Vineri, 23 aprilie 2021, la Antena 3, a fost prezentată povestea succesului lui Daniel Dineș, fondatorul UiPath. Acesta este, în momentul de față, cel mai bogat român din istorie.
Daniel Dineș a lansat o companie într-un apartament din București. Prin muncă asiduă, acesta a făcut ca UiPath să fie celebră în toată lumea. În urma succesului său recent, listarea la Bursa din New York, presa internațională a explodat.
Acesta a făcut câteva recomandări importante pentru cei care vor să dezvolte un start-up.
Daniel Dineș a renunțat la jobul de la Microsoft în 2005
CEO UiPath, Daniel Dineș, a dezvăluit cum a reușit să ajungă pe cea mai înaltă scară socială. A plecat de jos și a muncit enorm, pentru a-și atinge obiectivul.
Daniel Dineș a lucrat pentru Microsoft, însă dorința sa a fost să se întoarcă în România și să pornească o companie. Astfel că, în anul 2005, acesta a revenit în țară și a oferit consultanță software la diverse companii, pentru a-și putea finanța dezvoltarea de produse proprii. La început, nu cunoștea nimic din ceea ce înseamnă dezvoltarea unui produs și comercializarea lui.
„Povestea a început la sfârșitul lui 2005 când eu mi-am lăsat jobul de la Microsoft. Tot timpul eu am vrut să mă întorc în România să pornesc o companie, și atunci a fost momentul potrivit pentru mine.
A fost, de fapt, la sfârșitul unui ciclu de viață mare a unui produs Microsoft la care am lucrat, un produs care se vinde doar la companii mari și de acolo ia venit ideea de a lucra în automatizări și procese de business.
În 2005 când am revenit în România. Am început prin a oferi consultanță software la diverse companii pentru a putea să finanțez dezvoltarea de produse proprii. Era foarte greu atunci, practic nu aveam nicio idee despre cum se face un produs, ce înseamnă să îl comercializezi.”,a relatat Daniel Dineș.
Daniel Dineș: „Pur și simplu am sărit în ocean. Am făcut toate greșelile posibile”
Fondatorul UiPath a recunoscut că a făcut multe greșeli până să ajungă în punctul în care se află astăzi. Fiindcă nu știa ce înseamnă un start-up și ce presupune acest mecanism, a început să creeze niște produse pentru consumatori, în speranța că este suficient ca „lumea să năvălească pe ele”.
Pur și simplu am sărit în ocean. Bineînțeles că am făcut toate greșelile posibile din lume. Pe vremea aceea nu aveam nicio idee ce înseamnă start-up, despre mecanismele unui start-up, cum trebuie început.
Acum există mult mai multe date, dar atunci absolut nimic și noi am făcut toate greșelile posibile. Am început să creăm niște produse pentru consumatori și atunci, pur și simplu, credeam că e suficient să creezi niște produse și lumea o să năvălească pe el.
Îmi aduc aminte momentul când noi am dezvoltat prima versiune și l-am pus pe internet ne-am așteptat ca a doua zi să avem un milion de descărcări. Cred că am lucrat doi ani la un produs de genul ăsta, dar pur și simplu aproape nimeni nu l-a descărcat.
Sunt convins că și astăzi dacă cineva dezvoltă o aplicație pentru AppStore sau Google Play este absolut convins că a doua zi o să aibă un milion de descărcări, dar nu se va întâmpla așa ceva.
Povestea succesului lui Daniel Dineș: „Toată strategia noastră este făcută să atragem oameni care împreună lucrează și formează un activ”
Dineș spune că pentru a construi un business este necesară înțelegerea pieței: „ cum să faci cu marketingul, cum să îți înțelegi clientul, cum să te adresezi nevoii unui client.” La el totul a plecat de la dezvoltarea unei aplicații, care nu a avut succes.
„Ca să construiești un business ai nevoie de a înțelege foarte bine care este dinamica pieței, cum să faci cu marketing, cum să îți înțelegi clientul, cum se adresezi nevoia unui client. Noi am pornit prin a face o aplicație, fără să înțelegem absolut nimic, și normal că am eșuat.
Am avut noroc că o parte din aplicație, tehnologia pe care am dezvoltat-o era, de fapt, folositoare unui cu totul și cu totul alt segment de business de care noi nu aveam habar și am sfârșit prin a construi o componentă software pe care alte firme o foloseau. Am vândut câțiva ani software la IBM Microsoft și la alte firme mari care, în particular, foloseau componenta noastră ca să interacționeze cu alte aplicații prin interfața lor grafică.
Până la noi istoria noastră se confundă cu istoria unei echipe. Ceea ce spunem întotdeauna, noi nu avem A player ( n.r lider), noi suntem un A -Team (n.r echipă) și toată strategia noastră este făcută să atragem oameni care împreună lucrează și formează un activ.”, a dezvăluit Dineș.
Daniel Dineș: „Nu facem afaceri cu statul. Nu vindem absolut nimic în România”
Compania lui Daniel Dineș nu vinde nimic în România, ci se axează pe Statele Unite, Marea Britanie și Scandinavia.
„Vreau să precizez pentru cei care ar vrea să lucreze la noi că noi nu vindem absolut nimic în România. Noi vindem 50% în Statele Unite, restul de 25% în Marea Britanie și restul, în principal, în Europa de Nord în Scandinavia. În mod natural cetățenii care doresc să lucreze într-un loc se diferențiază prin propriile lor alegeri.
Dacă cineva dorește să lucreze la la o companie de Outsourcing sau la o companie care face afaceri cu statul acel cineva nu va dori niciodată să lucreze la noi.”, a spus fondatorul UiPath.
Dineș țintește să lucreze cu cei mai buni dezvoltatori de software pe care îi poate găsi în România.
„Țintim să lucrăm cu cei mai buni dezvoltatori de software pe care îi putem găsi în România, care vor să lucreze la o companie, care își dezvoltă propriului produs, care are propriul ei destin și care nu are absolut nicio legătură cu ce s-a întâmplat în România în ultimii 25 ,50,100 de ani”
Recomandări pentru start-up
Fondatorul UiPath a dezvăluit că cel mai important pentru un start-up este piața pe care acționează. De la început, el a țintit spre o piață foarte mare.
„Noi cream un produs foarte bun dar nu aveam o piață mare. Multă lume cred că ideea este cea mai importantă, alți oameni spun că echipa este cea mai importantă. Cel mai important pentru un start-up este piața pe care acționează.
Este în lucru când un start-up face un produs pentru piața din București şi reușește să acceseze complet toată piața din București, dar nu poate să iasă pe alte piețe, sau în start-up care are o piață globală și adresează 10% dintr-o piață globală.
Ăsta este motivul pentru care noi am reușit și avem succesul de astăzi, pentru că noi întotdeauna am țintit o piață foarte mare. Toate corporațiile au foarte multe procese de business care presupune muncă repetitivă sau nu folosesc oamenii pentru creierul lor ci pentru ochi și pentru mâini.
Noi dezvoltăm un software care pur și simplu știe, vede o altă aplicație, software-uri și poate fi instruit în același mod cum poate fi instruit și un om să folosească aplicațiile de pe computer, e un proces simplu.”, a declarat Daniel Dineș.