Copiii și temele. Cu siguranță, orice părinte și-ar dori să existe o formulă magică cu ajutorul căreia copiii să-și facă singuri temele.
Deşi acest lucru nu este foarte uşor, exista câteva metode, prin care vă puteţi încuraja copiii să-şi formeze şi să-şi urmeze o anumită rutina, când vine vorba de teme. Ar putea să luaţi în calcul şi ideea de a vă schimba modul de abordare a copiilor, însă nu este imposibil să-i convingeţi să-şi facă temele, trebuie doar să urmaţi câteva sfaturi simple:
Copiii și temele
1. Încercaţi să înţelegeţi beneficiile temelor. Dacă nu sunteţi convinşi că acestea contează, va fi şi mai greu pentru copiii dumneavoastră să înţeleagă acest lucru. Întotdeauna există un motiv bun, care stă în spatele unei cantităţi moderate de teme.
2. Împăcaţi-vă cu ideea că multor copii nu le place să-şi facă temele. Trăim în lumea inovaţiilor tehnologice, a jocurilor pe calculator şi a internetului. Aşadar este inutil să încercaţi să-i convingeţi pe copii să le placă temele. Însă este important să vă impuneţi în faţa lor şi să găsiţi o metodă prin care-i puteţi convinge să şi le facă, fără compromisuri. Stabiliţi anumite reguli şi continuați să speraţi ca şi le vor face.
Copiii nu trebuie forțați
3. Nu încercaţi să-i forţaţi să-şi facă temele, însă este bine să îi convingeţi într-un fel sau altul. Este inutil să strigaţi, să-i ameninţaţi, să-i şantajaţi sau să-i mituiţi. Toate aceste eforturi extenuante pentru dumneavoastră nu îi vor convinge pe copii să facă ceva. Bineînţeles că vor răspunde la ameninţările imediate de retragere a unor privilegii şi la faptul că le staţi pe cap, până îşi fac temele. Însă în acest fel nu le veţi schimba obiceiurile cu privire la teme.
4. Copiii și temele. Discutaţi cu copiii dumneavoastră despre teme într-un mod direct, prin care îi puteţi ajuta. La fiecare început de an şcolar sau de semestru, este bine să purtaţi o discuţie despre cum plănuiesc să-şi facă temele în următoarele luni. În acest fel, puteţi stabili nişte reguli, de comun acord, cu privire la facerea temelor.
5. Folosiţi laudele pentru a îi motiva. Dacă lăudaţi munca făcută bine şi ignoraţi contrariul, copilul dumneavoastră se va concentra mai mult pe lucrurile pozitive, decât pe cele negative.
6. Mutaţi responsabilitatea de la dumneavoastră la copil. Deşi poate părea foarte dificil, mai ales în zilele noatre, când părinţii îşi asumă răspunderea pentru teme, acest lucru este absolut vital, pentru a-l face pe copilul dumneavoastră să înveţe de timpuriu ca urmările nefacerii temelor, vor fi resimţite de către el şi nu de către dumneavoastră.
Copiii și temele. Consecințele refuzului
7. Lăsaţi-i pe copii să resimtă consecinţele pentru faptul că nu-şi fac temele. Profesorii nu sunt foarte mulţumiţi când elevii nu-şi fac temele. Dacă copilul dumneavoastră refuza să-şi facă temele, lăsaţi-l să vadă cum reacţionează profesorii a doua zi. Aceasta îl va determina, probabil, să-şi facă temele.
8. Scăpaţi de tentaţia de a-i face temele copilului dumneavoastră, deoarece acestea sunt menite să fie făcute numai de copii. Dacă părinţii se implica prea mult, temele îşi pierd efectele pozitive, cum ar fi acelea de a-i face pe copii să-şi dezvolte deprinderi de studiu independent, pentru întreaga viaţă.
9. Asistaţi-i la teme, dar încercaţi să nu faceţi gălăgie, deoarece nimănui nu-i place să fie distras, atunci când lucrează, iar copiii nu fac excepţie. Încercaţi să păreţi curioşi în legătură cu temele, însă nu interveniţi la fiecare sarcină de lucru.
Solidaritate
10. Copiii și temele. Încercaţi să vă faceţi „temele” odată cu copilul dumneavoastră. Dacă doriţi ca acesta să se implice în facerea temelor proprii, ar fi bine să lucraţi şi dumneavoastră ceva. Dacă el citeşte, citiţi şi dumneavoastră. Dacă face matematică, calculaţi-vă bugetul.
11. Aflaţi ce vă motivează copilul. Studiile recente arată că elevii de gimnaziu, ce au ambiţii, sunt mai conştiincioşi atunci când vine vorba de făcutul temelor.
12. Redenumiţi munca pentru acasă. Orice copil reacţionează negativ la auzul acestor cuvinte. Este destul de greu să-şi facă curat în cameră sau să strângă după ei, darămite să-i puneţi să-şi facă temele. Un pont bun în acest sens este să omiteţi denumirea de temă. Faceţi mereu referire la ele ca şi la un mod de a învăţa şi de a evolua, evitând cuvântul „muncă”.