În judeţul Iași, numărul logopezilor este insuficient, deşi numeroase familii au nevoie de sprijin, copiii confruntându-se cu dificultăți de comunicare și limbaj. Specialiștii trag un semnal de alarmă, intervenția timpurie făcând minuni acolo unde este cazul
Copiii cu tulburări de limbaj și comunicare se luptă cu multe dificultăți în viața lor, care pot varia de la provocări academice, la distanțare socială și la unele tulburări mintale, în extremis. La nivelul județului Iași, în rețeaua școlară își desfășoară activitatea doar 19 logopezi, numărul copiilor înscriși fiind de 120.874.
„Cele mai frecvente probleme sunt dislaliile, tulburările de pronunție a unor sunete și întârzierea în dezvoltarea limbajului. Cât despre numărul de logopezi, este aceeași problemă specifică învățământului, numărul subdimensionat de catedre, posturi”, precizat Maria Diaconu Hegyi, specialist logoped.
Cererea, mai mare decât oferta, în cazul logopezilor din Iași
Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași au precizat faptul că în unitățile de învățământ din județul Iași există 19 logopezi. Cu toate acestea, deși numărul acestor specialiști este mai mare în realitate, luând în calcul și practicile private, nu există un echilibru între cerere și ofertă. Maria Hegyi, specialist logoped, a oferit reporterilor BZI detalii suplimentare vizavi de această situație.
„Numărul logopezilor este redus, clar! Pomeniți de rețeaua școlară, doar că acest număr e cel puțin dublu și este absorbit de practicile private, având în vedere numărul de logopezi școlari din județ. Cererea acum e mai mare decât oferta. Sunt foarte mulți copii cu probleme logopedice. Părinții încep să apeleze tot mai des și mai timpuriu la logopezi, făcând drumul invers, dinspre ce se observă cu ușurință, faptul că nu vorbește sau nu e cursiv și inteligibil, spre cauză, factorii interni sau externi ai tulburării de limbaj”, a declarat Maria Diaconu Hegyi, specialist logoped.
Intervenția timpurie poate face minuni
Părinții care se prezintă cu copiii imediat la logoped au șanse mari să își rezolve problemele în scurt timp.
„Identificarea și intervenția timpurie pot ajuta la atenuarea acestor probleme și la asigurarea faptului că acești copiii pot participa pe deplin și pot avea succes în comunitățile lor. Cercetările arată că intervenția timpurie în tulburările de limbaj și comunicare determină pozitivarea rezultatelor școlare și a vieții sociale a logopaților. Prin urmare, este esențial ca rolul, competențele și resursele logopedului să fie conștientizate de cât mai mulți dintre părinți și profesioniștii în educație infantilă, pentru a ajuta la identificarea tulburărilor de limbaj la copii și accesarea de intervenții eficiente. Serviciile sunt gratuite, oferite de către logopezii arondați de CJRAE unităților școlare cu clase de primar și preșcolar”, a menționat Maria Diaconu Hegyi, specialist logoped.
Menționăm că tulburările de limbaj și/sau comunicare afectează 7-12 la sută dintre copii la nivel global. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), în țările dezvoltate, numărul acestora este tot mai crescut, atingând între 8,5 și 16 la sută dintre copiii sub 5 ani, ceea ce ne permite să afirmăm că până la unul din șase copii are o tulburare de limbaj sau comunicare.