Evaluarea competențelor lingvistice la limba română s-a desfășurat fără incidente în județul Iași, potrivit Lucianei Antoci, Inspector Școlar General al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Iași
Fără incidente la competențele orale la limba română, de la Iași
Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași, a explicat că metodologia de examinare este una deja consacrată în școli, singura modificare semnificativă fiind programarea acestor probe mai devreme în calendarul școlar.
„A fost bine, nu s-a sesizat nimic a fi în neregulă. Sunt formule de examinare care se susțin în școli de ani de zile. Singura noutate este faptul că aceste competențe au fost aduse mai repede în calendarul anului școlar. Am încercat să aducem mai aproape de perioada în care nu e caniculă tot ceea ce înseamnă examene, atât pentru profesori, cât și pentru elevi”, a declarat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Noua programare a competențelor are drept scop optimizarea desfășurării examenelor și reducerea stresului cauzat de temperaturile ridicate din timpul verii. În plus, Inspectorul Școlar General a subliniat că nu au existat surprize în ceea ce privește subiectele evaluate.
„Competențele pe care le-au evaluat comisiile și urmează să le evalueze până pe 7 februarie 2025 au fost deja fixate, deci nu s-a testat vreo zonă care nu a fost predată, fixată și cunoscută foarte bine de elevi”, a explicat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Mai mult, până în prezent, niciun elev nu a fost declarat respins la această probă.
„Din ce știm noi, până în acest moment, nu a picat nimeni”, a mai precizat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Simulările din decembrie, rezultate comparabile cu anii anteriori
O altă schimbare semnificativă în calendarul educațional a fost organizarea simulărilor mai devreme decât în anii trecuți, mai exact în luna decembrie. Acest lucru nu s-a mai întâmplat din 2018, însă decizia a fost luată în contextul unui calendar de examene mai încărcat.
„Simulările pe care le-am organizat în acest an școlar s-au desfășurat mai devreme ca de obicei, adică în luna decembrie. 2018 a fost ultimul an în care s-au mai dat simulările în această perioadă. Am făcut asta pentru că avem Bacalaureatul în februarie și simulările naționale în martie și aprilie”, a explicat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
În ceea ce privește rezultatele, acestea nu au fost o surpriză și se mențin la un nivel similar cu cele obținute în anii anteriori.
„Rezultatele pe care le-au obținut elevii noștri sunt comparabile cu acelea din decembrie 2018. Este o etapă de pregătire și un rezultat de etapă, care reflectă mai degrabă ceea ce urmează să mai facă ei. Nu vorbim despre evaluări finale, nu vorbim despre verdicte, ci despre o evaluare care are un rol reglator și pentru profesori, și pentru elevi, în așa fel încât să-și organizeze formula de pregătire mai departe”, a explicat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Analizând rezultatele, ISJ Iași a constatat că ele reflectă tendințe constante observate în sistemul de educație, în ultimii ani.
„Rezultatele obținute reflectă cam aceleași fenomene pe care le-am văzut din 2021 până acum, și la evaluările inițiale standardizate, și la examenele de final de ciclu. Vedem diferențe între discipline de studiu, diferențe între mediile de rezidență, diferențe între filiere și profiluri la liceu”, a subliniat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Inspectorul școlar general a ținut să precizeze că, deși în presă au apărut opinii alarmiste, rezultatele nu sunt îngrijorătoare. În plus, ISJ Iași rămâne unul dintre puținele inspectorate din țară care publică rapoarte detaliate după astfel de evaluări.
„Nu sunt pe departe rezultatele îngrijorătoare pe care o parte a presei le-au prezentat ca atare. Dacă veți face o verificare la nivel național, veți vedea că Iașul este singurul județ care iese cu rapoarte după aceste evaluări, de patru ani încoace. Nimeni, nici măcar Bucureștiul, după ce susține astfel de evaluări, nu iese cu date publice”, a precizat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Aceasta consideră că publicarea rezultatelor este o dovadă de transparență și un pas esențial în îmbunătățirea sistemului educațional.
„Faptul că noi le scoatem se datorează conștientizării că suntem serviciu public de educație și este firesc să venim cu astfel de rapoarte public. Că primim din partea presei tot felul de critici, asta e, din punctul meu de vedere, ușor nedrept, pentru că facem un lucru pe care nu-l face nimeni și cred că ar trebui văzut ca atare. Nu ascundem realitățile din sistem sub preș, ba dimpotrivă, le evidențiem în așa fel încât să căutăm împreună soluții și să le rezolvăm”, a concluzionat Luciana Antoci, Inspector Școlar General ISJ Iași.
Astfel, la Iași, atât evaluările competențelor orale la limba română, cât și simulările organizate recent s-au desfășurat conform planului, fără incidente, și cu rezultate care confirmă tendințele educaționale din anii precedenți.