Protestul recent al comercianților de autoturisme din Ploiești a determinat Registrul Auto Român (RAR) să ofere clarificări esențiale cu privire la statutul documentului RAR Auto-Pass, care a generat confuzie în rândul celor implicați în tranzacțiile auto.
În urma acestui protest, care a avut loc pe 30 ianuarie, comercianții s-au confruntat cu amenzi din partea autorităților, deoarece nu reușiseră să se conformeze termenelor de înregistrare a vehiculelor la Finanțele Locale din cauza întârzierilor în eliberarea documentelor RAR Auto-Pass. Aceste penalizări ajungeau între 400 și 1600 de lei.
Certificatul RAR Auto-Pass nu este obligatoriu pentru vânzarea autoturismelor
Situația a devenit una deosebit de tensionată, iar comercianții au cerut intervenția Registrului Auto Român și a Ministerului Finanțelor pentru a obține explicații suplimentare și pentru a lămuri confuzia care persista în industrie.
În urma discuțiilor între protestatari și autoritățile locale din Ploiești, reprezentanții RAR au emis un punct de vedere oficial, explicând că certificatul RAR Auto-Pass nu este obligatoriu pentru vânzarea autoturismelor second-hand, așa cum s-a înțeles greșit în presă și în rândul comercianților.
Conform declarațiilor directorului tehnic al RAR, Cristian Bucur, instituția are responsabilități strict legate de siguranța vehiculelor, protecția mediului și conformitatea acestora cu reglementările de circulație, dar nu se ocupă de înregistrarea fiscală a vehiculelor sau de transcrierea dreptului de proprietate. De asemenea, RAR a subliniat că certificatul RAR Auto-Pass este destinat să furnizeze istoricul valorilor odometrului pentru vehiculele deja înmatriculate în România, dar nu reprezintă un document esențial pentru tranzacțiile de vânzare-cumpărare.
Acest certificat nu înlocuiește cartea de identitate a vehiculului și nu impune obligații comercianților. RAR Auto-Pass este un instrument de informare destinat mai ales clienților care doresc să verifice istoricul vehiculului și să afle valoarea reală a kilometrajului. RAR a precizat, de asemenea, că documentul poate fi obținut în format digital, fără necesitatea deplasării la sediul instituției.
Această clarificare a venit ca urmare a confuziei create de comunicările anterioare, care sugerau că RAR Auto-Pass era un document necesar pentru orice tranzacție auto. În realitate, certificatul RAR Auto-Pass este doar o opțiune de informare, fără a fi o condiție obligatorie pentru vânzarea unui vehicul.
Schimbări la Registrul Auto Român
Registrul Auto Român (RAR) a implementat noi reguli pentru programările online, obligând conducătorii auto să introducă corect datele vehiculului, cum ar fi seria de șasiu, data și ora programării, precum și reprezentanța aleasă. Dacă aceste informații sunt greșite, șoferii riscă să piardă programarea și nu vor putea beneficia de serviciile RAR. De asemenea, sistemul informatic nu permite finalizarea procesului dacă sunt detectate erori, iar reprezentanții RAR recomandă o atenție deosebită la completarea datelor pentru a evita drumurile inutile.
În paralel, regulile pentru Inspecția Tehnică Periodică (ITP) au fost și ele actualizate, stabilind cerințe stricte privind valabilitatea și costul inspecției, în funcție de tipul și vechimea autovehiculului. De asemenea, dacă la ITP se descoperă probleme majore, proprietarii trebuie să le remedieze într-un termen de 30 de zile și să revină pentru o nouă evaluare. Nerespectarea acestor reguli poate duce la sancțiuni severe și chiar la pierderea dreptului de a circula cu vehiculul pe drumurile publice.
Privet