Prima pagină » WoW! » Religie » Cine nu poate fi nas de botez? Nasul copilului trebuie ales dupa cateva criterii esentiale
Cine nu poate fi nas de botez? Nasul copilului trebuie ales dupa cateva criterii esentiale

Cine nu poate fi nas de botez? Nasul copilului trebuie ales dupa cateva criterii esentiale

09 feb. 2018, 10:20,
în WoW!
a:3:{s:7:"site_id";i:14;s:6:"old_id";i:5257;s:8:"site_url";s:10:"wow.bzi.ro";}

Cine nu poate fi nas de botez?! Atentie la asta, ca sa nu ai numai rau! Sa-ti alegi nasul pentru copilul tau dupa aceste criterii esentiale: „Prin rolul lor activ in ceremonialul Botezului, nasii devin parinti spirituali ai pruncului, nascandu-l pentru viata in Hristos, tot astfel cum parintii cei dupa fire, trupesti, l-au nascut pentru viata biologica, trupeasca”.

Parinte profesor, care este rolul nasilor de botez?

Despre rolul nasilor in cadrul slujbei Tainei Sfantului Botez au scris Sfinti Parinti si scriitori bisericesti precum: Sfantul Ioan Gura de Aur in Catehezele baptismale, II, 15-16; Sfantul Dionisie Areopagitul, Despre ierarhia bisericeasca, cap. VII, 3; Teodor de Mopsuestia, Cateheze baptismale, sau Simeon al Tesalonicului, Despre Sfintele Taine, cap. 62. Astfel, Sfantul Ioan Gura de Aur († 407) preciza ca „obisnuim sa-i numim pe unii ca acestia (nasii) parinti duhovnicesti, ca ei sa afle din insasi realitatea faptelor de cata dragoste parinteasca trebuie sa dea dovada in invatatura duhovniceasca ce o dau (fiilor duhovnicesti, adica finilor lor). Caci, daca este bine sa indrumam spre ravnirea virtutii pe cei care nu ne-au fost incredintati, cu atat mai mult datori suntem sa ne implinim sarcina fata de cel pe care l-am primit ca fiu duhovnicesc. Invatati si voi, nasilor, ca daca veti fi delasatori, nu mica va fi primejdia” (Cateheze baptismale, Sibiu, 2003, p. 51).

Citeste si De ce este periculos sa fii nas. Uite de ce multi dintre cei care au fini ajung in iad

„Nu pot fi nasi parintii copilului, nici monahii”

Poate fi de alta confesiune nasul, chiar daca Botezul se savarseste dupa randuiala ortodoxa? Nu, deoarece se spune foarte clar: „un Domn, o credinta, un Botez” (Efeseni 4, 5). Parintele prof. dr. Ene Braniste precizeaza: „Nasii trebuie sa fie credinciosi ortodocsi «in varsta», care asista pe cel ce vine la Botez, rostesc raspunsurile si fac dreapta marturisire de credinta «in locul si in numele» celui ce se boteaza. Esential, nasii rostesc Crezul (Simbolul de credinta niceo-constantinopolitan). Ei sunt garanti ai celui ce se boteaza, asumandu-si fagaduinta solemna ca pruncul (finul sau fina de botez) va fi crescut si educat ca un adevarat crestin si ca va fi un bun credincios al Bisericii care este Trupul lui Hristos. Nasul trebuie sa fie crestin ortodox si bun credincios, in varsta (adica nu prunc sau copil) si de acelasi sex cu cel ce se boteaza. Monahii nu pot fi nasi pentru ca ei, traind in comunitatile monahale, nu pot sa se ingrijeasca de fini. Nu pot fi nasi parintii copilului” (Liturgica speciala, EIBMBOR, Bucuresti, 1980, p. 358). Copiii vor deprinde credinta ortodoxa din ambianta familiei, ajutati de harul Sfintelor Taine.

Citeste si Niciodata sa nu pui aceste nume copiilor tai, la botez

Care sunt indatoririle acestor parinti spirituali fata de fiii lor duhovnicesti? Dar ale finilor fata de nasi? Dupa ce este scos din baia Sfantului Botez, pruncul este dat nasului, iar parintele slujitor il binecuvanteaza, zicand: „Imbraca-se robul lui Dumnezeu (N) in haina dreptatii…”. Nasul il primeste in panza alba, noua, simbolizand haina cea noua, imbracamintea harului si a dreptatii. Preotul binecuvanteaza lumanarea, care este simbolul vietii de lumina si al vietii noi, harice, in Hristos, pe care o incepe finul. Lumanarea este daruita nasului, in timp ce se canta de trei ori: „Da-mi mie haina luminoasa, Cel ce Te imbraci cu lumina ca si cu o haina, Multmilostive Hristoase, Dumnezeul nostru!”. Asadar, prin rolul lor activ in ceremonialul Botezului, nasii devin parinti spirituali ai pruncului, nascandu-l pentru viata in Hristos, tot astfel cum parintii cei dupa fire, trupesti, l-au nascut pentru viata biologica, trupeasca. Pe mai departe, nasul trebuie sa aiba grija de educatia moral-religioasa a finului si sa-l invete la vremea cuvenita adevarurile credintei crestine. Nasul trebuie sa fie un indrumator pedagogic crestin pentru finul lui, sa faca din el un bun credincios, un traitor ortodox. Iar finul trebuie sa asculte de primul sau parinte duhovnicesc (nasul), sa il respecte in aceeasi masura ca si pe parintii sai biologici. Devenind un bun crestin, finul trebuie sa se roage pentru nasul sau, sa il pomeneasca la Sfanta Liturghie si sa indeplineasca fata de el faptele milei sufletesti si trupesti.

Cum trebuie alesi nasii de botez?

Nasii trebuie alesi pentru credinta si viata lor morala. Nu poate fi nas cel care traieste necununat, cel care este de alta credinta sau este ateu, cel care incalca poruncile Decalogului si nu pretuieste Fericirile. Asadar, in privinta alegerii nasului, trebuie multa atentie si chibzuire din partea parintilor copiilor.

Conteaza varsta, starea materiala, profesia? Ce aspect trebuie sa primeze?

Sfintii Parinti afirma ca mai importante decat toate sunt credinta si viata morala a nasilor. Primeaza exemplul pe care il vor da finilor lor, in Duhul si Adevarul Evangheliei Mantuitorului Hristos. Aspectul financiar nu ar trebui sa fie relevant. Am fost impresionat cand oameni fara o stare materiala deosebita au fost nasi copiilor proveniti din orfelinate.

„La Sfantul Botez destul este un nas, de va fi de parte barbateasca cel ce se boteaza”

Pot fi mai multi nasi pentru un singur benefiar? De regula, pentru fiecare candidat la Botez se cere un singur nas. El poate „lipsi” atunci cand Sfantul Botez se oficiaza in conditii „exceptionale”, in cazul botezului de necesitate sau de urgenta. In Molitfelnicul tiparit la Chisinau in anul 1820 se precizeaza: „Cade-se a sti: ca la Sfantul Botez destul este un nas, de va fi de parte barbateasca cel ce se boteaza, iara de va fi parte femeiasca, numai nasa. Iara la nevoia mortii, poate sa se savarseasca botezul si fara nas”. Nu este bine sa fie mai multi nasi de Botez (sau de Cununie). Copiii lor nu au voie sa se casatoreasca unii cu altii, deoarece prin Sfintele Taine ei se inrudesc unii cu altii.

Dar cuplurile de tineri, aflati la stadiul de prietenie, pot boteza impreuna? Se mai pot casatori ulterior? Nu, deoarece prin Sfintele Taine ei se inrudesc spiritual unii cu altii.

Cat de mult conteaza pentru copil ca slujba Botezului sa se faca cum se cuvine, dupa randuiala exacta din Molitfelnic/ Agheazmatar? Sa nu fie incompleta, facuta in graba etc. Ritualul Sfintei Taine a Botezului trebuie sa fie complet, fara denaturari, asa cum prevede indrumatorul liturgic. Exista prevazuta in Molitfelnic, in situatii exceptionale, o randuiala pe scurt a Tainei, care incepe tot cu binecuvantarea mare: „Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh…”.

Ce botezuri v-au ramas in minte de-a lungul timpului?

M-au impresionat, in 1990, botezurile copiilor proveniti din orfelinate. Mi-am dat seama cat de mult inseamna credinta in viata oamenilor. Dar nu i-am uitat nici pe cei care, de alta credinta fiind, s-au botezat ortodox, respectand, bineinteles, randuiala liturgica si canonica. In felul acesta se implinesc cuvintele Mantuitorului: „Cel ce crede si se va boteza, acela se va mantui” (Marcu 16, 16).

(Interviu cu parintele prof. dr. Constantin Leonte de la parohia „Sfantul Gheorghe” din Bacau). Nicoleta Olaru, Sursa: Doxologia.ro.

preluat de pe ortodoxia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`