În perioada 06-07 iunie 2020, un grup de profesori de istorie din Iaşi, selectat de Inspectoratul Școlar Județean Iași și alcătuit din: prof. Carmen Tomescu- Stachie (Colegiul Naţional ,,Costache Negruzzi” Iaşi), prof. dr. Lăcrămioara Iordăchescu (Colegiul Naţional ,,Mihai Eminescu” Iaşi), prof. dr. Sorina Locovei (Şcoala Gimnazială ,,Ioanid Romanescu” Voineşti, jud. Iaşi), prof. Valerica Elena Panaite (Liceul Teorectic ,,Miron Costin” Iaşi), prof. dr. Tiberius Părpăuță şi Alina Bârlădeanu (Colegiul Economic Administrativ Iaşi) au participat la Conferinţa Internaţională “Promoting EU values în a time of social distancing”, ca parte a proiectului proiectului Erasmus+ KA3 “Teachers4Europe: Setting an Agora for Democratic Culture” (2018 – 2021), iniţiat de Facultatea de Studii Europene din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Proiectul îşi propune să promoveze educația– ca principal vehicul pentru promovarea valorilor culturii democratice ale UE – şi percepţia pozitivă asupra Uniunii Europene în rândul elevilor, profesorilor și a publicului larg. Include participarea a 170 de profesori şi 100 de elevi din România, care vor deveni veritabili diplomați ai agendei sociale și culturale a UE, pentru a inspira și a disemina valorile europene.
Dialog cu și între ceilalți actori ai mediului social autohton
Mai mult, se are în vedere oportunitatea de a încuraja un dialog cu şi între ceilalţi actori ai mediului social autohton care să contribuie la îmbunătăţirea calităţii instruirii şi a învăţării, prin accesarea unor informaţii relevante despre Europa şi valorile sale, în special în domeniul culturii democratice.
Materialul, bine documentat şi definit prin originalitate al profesorilor ieşeni, Click către Uniunea Europeană de azi și de mâine, a constat într-o serie de activități care oferă prilejul elevilor din diferiți ani de studiu să abordeze de acasă o serie de exerciții de informare, cunoaștere, formare de atitudini și deprinderi care să faciliteze menținerea interesului pentru valorile europene, respectiv să pregătească tinerele conștiințe pentru călătoriile și convieţuirea reală în viitor.
De altfel, profesorii din Iași au accentuat faptul că generația actuală, profesorii în special, are conștiința că Uniunea Europeană, deși are un trecut separat, poate avea un prezent și un viitor împreună numai în măsura în care exersăm cu elevii noștri valorile naționale și europene care să îi ajute să se identifice ca cetățeni activi.
Astfel, prin fișele de lucru propuse şi prezentate în cadrul conferinţei, elevii sunt provocați să exprime păreri, să analizeze diverse situații de învățare (unele contemporane actualei existențe pandemice), să definească atitudini și să se raporteze la identități aparținând unor spații culturale din Uniunea Europeană.
Pe ce s-a pus accentul în activitățile inițiate de profesorii de la Iași
Activităţile iniţiate de profesorii de la Iaşi au pus accentul pe caracterul interactiv extrem de necesar în condiţiile distanţării sociale, aspect care a trebuit să fie avut în vedere în mod prioritar în contextul actual. Acestea au urmărit o structură similară asigurându-se astfel un caracter unitar al abordării iar template-ul profesorilor menţionaţi a avut în vedere următoarea structură: Scopul activităţii / Produsul pe care îl voi realiza /Ce materiale îmi sunt necesare? / Ce surse online de documentare pot accesa? / Ce temă din programa școlară voi aprofunda? / Ce voi învăța/ce voi ști să fac la sfârșitul activității? / Cum voi proceda?
Activităţile propuse, foarte apreciate de profesorii participanţi la conferinţă internaţională, au fost următoarele: Uniunea Europeană, de la proiect la realitate (Carmen Tomescu- Stachie); Aleg să mă prezint cu propriul meu steag în UE (Lăcrămioara Iordăchescu); Uniunea Europeană: naștere, evoluție, principii și valori (Sorina Locovei); Faptele de azi şi speranţele de mâine (Valerica Elena Panaite); Călătorind prin Schengen descoperim Uniunea Europeană (Tiberius Părpăuță, Alina Bârlădeanu). Pe de altă parte, este exersată şi componenta lingvistică deoarece sunt aprofundate abilităţile de comunicare în limba engleză.
Colectivul de profesori din Iaşi, participanţi la conferinţă internaţională “Promoting EU values în a time of social distancing”, au subliniat că aceste tipuri de activităţi pot fi abordate de orice tânăr din UE, pot fi dezvoltate şi pot căpăta conţinut aplicabil din ţările de provenienţă a oricărui tânăr european.
În acelaşi timp, participanţii la acest webinar internaţional au reflectat asupra realizării unui produs didactic constând într-un set de fișe de lucru pe template-ul propus de profesorii ieşeni şi care ar reprezenta o premieră în privinţa colaborării didactice la nivel european.
De altfel, profesorii de istorie de la Iaşi au realizat deja un ghid educațional online la iniţiativa Inspectoratului Școlar Județean Iaşi, coordonat de inspectorul de specialitate, profesor Maria Rados, o alternativă de organizare a activităţii didactice în mediul online și care a fost diseminat în rândul participanţilor la conferință.