Cum previi supraîncălzirea motorului. O astfel de problemă poate afecta puternic motorul și nu ar trebui neglijată, ci rezolvată imediat.
Motoarele ard combustibil şi produc explozii în fiecare cilindru.
Gazele rezultate din explozie îşi măresc volumul şi împing capetele cilindrilor în jos, punând maşina în mişcare. O mare parte din energia rezultată în urma exploziilor se pierd, însă, sub forma de căldură. Un motor poate produce, în scurt timp, multă căldură, putând chiar să se supraîncălzească, topind sau slăbind unele părţi ale sale.
Cum previi supraîncălzirea motorului
Nu este necesar ca tot motorul să se încălzească. Supraîncălzirea unei singure părţi a acestuia poate duce la funcţionarea defectuoasă a motorului.
Iată cum puteţi preveni supraîncălzirea motorului:
1. Motoarele cu răcire pe aer
Acestea trebuie să aibă acces direct cu aerul care intră, pentru a funcţia la capacitate maximă. Acest tip de motoare sunt prezente în cazul aparatelor de tuns iarba, a avioanelor mici sau a maşinilor marca Volkswagen (buburuză). Avantajul motoarelor cu răcire pe aer este că au un sistem de răcire simplu, foarte uşor ca greutate şi că nu prezintă lichide ce pot congela în timpul răcirii. Dezavantajele acestui tip de motoare sunt acelea că necesita aer curat, pentru a rămâne reci şi faptul că nu se poate controla cu precizie temperatura întregului motor. Este important ca aceste motoare să nu fie acoperite cu mizerie, ulei sau alte substanţe, care pot împiedica aerul curat să intre în contact cu metalul motorului.
2. Motoarele cu răcire cu lichid
Toate modelele de maşini, mai puţin cel menţionat anterior, poseda astfel de motoare. Au ca principal avantaj faptul că motorul poate fi plasat într-un loc ce nu necesită mişcarea aerului curat, pentru a se răci. Dezavantajele includ: greutatea mare şi potenţialele puncte fierbinţi.
3. Cum previi supraîncălzirea motorului. Componentele
Motorul răceşte părţi importante, precum capetele cilindrilor, prin circulaţia fluidului de răcire prin canalele din motor. Acestea trec apoi prin termostat, în radiator, unde este răcit de către aer. Apoi fluidul merge înapoi în motor.
4. Antigelul
Motorul maşinilor este răcit cu ajutorul unui amestec de apă cu etilen glicol, cunoscut sub numele de antigel. Adăugarea antigelului reduce temperatura de îngheţare a fluidului din sistemul de răcire şi ridică temperatura de fierbere a apei, pentru a putea absorbi mai multă căldură decât apa. Majoritatea maşinilor folosesc un amestec de apă şi antigel în părţi egale, pentru sistemul de răcire. Folosirea apei în sine este contraindicata. Verificaţi periodic nivelul lichidului de răcire.
5. Termostatul
Cum previi supraîncălzirea motorului. Acesta măsoară temperatura lichidului de răcire şi deschide o valvă numai atunci când acesta atinge temperatura optimă de funcţionare. Dacă termostatul este stricat, fluidul din motor va recircula în motor, trecând pe lângă radiator, rezultând supraîncălzirea rapidă a motorului. Puteţi testa dacă termostatul este stricat verificând temperatura furtunului prin care lichidul de răcire se întoarce în radiator. În acest caz furtunul va deveni fierbinte în câteva minute de la pornirea maşinii.
6. Ventilatorul din fața radiatorului
Există două tipuri de ventilatoare, în funcţie de tracţiunea maşinii (pe faţă sau pe spate). Maşinile cu tracţiunea pe faţă au ventilatoare electrice, care pornesc şi se opresc în funcţie de senzorii de temperatură. Dacă ventilatorul nu porneşte, în cazul unui vehicul cu tracţiunea pe fată, atunci acesta poate fi stricat. Maşinile cu tracţiunea pe spate au ventilatoare conectate la motor. Cu motorul oprit şi cu maşina şi cu contactul oprite, încercaţi să învârtiţi ventilatorul cu mâna. Nu ar trebui să se învârtă cu uşurinţă. Dacă acest lucru se întâmpla, atunci strânsoarea ar trebui înlocuită.
7. Cum previi supraîncălzirea motorului. Scurgeri
Nivelul fluidului de răcire poate scădea, dacă exista scurgeri în sistem. Dacă motorul se supraîncălzeşte, verificaţi dacă nu are fisuri, în timp ce acesta funcţionează. Verificaţi toate furtunurile ce duc la radiator. Verificaţi dacă nu sunt scurgeri din radiator. Nu în ultimul rând verificaţi dacă nu sunt scurgeri la pompa de apă, care pot apărea dacă aceasta este uzată. Aceste scurgeri pot varia de la câteva picături la un flux constant. Pompă de apă nu poate fi reparată sau peticită, aceasta trebuie neapărat înlocuită imediat.
8. Capacul radiatorului
Cum previi supraîncălzirea motorului. Cu motorul pornit şi capota ridicată verificaţi dacă exista scurgeri în jurul capacului radiatorului, caz în care acesta din urmă trebuie înlocuit. Nu dechideti niciodată capacul radiatorului când fluidul este fierbinte, deoarece acesta poate cauza arsuri grave.
În concluzie, cel mai important lucru în cazul unui motor supraîncălzit, trebuie să preveniţi acest lucru, cu orice preţ. Aşadar conduceţi mai încet, porniţi termostatul sau orpiti motorul.