În urmă cu aproape două săptămâni, Corpul de Control al Ministerului Dezvoltării a verificat spitalul mobil de la Lețcani. Au fost chemați și inspectorii de la Inspectoratul Regional în Construcții. Procesul-verbal de control intrat în posesia reporterilor „BZI” arată grave deficiențe
Nereguli grave au fost descoperite la Spitalul mobil de la Lețcani, investiție realizată de Consiliul Județean (CJ) Iași în anul 2020, când președintele instituției era Maricel Popa, actualmente senator PSD. În urmă cu aproape două săptămâni, Corpul de Control al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a verificat modul în care a fost înființat spitalul pentru pacienții infectați cu SARS-CoV-2, care a suportat costuri de 10,7 milioane de euro din fonduri publice.
Controlul a fost efectuat și în contextul în care actuala conducere a CJ intenționează să deconteze cheltuielile cu spitalul din fonduri europene. Cert este că raportul întocmit arată că șansele ca banii să fie recuperați sunt din ce în ce mai mici. Cele mai dure concluzii au fost puse de inspectorii de la Inspectoratul Regional în Construcții (IRC) Nord-Est. De precizat că au fost desemnați inspectori din Botoșani și Vaslui, care au verificat la sânge proiectul de la Lețcani. Procesul-verbal de control a fost întocmit pe data de 25.05.2021.
Inspectorii au constatat că spitalul nu a avut un proiect tehnic
În contextul în care la începutul anului 2020 a fost instaurată starea de urgență cauzată de pendemia de COVID-19, Maricel Popa a anunțat oportunitatea achiziționării unui spital modular. Achiziția urma să fie derulată prin Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Euronest, fondată de consiliile județene din regiunea Moldovei, tocmai pentru ca banii să fie recuperați din fonduri europene. În luna aprilie 2020 a fost lansată licitația, iar o lună mai târziu a fost adjudecată firmei turcești SDI Global LLC Ankara.
În luna iulie au apărut primele containere, iar în luna septembrie, spitalul a fost asamblat. Din cauza întârzierilor, au fost aplicate penalități. Astfel, contractul a ajuns la 10,7 milioane de euro. Spitalul a funcționat cu întreruperi până în luna ianuarie 2021. Peste 300 de pacienți au fost internați. Acum, spitalul este închis. Peste 100 de module au fost montate în comuna Lețcani. Inspectorii de la IRC au constatat că lipseau documentațiile din cadrul proiectului.
„Din documentația prezentată, aferentă autorizației de construire nr.23/08.05.2020, lipsește dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, terenului și/sau construcției și, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de carte funciară de informare, actualizat la zi”, se arată în raportul IRC.
Șirul de nereguli continuă la Spitalul mobil din Lețcani
Nu în ultimul rând, inspectorii au observat că nu au fost comunicate detaliile tehnice esențiale din proiect.
„Lipsește din documentația arhivată, documentația tehnică pentru obiectivul Spital Covid – piese scrise și desenate, documentația tehnică simplificată care prezintă elementele tehnice esențiale necesare emiterii autorizației de construire/desființare și prin care se stabilesc principalele coordonate privind încadrarea în indicii urbanistici aprobați (amplasarea construcțiilor și relațiile acestora cu vecinătățile, schemele și fluxurile funcționale, compoziția spațială, structura de rezistență, expresia de arhitectură, dotarea și echiparea construcțiilor, inclusiv soluțiile de asigurare, branșare și racordare a acestora la infrastructură edilitară, după caz)”, se mai arată în raport.
În traducere, Maricel Popa și Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Iași au grăbit proiectul, deși deficiențele erau mai mult decât evidente. Mai exact, investitorul nu avea proiect pentru spital, în ansamblu. După începerea lucrării, la 4 zile, IJC aplică o amendă ADI Euronest mai mult de ochii lumii. Imediat după, IJC aprobă recepția lucrărilor. Lucrarea trebuia finalizată în regim de urgență, dar până la data recepției, toată documentația trebuia să fie în ordine. De la data recepției, tot timpul au fost probleme cu funcționalitatea spitalului. La un moment dat au fost sistate internările din cauza frigului.
Nu s-au mai chinuit să comande ridicarea topografică
Inspectorii IRC au mai arătat că ADI Euronest nu a pus la dispoziție ridicarea topografică, care determină cotele de nivel.
„Lipsește din documentația arhivată suportul topografic vizat de către oficiul de cadastru și publicitate imobiliară teritorial”, se mai arată în raport.
Nu în ultimul rând, conform Planului Urbanistic General al comunei Lețcani, spitalul mobil a fost montat prea aproape de Drumul Național 28.
„Conform prevederilor Planșei E2 – plan de situație etapa 1, scara 1/500 din documentația tehnică nr.148/200, limita de proprietate a terenului deținut de titularul autorizației de construire este amplasată la 37.0 m de axul drumului național DN 28. Conform prevederilor planșei de reglementări urbanistice, aferentă PUG-ului aprobat de către consiliul local al comunei Lețcani prin hotărâre nr.1/2017, limita intravilanului comunei Lețcani este retrasă cu aproximativ 50 m din axul drumului național DN 28- E583”, sunt alte aspecte evidențiate în raport.
La un moment dat, s-a luat în calcul și mutarea spitalului pe alt amplasament.
Instalația electrică avea coduri scrise în limba turcă
Nu în ultimul rând, probleme au fost identificate și la partea de rețea electrică. Spre exemplu, nu s-au putut determina codurile cablurilor, acestea fiind ștanțate cu elemente în limba turcă.
„Proiectul nr.1023/2020, faza DTAC, nu conține piese scrise (memorii tehnice, breviare de calcul, caiete de sarcini, planșe de arhitectură pentru compartimentare, secțiuni transversale, planșe de rezistență privind containerele și asamblarea containerelor, planșe de instalații sanitare, termice/climatizare, electrice cu care sunt echipate containerele și care fac legături între containere). Aceste planșe trebuiau elaborate de producătorul containerelor care a executat și lucrările de montare și asamblare pe teren a spitalului mobil”, a transmis IRC.
Totodată, s-a constatat că în cartea tehnică a spitalului lipseau: declarații de performanță pentru containere, documente privind calitatea lucrărilor de montare și asamblare eleborate de producător și asumate de investitor. De asemenea, nu existau nici documentele privind calitatea lucrărilor și a materialelor pentru instalațiile electrice interioare sau a rețelelor de apă și canalizare executate de constructor. În momentul controlului s-a observat că mai multe panouri electrice erau transformate în cuiburi pentru rândunele. Ba mai mult, s-a constatat că modulele nu suportau o cantitate de 250 de kilograme de zăpadă pe metru pătrat, așa cum prevăd normele pentru zona Iașului, ci de doar 150 de kilograme. În cazul unei ierni grele, tavanul modulelor ar fi cedat.
Șefa de la ADI Euronest bagatelizează controlul comandat de Ministerul Dezvoltării
Contactată telefonic de reporterii „BZI”, Alina Popa, directorul ADI Euronest, a precizat că nu este de acord cu raportul IRC.
„Vom contesta raportul. Acolo, noi nu am construit, ci am montat. Sunt lucruri total diferite. Toate spitalele modulare fără fundație nu au nevoie de autorizație”, a precizat Alina Popa. Reporterii „BZI” au încercat să obțină un punct de vedere și din partea lui Maricel Popa, dar acesta nu a răspuns la telefon.
În cazul în care va fi reluată activitatea la spitalul mobil, beneficiarul trebuie să realizeze o expertiză tehnică a lucrărilor, și să desemneze un responsabil cu urmărirea curentă a clădirii.