Prima pagină » Radio » Actualitate » Cum se conduce o mașină diesel. Niciun mecanic auto nu îți va arăta aceste trucuri
Cum se conduce o mașină diesel. Niciun mecanic auto nu îți va arăta aceste trucuri

Cum se conduce o mașină diesel. Niciun mecanic auto nu îți va arăta aceste trucuri

09 oct. 2019, 10:21,
în Radio

Cum se conduce o mașină diesel. Diferențele esențiale în exploatarea unui motor diesel față de un propulsor alimentat cu benzină apar în construcția și principiile de funcționare diferite. Specialiștii susțin că, pentru ca o mașină diesel să funcționeze cât mai mult fără probleme, trebuie ținut cont de anumite aspecte.

Mașinile diesel au marele avantaj al unui consum mai mic. Însă, dacă ele nu sunt conduse așa cum trebuie, pot apărea probleme costisitoare pentru buzunarul șoferului. Vă prezentăm în continuare 10 trucuri care vă vor ajuta să conduceți corect o mașină diesel și astfel să-i prelungiți durata de viață.

1. Graba strică treaba

Dacă la o mașină pe benzină poți să dai cheie și să pornești imediat cum te-ai urcat, la o mașină diesel e bine să aștepți câteva secunde. Mai ales când e frig și bujiile incandescente trebuie să încălzească camera de ardere. Regula e simplă: te urci, bagi cheia în contact și dai la automat numai când se sting martorii de bord. Dacă te grăbești, s-ar putea să uzezi motorul prematur, deoarece îl forțezi să se învârtă fără să pornească. Iarna e recomandat să pui contactul de mai multe ori, astfel încât să se încălzească mai mult camera de ardere, iar atunci când vei da la automat să pornească din prima.

2. Cum se conduce o mașină diesel. Nu aștepta pe loc să se încălzească

Am mai avut în trecut o discuție despre cum și când trebuie să încălzești motorul, dacă pe loc, sau dacă în mers. Însă la o mașină diesel, lucrurile sunt mai clare că în cazul uneuia pe benzină. Deoarece, dacă aștepți să se încălzească un motor diesel pe loc, o să aștepți mult și bine. Motorul diesel se încălzește numai în sarcină, iar ca să lucreze la randament maxim și să aibă cel mai bun consum. Și, spre deosebire de motorul pe benzină, temperatura de funcționare este mai mare la diesel. Așadar, nu aștepta pe loc să încălzești motorul.

3. Nu lăsa rezervorul să se golească

Motorina are un punct de îngheț relativ mic, nu degeaba, când temperatura ajunge iarna la -20 de grade, multe automobile încep să aibă probleme cu pornirea. Important este să nu lăsăm în rezervor puțină motorină, pe fundul rezervorului, până se aprinde becul. Deoarece se formează condens și cum motorina e mai ușoară ca apa, o să ne trezim cu apă în pompă care îngheață făcând dop. Mai mult, nu trebuie să lăsăm pompa de motorină descoperită, deoarece se poate supraîncălzi. Așadar, lasă mereu minimum un sfert de rezervor plin. Oricum, la cât de puțin consumă un diesel, poți avea mereu plinul făcut.

4. Scoate-o la drum întins

Din cauză că majoritatea posesorilor de mașini diesel le folosesc exclusiv în oraș, apar și o mulțime de probleme la motoarele pe motorină. De exemplu, injectoare înfundate, filtre de particule înfundate și tot felul de senzori și supapa EGR acoperite de calamină. Dacă mergem cel puțin o dată pe luna la drum întins, aceste probleme nu vor apărea. Sau dacă folosim mașînă și în excursii, sau undeva să ieșim pe autostrada cu ea, toate aceste piese se vor curăța de la turația mare și nu vom mai avea probleme în timp. Așa că nu te sfii să îți scoți dieselul la drum întins și să mergi tare cu el.

5. Cum se conduce o mașină diesel. Bagă motorină de calitate

Apropo de piese stricate: principala cauză care duce la injectoare stricate este motorina de o calitate proastă. În România găsim la pompă motorină destul de proastă, nefiltrată suficient, care face depuneri în sistemul de alimentare al mașinii. Așa că, dacă vrei să te bucuri mulți ani de dieselul tău, nu ai ce să faci decât să investești mereu în motorină mai scumpă, aparent mai de calitate. Adică o motorină mai aditivata care îți va păstra internele curate. Asta nu înseamnă că, din când în când, nu trebuie să scoți mașina și să-i dai puțin jar să mănânce, că să faci o curățare mecanică.

6. Nu opri motorul dacă staționezi puțin

În caz că nu știai, motorul diesel are cel mai mare consum și cea mai mare uzură la pornire. Se pare că o pornire a unui motor diesel consumă circa 20 ml de motorină. Cu aceeași cantitate poți lăsa motorul să funcționeze la ralanti în jur de 2-5 de minute. În plus, uzura la pornire este mare, din cauza că piesele unui motor diesel sunt grele și ungerea este proastă când motorul e la primele turații. Recomandat este, dacă stationezi undeva pentru 3-5 minute, să lași motorul să meargă în loc să-l oprești și să-l repornești repede. Vorbim aici, evident, de o uzură în timp, nu care apare după câteva porniri rapide.

7. Când ai cel mai bun consum

Chiar dacă toți posesorii de mașini diesel au impresia că mașina lor e cea mai bună și mai economică, există o regulă scrisă pe care o putem urma dacă vrem să avem parte de cel mai bun consum. Mai ales dacă avem o mașină nouă pe care nu o cunoaștem așa de bine. Este de reținut că o mașină diesel are cel mai bun consum la începutul cuplului maxim. Așa că ne uităm frumos în cartea mașinii și vedem când are mașina noastră cuplul maxim. Să zicem că are pe la 1800 rpm. Astfel știm că noi trebuie să mergem mai mereu, indiferent de treapta cutiei în care ne aflăm, pe la această turație, +/- 200 rpm.

8. Cum se conduce o mașină diesel. Folosește cel mai bun filtru de motorină

Tot din ciclul „folosește cea mai bună motorină” este și acest aspect. Adică să folosim cel mai bun filtru de motorină pe care îl putem găsi pe piață. Asta putem să stabilim după preț, deoarece în cazul filtrelor, cele mai scumpe sunt și cele mai bune. Pentru că sunt de la firme cunoscute, care au un control drastic al calității și folosesc materiale bune. Un filtru de motorină bun este obligatoriu dacă vrem să nu ne batem joc de injectoarele mașinii, mai ales că motorina este… cum este la pompele românești. Un alt sfat legat de filtru ar fi să-l înlocuim mai des decât ne spune cartea de service, pentru că acea carte de service este aceeași și dacă avem benzină, și dacă avem motorină. Chiar dacă e mai scump la diesel, merită fiecare investiție într-un filtru nou si bun.

9. Așteaptă să se răcească motorul

Un alt sfat este legat de oprirea motorului la o mașină diesel. Dacă am venit de la drum întins, adică dacă am mers în regim de autostradă sau chiar și prin oraș, dar cu viteză mare și pe caniculă, înainte să oprim motorul de tot e bine să-l lăsăm puțin să se răcească. De fapt, nu să se răcească ci să-și egaleze temperaturile pieselor. De exemplu, să-și egaleze temperatura turbinei (că toate mașinile sunt acum turbo-diesel) cu cea a motorului. 1-2 minute de funcționare la ralanti face ca uleiul și antigelul să circule în motor și să preia toată energia termică, reducând puțin temperatura. Dacă nu sunt diferențe între piesele mașinii vom evita dilatarile suplimentare și uzura prematură a semeringurilor și a diverselor garnituri.

10. Evită subturația

În general, nu este bine să mergem subturat cu nicio mașină. Pentru că o să chinuim motorul, iar acesta are grijă să ne spună că e chinuit, vibrând și tremurând din toate încheieturile. În cazul unui motor diesel este mai grav dacă circulăm cu mașină subturata. Deoarece piesele motorului diesel sunt grele, inclusiv volanta, pe care dacă o chinuim ne va uza discul de ambreiaj și rulmentul. În plus, dacă mergem subturat în repetate rânduri, vom rupe suporții motorului care sunt și așa suprasolicitați din cauza vibrațiilor specifice unui motor diesel. Deci, chiar dacă avem mașină nouă, după câteva zile de condus o să învățăm care este turația ce-i place cel mai mult mașinii noastre și vom evita subturațiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`