Pandemia a aruncat mulți români în disperare. Rămași fără locuri de muncă, mulți au acceptat moratoriile oferite de Guvern și au procedat la amânarea ratelor. Însă, această amânare a ratelor s-a dovedit a fi o măsură ineficientă pentru mulți consumatori.Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar,o entitate de prestigiu ce are la bază legislația europeană, a atras atenția asupra riscului la care s-au expus românii care au ales să își amâne plata ratelor. CSALB a primit până acum aproximativ 250 de cereri în care consumatorii au solicitat, printre altele, și amânarea plății ratelor ca urmare a dificultăților financiare generate de pandemie. Mulți dintre aceștia, fie nu se încadrau în condițiile cerute de reglementările în domeniu (din cauza restanțelor sau atingerii pragului maxim de 9 luni), fie solicitau băncii găsirea unor soluții în plus pentru depășirea dificultăților financiare. CSALB reprezintă, totodată, o soluție pentru toți consumatorii care au probleme cu banca și care ar putea beneficia de serviciile conciliatorilor Centrului, gratuit. Mai multe spre serviciile CSALB si modul în care poate fi accesat ne oferă chiar directorul acestuia, Liviu Fenoghen
- În câte situații ați reușit, în 2020, să găsiți rezolvare?
Anul 2020 a însemnat pentru noi împlinirea a 5 ani de activitate a Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), dar și confruntarea cu situația creată de pandemie. Cu toate acestea, activitatea noastră a continuat fără întrerupere și am fost mereu alături de părțile implicate în negocieri pentru a găsi împreună cele mai bune soluții. Anul trecut am înregistrat aproximativ 2500 de cereri, iar anul acesta ne apropiem deja de 600 de solicitări din partea consumatorilor. Atragem atenția că primim multe cereri pentru ștergerea din Biroul de Credit a înregistrărilor referitoare la consumatori, solicitări pentru care comercianții (băncile și IFN-urile) refuză în cele mai multe cazuri intrarea în procedurile de conciliere, deoarece în acest caz funcționează o legislație specială, iar posibilitateade negociere prin intermediul Centrului pentru rezolvarea acestora este minima. Pe de altă parte, în activitatea noastră de până acum, aproape 2.000 de cazuri s-au încheiat cu împăcarea părților, datorită muncii depuse de conciliatorii noștri și a faptului că instituțiile financiare înțeleg din ce în ce mai mult importanta negocierii.Peste 400 dintre aceste împăcări s-au perfectat în 2020. Valoarea totală a beneficiilor obținute de consumatori în urma negocierilor cu băncile derulate în cadrul CSALB a depășit în cei cinci ani de activitate 4 milioane de euro.
- Care au fost cele mai mari sume pe care ați reușit să le scutiți de la plată și din ce zone ale țării vin consumatorii norocoși?
Înainte de a va răspunde la această întrebare doresc să menționez un aspect foarte important și anume că acestea sunt cazuri aparte, iar consumatorii nu trebuie să se raporteze la ele când vine vorba de situația lor; nu trebuie să compare aceste cazuri cu propria situație, pentru că fiecare dosar de conciliere are particularitățile lui date de situația debitorului, a băncii și a împrumutului acordat. Fiecare situație este particulară, la fel și soluțiile ce pot fi oferite. În ceea e privește sumele, sunt și cazuri importante valoric, în care băncile au acceptat ștergerea întregii datorii ca urmare a unor situații familiale și sociale grave. Una dintre acestea, din București, a fost când banca a șters suma de 298.000 de lei (aproximativ 62.000 Euro) în urmă negocierii intermediată de CSALB. Un alt caz este cel în care au fost șterși 38.770 euro din costul creditului unui consumator; prin procedura desfășurată în cadrul CSALB i-a fost anulată perceperea pe viitor a comisionului de administrare, în cuantum de 35.000 de euro, plus restituirea comisionului de acordare a creditului, în valoare de 3.770 de euro. Un al treilea caz, dacă vorbim de altă valută, este unul social, în care consumatorul a obținut ștergerea sumei de 51.930 CHF. Evident, majoritatea cazurilor sunt cu sume mai mici, dar sunt la fel de importante. Noi încurajăm obținerea unor solutii echitabile, care sunt în avantajul ambelor parți. Pentru că soluția finală trebuie să fie echilibrată.
- Cât de ușor este accesul la serviciile CSALB?
Accesul la serviciile CSALB este facilitat de platforma online pusă la dispoziția consumatorului și de faptul, deloc de neglijat, că serviciile oferite sunt gratuite pentru consumatori. Așadar, serviciile Centrului pot fi accesate din orice colț al țării. În cazul în care un consumator este nemulțumit de serviciile băncii sau IFN-ului, ori are probleme în returnarea împrumutului, nu trebuie să aștepte înrăutățirea situației lui, ci să se adreseze băncii sau CSALB. Dacă apelează la noi, trebuie să completeze formularul online pus la dispoziția sa pe site-ul CSALB. Este bine să caute mai multe informații pe site-ul nostru, pe pagina de Facebook sau în call-center-ul nostru la numărul 0219414. Cererea o poate completa direct pe site-ul www.csalb.ro sau o poate trimite prin e-mail sau prin poștă. Trebuie să atașeze la cerere și documente justificative pentru situația pe care o invocă. De exemplu, dacă invocă faptul că nu își mai poate achita ratele, este necesar să justifice acest lucru prin copii ale documentelor privind diminuarea veniturilor, șomaj, acte medicale sau alte dovezi. Dacă bancă acceptă aceste argumente și decide intrarea într-o procedura SAL (de soluționare alternativă), va fi desemnat un conciliator care va analiza dosarul și va cere, acolo unde este cazul, documente suplimentare. La final, conciliatorul va propune o soluție pentru rezolvarea nemulțumirilor sau problemelor ivite între cele două părți. Dacă părțile acceptă soluția, aceasta are puterea unei hotărâri în instanță. Întreaga procedură durează maximum 90 de zile.
- Dacă, spre exemplu, un consumator are o problemă la Iași, cum se poate întâlni cu un conciliator CSALB?
Rezolvarea problemelor consumatorilor nu necesită întâlnirea directă cu conciliatorii CSALB, având în vedere atât situația pandemică pe care o traversăm, cât și cazurile în care consumatorii sunt din alte orașe. Așadar, totul se va desfășura prin telefon și e-mail, făcând posibilă o rezolvare mai rapidă a situației fără a pierde timp prețios călătorind sau desfășurând alte activități de natură logistică. Sistemul nostru este adaptat pentru ca totul să se poată desfășura exact ca și în cazul întâlnirilor față în față. Așadar, procesul de conciliere nu este afectat din cauza faptului că totul se desfășoară online.
- Cât de deschise sunt IFN-urile în 2021 către negociere?
În general, am constatat că IFN-urile acceptă mai greu rezolvarea prin negociere a conflictelor cu clienţii, în 2020 fiind depuse 504 cereri, în creştere cu 60%, dintre care doar 22 au fost acceptate de aceste instituţii. Anul acesta, în primele 3 luni, au fost trimise peste 170 de cereri adresate IFN-urilor. 2021 se anunță în sine un an dificil prin prisma faptului că se vor înmulți cazurile în care consumatorii vor întâmpina dificultăți în rambursarea creditelor din cauza situației în care ne aflăm, de pandemie. Totuși, noi sperăm în continuare că aceste instituții vor înțelege că fără un dialog real și compromisuri de ambele părți, nu se va putea ajunge ușor la o soluție și nu se va putea depăși această situație dificilă, de criză.
- Ce trebuie să aibă un caz pentru a beneficia de scutirea de la plată a unei datorii, din experiența cazurilor soluționate astfel până acum?
Cazurile acestea nu sunt des întâlnite și, înainte de luarea unei astfel de decizii, banca va analiza cu foarte mare atenție toate argumentele depuse de consumator în vederea negocierii. Este vorba despre cazuri aflate la limită și nu orice persoană care nu mai poate plăti ratele se încadrează pentru astfel de soluții. Așadar, este imposibil de dat “o rețetă” pentru că aceasta nu există. Există doar particularități ale fiecărui caz în parte. Chiar și așa, încurajăm toți consumatorii care au probleme cu plata ratelor să apeleze la CSALB, pentru că pot fi surprinși de soluțiile care li se oferă, la care poate nici nu sperau.