinii ale moştenirii. Concret, se preiau orice obligaţii patrimoniale ale defunctului care există în patrimoniul succesoral la data deschiderii moştenirii, printre acestea putându-se afla inclusiv obligaţii legate de anumite credite bancare. De asemenea, moştenitorii preiau inclusiv sarcini ale moştenirii cum ar fi cheltuieli de înmormântare, cheltuieli de inventariere a moştenirii, taxe şi impozite pentru bunurile din moştenire și altele.

Legea moştenirii s-a schimbat la începutul anului 2024 şi prevede noi reguli pentru moştenitori şi împărţirea averii. Soțul supraviețuitor este primul moștenitor, fiind urmat de rudele defunctului. Atunci când o persoană a decedat, bunurile sale sunt direcționate către moștenitorii legali, fie prin intermediul unui testament, fie pe legal, prin deschiderea succesiunii la un birou notarial a cărui activitate aparține de judecătoria aflată în localitatea de reședință a decedatului.

Ce se va întâmpla cu ajutorul de înmormântare

Guvernul României a semnalat o creștere a ajutorului pentru înmormântare, oferind astfel un sprijin suplimentar familiilor aflate în dificultate. Și procedura de obținere a ajutorului de înmormântare a fost simplificată. În urma decesului unei persoane asigurate sau pensionare, suma alocată ajutorului de deces a fost majorată de la 6.789 de lei la 7.567 de lei. Pentru decesul unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, suma stabilită este de 3.784 de lei.

Ajutorul de deces se eliberează în termen de trei zile de la cerere către o singură persoană eligibilă, care poate fi soțul sau soția supraviețuitoare, un copil, un părinte, tutore, curator sau oricare altă persoană care prezintă documentație din care reiese că a suportat costurile legate de deces. Pentru a beneficia de ajutorul de înmormântare  este necesară depunerea unei cereri la care se atașează certificatul de deces. Este important ca familiile să inițieze această solicitare, având în vedere că fondurile nu vor fi acordate în mod automat.

Documentele necesare pentru obținerea ajutorului de înmormântare în anul 2024 sunt următoarele:

-cerere pentru acordarea ajutorului de deces;

-certificat de deces, în original și copie;

-act de identitate al solicitantului, în original și copie;

-acte de stare civilă ale solicitantului, care să ateste gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar, în original și copie;

-dovezi că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original și copie;

-alte documente specifice, în funcție de situație.

Ajutorul de înmormântare este mai mare în anul 2024, iar banii se pot încasa mai ușor, însă trebuie prezentate anumite documente care să dovedească faptul că persoana care vrea să primească ajutorul de la stat a suportat toate cheltuielile de înmormântare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *