Comisia Europeană și instituțiile UE responsabile cu protecția consumatorilor au inițiat o anchetă privind activitățile a 20 de companii aeriene, printre care se numără și Wizz Air. Compania aeriană este acuzată că ar fi păcălit clienții să plătească mai mult pentru servicii.
Compania aeriană low-cost Wizz Air a transportat anul trecut un număr record de peste 60 milioane pasageri, din care peste 13 milioane spre şi dinspre România, bifând aproximativ 100 de rute noi pe tot parcursul anului. Compania a anunțat recent că va opera zboruri special pentru Campionatu European de fotbal din Germania.
Wizz Air cercetată de Comisia Europeană pentru că ar fi indus în eroare clienții
Aceste companii, inclusiv Wizz Air, sunt acuzate că ar fi indus în eroare clienții cu declarații inexacte în legătură cu aspectele de mediu ale zborurilor lor. Ca urmare, Comisia Europeană și Rețeaua de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC) au trimis scrisori către toate cele 20 de companii aeriene solicitând clarificări.
Anchetă a fost inițiată în urma unei plângeri depuse în iunie 2023 de către BEUC, organizația europeană a consumatorilor, și este coordonată de autoritățile de supraveghere din Belgia, Olanda, Norvegia și Spania.
Printre companiile aeriene vizate se numără Air Baltic, Air Dolomiţi, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SAS, Swiss, ŢAP, Volotea, Vueling și Wizz Air, conform airportal.hu.
Comisia Europeană solicită clarificări cu privire la afirmațiile făcute de companiile aeriene cu privire la compensarea emisiilor de CO2 din zboruri prin proiecte climatice sau utilizarea de combustibili sustenabili, pentru care pasagerii pot contribui prin plata unor taxe suplimentare. Wizz Air România are peste 1000 de angajați, o cifră de afaceri zero – raportată în 2022 – și un profit net de -250 de milioane de lei.
Practicile Wizz Air ar fi înșelătoare
Oficialii Comisiei Europene susțin că sunt îngrijorați de faptul că practicile identificate ar putea fi considerate înșelătoare, ceea ce este interzis conform Directivei privind practicile comerciale neloiale. De asemenea, companiile aeriene sunt chemate să ofere dovezi științifice solide pentru justificarea afirmațiilor lor.
Monique Goyens, directorul general al BEUC, a declarat că este îmbucurător faptul că autoritățile europene recunosc că consumatorii au fost induși în eroare de către practicile de greenwashing ale companiilor aeriene. Ea a subliniat că este inacceptabil ca aceste companii să solicite pasagerilor să compenseze emisiile de CO2 la prețuri mari.
Wizz Air și celelalte 19 companii aeriene au la dispoziție 30 de zile pentru a răspunde la acuzații și a propune soluții pentru remedierea situației. Autoritățile vor monitoriza punerea în aplicare a măsurilor convenite și ar putea impune sancțiuni în cazul în care nu se iau măsurile necesare. Conform datelor analizate de BoardingPass.ro, Wizz Air ar fi decis să nu mai reia zborurile pe unele rute suspendate în urmă cu câteva săptămâni și în sezonul de vară 2024 nu va mai opera unele rute sezoniere.
Pe lângă aceste anulări, Wizz Air a mai redus frecvența cu care operează alte câteva zeci de rute spre și dinspre aeroporturile din țara noastră. De asemenea, unele rute din rețeaua companiei maghiare din și spre România nu vor mai fi disponibile în sezonul de iarnă 2024/2025, care debutează la finele lunii octombrie 2024.