În primele șapte luni ale lui 2024, 148 de persoane și-au pierdut viața și peste 300 au fost grav rănite în accidente rutiere, principala cauză a producerii acestora fiind viteza excesivă. Potrivit statisticilor, cei care apasă tare pedala de accelerație sunt, în general, tinerii.
Cod rutier 2024. O propunere legislativă care a trecut, tacit, de Senat încă din luna martie și este în dezbatere la Camera Deputaților, for decizional, prevede ca tinerii sub 21 de ani și persoanele care au permis categoria B de mai puțin de un an să nu mai aibă dreptul să conducă mașini cu peste 100 cai-putere, respectiv 75 kw în cazul mașinilor electrice.
Cod rutier 2024. Noi prevederi pentru șoferii tineri
O altă modificare propusă de inițiatorii proiectului vizează faptul că tinerii vor putea să susțină examenul de conducere înainte de a deveni majori, adică la 17 ani, dar, după obținerea permisului, nu se vor putea urca la volanul mașinii singuri, ci vor trebui să fie însoțiți de o persoană care deține permis de conducere de cel puțin 10 ani.
Fostul polițist Viorel Teacă vorbește, într-un clip postat pe TikTok despre noile prevederi din Codul rutier.
„Tinerii până în 25 de ani produc mai multe accidente decât cealaltă categorie de posesori de permis. Aici vorbim de iresponsabilitate, de imaturitate, de aspecte care țin de educație. Însoțitorul e foarte important în primul an de la obținerea permisului de conducere al fiecărui individ să îl învețe anumite manevre să le gestioneze. Deci este util, dar rămâne de văzut cum se va finaliza acest proiect”, a declarat Cătălin Codescu, președinte al Asociației victimelor accidentelor de circulație.
Și Uniunea Europeană stabilește reglementări în sensul reducerii numărului de accidente rutiere. Astfel, autoritățile de la Bruxelles au decis că toate mașinile produse începând cu vara anului 2024 să fie dotate cu senzori pentru limitarea vitezei.
Șoferii care comit infracțiuni grave la volan pot rămâne fără permis de conducere în orice stat UE
La începutul acestui an, Parlamentul European a adoptat un document care stabilește un sistem de cooperare și transfer de informații între statele membre. Una dintre cele mai importante măsuri din acest document este faptul că un conducător auto poate rămâne fără permis în orice stat UE.
Motivele care pot duce la suspendarea permisului în orice stat UE sunt: viteza excesivă, conducerea sub influența alcoolului, conducerea sub influența stupefiantelor și cauzarea decesului sau a vătămării corporale grave a unei persoane, ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație.
Decizia finală a autorităților despre dreptul de a conduce în alt stat UE, dacă a rămas fără permis în țara natală, se comunică șoferului vizat în maximum șapte zile lucrătoare.