Prima pagină » Business în România » Cum a afectat intrarea în Schengen domeniul hotelier din România. Antreprenorii nu se așteptau la asta
Cum a afectat intrarea în Schengen domeniul hotelier din România. Antreprenorii nu se așteptau la asta

Cum a afectat intrarea în Schengen domeniul hotelier din România. Antreprenorii nu se așteptau la asta

26 aug. 2024, 20:00,
Simona Ciobanu în Business în România

Intrarea României în Spațiul Schengen aduce schimbări semnificative în domeniul hotelier. După o perioadă de recuperare dificilă, sectorul ospitalității din România se îndreaptă către standarde de calitate mai ridicate, semnalând un potențial important de creștere, în ciuda provocărilor persistente, cum ar fi deficitul de forță de muncă, cererea internațională limitată și durata scurtă a sejururilor.

Ultimul raport Romania Hotel Market al Crosspoint Real Estate oferă o privire detaliată asupra stării actuale a pieței hoteliere din România. Anul 2023 a marcat o recuperare aproape completă la nivelurile de cerere de dinaintea pandemiei, iar datele pentru primele șase luni din 2024 arată rezultate similare. În prima jumătate a anului, gradul mediu de ocupare a fost de 25% pentru toate tipurile de cazare și de 33% pentru hoteluri, cu un total de 11,3 milioane de înnoptări, dintre care 7,6 milioane au fost în hoteluri. Hotelurile moderne au depășit media, înregistrând o ocupare de 59,6% și un RevPAR (venit pe cameră disponibilă) de 53 de euro la nivel național, în timp ce în București, gradul de ocupare a fost de 67% cu un RevPAR de 69 de euro.

Deși cererea din sectorul hotelier a rămas stabilă în comparație cu prima jumătate a anului 2023, performanța financiară a industriei turistice întâmpină dificultăți în menținerea aceluiași nivel. Un factor în această direcție este creșterea diferenței între cheltuielile turiștilor străini în România și cele ale românilor în străinătate, observată în prima jumătate a anului 2024.

„Intrarea României în Schengen și, implicit, deschiderea frontierelor aeriene și maritime, a facilitat turismul extern, dar a contribuit și la creșterea deficitului intern. Ca urmare, balanța serviciilor de turism a înregistrat un deficit de peste 2,2 miliarde de euro în prima jumătate a anului, față de 1,7 miliarde în aceeași perioadă a anului trecut”, a explicat Ilinca Timofte, Head of Research la Crosspoint Real Estate.

Schimbări majore în domeniul hotelier din România

Unul dintre factorii principali pentru acest dezechilibru este stocul redus de facilități de cazare de calitate. La nivel global, industria turismului de lux se estimează că va atinge 2,3 bilioane de dolari până în 2030, iar numărul camerelor de lux ar putea ajunge la 1,9 milioane, comparativ cu 1,6 milioane în 2023. România rămâne în urmă în ceea ce privește piața hotelieră de lux, având o pondere mult mai mică de facilități high-end. Cu toate acestea, perioada post-pandemică a oferit proprietarilor și investitorilor oportunitatea de a se alinia la tendințele internaționale prin modernizarea proprietăților existente sau achiziționarea celor cu potențial de dezvoltare.

„Pe piața internă se observă o schimbare clară către produse de lux, atât din punctul de vedere al cererii, cât și al ofertei. Această tendință se extinde de la hoteluri tip boutique la proiecte mai mari în zonele urbane și include renovarea unor conace și monumente istorice din zonele rurale ale României. Astfel, piața de lux câștigă o pondere tot mai mare în industrie”, adaugă Timofte.

Pentru 2024, se așteaptă livrarea a 13 proiecte hoteliere importante în România, inclusiv cinci hoteluri de cinci stele și șase de patru stele. Această îmbunătățire a calității facilităților de cazare din România ar putea stimula investițiile. La nivel european, tranzacțiile hoteliere au depășit 15 miliarde de euro în prima jumătate a anului 2024, concentrându-se pe proprietăți de 4 și 5 stele, precum și pe cele de lux.

„Pe piața investițiilor hoteliere din România, în ultimele 18 luni, s-a înregistrat o creștere a tranzacțiilor de dimensiuni mai mici (sub 5 milioane de euro). Chiar și în cazul tranzacțiilor mai mari, investitorii s-au axat pe active destinate renovărilor și rebranduirilor, mai degrabă decât pe proprietăți moderne. Aceasta reflectă o abordare precaută din partea investitorilor, dar și o lipsă de produse high-end disponibile pentru vânzare. În prezent, pe piața hotelieră din România, investitorii prioritizează proprietățile de tip value-add în detrimentul celor premium, de tip turnkey, care sunt mai frecvent tranzacționate la nivel european”, explică Timofte.

Cu toate acestea, în prima jumătate a anului 2024, volumul investițiilor în domeniul hotelier din România a depășit deja nivelul total al investițiilor din 2023, ajungând la o valoare estimată de 29 de milioane de euro, reprezentând 7% din volumul total al investițiilor din prima jumătate a anului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
21 noiembrie 2024
21 noiembrie 2024