CTP Iași a trimis un tramvai Bozankaya înapoi în Turcia pentru reparații, deoarece nu mai putea fi folosit pentru transportul în comun
Este vorba despre vagonul cu numărul de depou 2217, care a fost implicat în accidentul de la Filarmonică de pe 19 ianuarie 2025. În urma evaluărilor făcute s-a constatat că tramvaiul nu mai poate fi reparat la Iași și este necesar să fie trimis în Turcia. Totuși, compania nu a trimis nicio informație în acest sens, totul a fost pe repede înainte.
CTP Iași a trimis tramvaiul în Turcia
Pe 6 februarie 2025, compania a transmis un răspuns la ancheta făcută în urma accidentului. Totuși, nu era specificat nimic despre ce se va întâmpla cu tramvaiele implicate în coliziune. Vehiculul cu numărul 105 a revenit deja la stradă. Vineri, 14 februarie 2025, CTP Iași a predat tramvaiul 2217 să fie transportat către fabricile Bozankaya din Ankara.
Totuși, un angajat de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care superviza transportul, a postat un videoclip pe o rețea de socializare, în care se observă cum au preluat tramvaiul de la depoul din Iași. Culmea, tramvaiul respectiv a mai fost avariat în trecut, inclusiv la transportul când a fost adus din Turcia.
„În urmă cu o săptămână, tramvaiul nr. 2217, care a fost implicat în accidentul de la Filarmonică, a fost trimis în Turcia pentru reparații. Din ce am aflat, acesta nu mai putea fi reperat în depoul nostru, astfel, erau necesare lucrări la fabrica Bozankaya. Totul a fost secret, nu au anunțat nimic, că îl trimit, imediat l-au luat și au plecat, fără prea multe explicații. Vedem cum îl voi aduce înapoi, dacă poate fi reparat, totuși vom rămâne fără un vagon bun pentru multe luni”, povestește un vatman de la depoul Gară.
Termenul de garanție va expira
CTP Iași a semnat contractul cu Bozankaya în anul 2022 pentru livrarea a 16 tramvaie care au 30 de metri lungime. În contract era stipulată o perioadă de garanție de 6 ani, astfel, după 2028, meseriașii de la CTP vor trebui să repare singuri vagoanele defecte. Călătorii din Iași sunt nemulțumiți de noul sistem de validare a biletelor.
„Compania a avut mare noroc de faptul că tramvaiul încă era în perioada de garanție, dar după 6 ani de la semnarea contractului se termină și garanția. Noi nu avem suficienți meseriași să se ocupe de reparațiile curente la tramvaie. Păi dacă se defectează unul de acesta nou, atunci cine îl va repara? Va sta, cu lunile, retras în depou. Deja sunt în jur de 10 tramvaie noi care stau retrase la gardul de lângă depou, așteaptă să fie reparate. De tramvaiele vechi, nici nu mai vorbim. Aici ne rugăm de ani de zile pentru piese de schimb, dar nimic, sunt cârpite cu sârmă. Vedem totuși și cum va veni tramvaiul respectiv înapoi. În mod normal, ar trebui să fie impecabil”, a mai spus vatmanul.
CTP Iași va trebui să aștepte câteva luni până ce tramvaiul 2217 se va întoarce din Turcia.
Articolul relevă o situație îngrijorătoare în ceea ce privește gestionarea tramvaielor de către CTP Iași. Este regretabil că CTP a decis să trimită în secret un tramvai de 2 milioane de euro înapoi în Turcia fără a informa publicul. Această decizie ridică semne de întrebare cu privire la transparența și responsabilitatea companiei față de călători. Directorul general Cristian Stoica pare să fi acționat într-un mod lipsit de transparență, evitând să ofere informații detaliate despre situația tramvaielor. Faptul că nu a comunicat public decizia de a trimite tramvaiul în reparații în Turcia este o lipsă gravă de responsabilitate față de cetățenii care depind de transportul public. De asemenea, îngrijorător este faptul că CTP se confruntă cu probleme în a asigura întreținerea și repararea corespunzătoare a tramvaielor noi situație care va duce la o deteriorare a serviciilor de transport public în Iași. Lipsa de personal calificat și de piese de schimb sugerează o planificare deficitară și o subfinanțare a Companiei ceea ce în final se răsfrânge asupra calității serviciilor oferite călătorilor. Este nevoie de o schimbare de mentalitate și de o abordare mai profesionistă și orientată spre nevoile pasagerilor pentru a îmbunătăți calitatea transportului public în Iași.
Îi pun aripi și îl fac dronă Bairahtar
nu era mai bine daca cumparau din Romania? gen ASTRA Vagoane Arad? mai aproape de noi si numai era nevoie sa trimita toata bucata de tramvai la reparat? veneau piese de schimb de la Arad siniste muncitori de acolo si era gata in cateva zile. face vreo 2 saptamani pana ajunge la fabrica din Turcia, vreo luna reparatul iar vreo 2-3 saptamani expedierea lui, na ca taxe, vami, s.a.
S-au discutat aici de zeci de ori! Astra nu fac tramvaie care suporta rampe(pante) mai mari de 6 la sută! Pe Pădurii sunt aproape 9.
In alta ordine de idei , acel 2217 a fost implicat în multe incidente. Parcă-i blestemat saracu’.
daca este comanda fac. Pesa si Bozankaya fac tramvaie care suporta rampe(pante) mai mari de 6 la sută? nu au nici 2 ani si trancane boghiurile alea de zici ca sar din toate suruburile si piulitele.
Din ce se vede in videoclip nu a fost niciun secret. Totul a fost public. Furnizorul din Turcia si-a facut datoria, tramvaiul fiind in garantie. Daca ei sunt corenti sunt voci made in cg care denigreaza si ce este normal. Articol tendentios, probabil sponsorizat de oamenii lui cg sau simion.
cand sunt busite numai tine de garantie. garantia tine doar cand se defecteaza ceva la el. ca si la un aparat casnic sau electrocasnic, daca il lovesti sau il scapi pe jos nu ti-l schimba nimeni chiar daca e in garantie.
O măna o spală pe alta, hai sa fim serioși dom’ primari!
Ce mai, CTP Iași a dat o nouă lecție de performanță și transparență! Trimițând în secret un tramvai de 2 milioane de euro înapoi în Turcia, fără să anunțe publicul. Au demonstrat încă o dată cât de dedicați sunt la a oferi un serviciu public de calitate. Bravo, băieți! Sigur că e regretabil că acel tramvai nu mai putea fi folosit pe traseele din Iași, dar cine se mai uită la asemenea detalii? Important e că totul a fost „secret”, că nu s-a dat nicio informație despre asta. Așa se face performanța în transportul public! Nici nu mai contează că vor rămâne fără un vagon bun pentru luni de zile. Evident, CTP-ul are prioritatea numărul unu – ascunderea informațiilor. Și ce dacă nu au destui meseriași calificați să repare tramvaiele? Și ce dacă după 2028 vor fi și mai belea că expiră garanția? Hai să ne bucurăm că încă mai au câțiva ani în care pot trimite în secret vagoanele în Turcia fără să-i deranjeze lumea. Bravo management, bravo transparență! Doar sper că atunci când tramvaiul se va întoarce, va fi „impecabil” adică la fel de sigur și confortabil ca înainte. Pentru că asta e tot ce contează, nu-i așa? Călătorii pot să aștepte liniștiti câteva luni, important e că CTP-ul și-a rezolvat discret problemele.