Orice adult care a fost cândva copil s-a gândit măcar odată la întrebarea „cine a inventat școala?” ei bine, răspunsul este unul complex și nu ușor de găsit, deoarece conceptu de educație și intruire a fost prezent în diferite forme de-a lungul istoriei și în diverse culturi din întreaga lume.
Răspunsul la întrebarea „cine a inventat școala” este unul complex pornind chiar din antichitate pentru că atunci au apărut unele dintre cele mai vechi sisteme de educație organizate, în civilizații precum Egipt, Mesopotamia, China, India și Grecia. Îna ceste culturi, existau temple, academii și alte instituții dedicate educației și instruirii tinerilor în diferite domenii, inclusiv matematică, literatură, filosofie, religie și artă.
Cine a inventat școala
Înainte însă de apariția instituțiilor dedicate învățământului, în antichitate oamenii predau mai departe cunoștințele lor despre vânătoare, olărit și comunicare propriilor copii. Astfel, educația a început mai întâi în familie, unde informația era transmisă de la membrii bătrâni la cei tineri.
Mai târziu, oamenii au descoperit că educația ar putea fi transmisă mai eficient dacă unii profesori predau unui grup mare de studenți, mai degrabă decât să predea individual. Astfel a apărut prima formă de educație oficială pe care o putem numi școală.
Așadar, chiar dacă deocamdată nu putem răspunde exact la întrebarea ”cine a inventat școala”, analizând izvoarele istorice, aflăm că cea mai veche școală cunoscută a apărut în Egipt, sub conducerea lui Kheti, trezorier al lui Mentuhotep al II-lea (2061-2010 î.Hr.). La început, doar urmașii regali, fiii celor bogați, cărturarilor, medicilor și administratorilor templului erau instruiți în citire și scriere. În acea vreme, fiii continuau meseria tatălui lor și astfel informația trebuia predată acestora.
Mult mai târziu, în epoca babiloniană (care s-a întins între 1894 și 1595 î.Hr.) existau biblioteci în majoritatea orașelor și templelor și a apărut o întreagă clasă socială de scribi. Majoritatea erau angajați în agricultură, iar ceilalți erau secretari personali sau avocați. Atât bărbații, cât și femeile din acea perioadă aveau posibilitatea să învețe să citească și să scrie.
Școlile babiloniene de scribi erau cunoscute sub numele de ”edubas”, ele fiind responsabile pentru răspândirea alfabetizării în rândul populației. „Epopeea lui Ghilgameș”, un poem epic din Mesopotamia Antică este printre cele mai vechi opere de ficțiune literară cunoscute.
Iar cea mai veche școală din lume se află în China și este vorba despre Liceul Chengdu Shishi din orașul Chengdu, provincia Sichuan, care a fost construit la ordinul unui guvernator din dinastia Han cu aproximativ 140 de ani î.Hr, aceasta ar trebui să fie în top 3 locuri de vizitat măcar o dată în viață.
Primele forme de educație formală
Până la urmă, cine a inventat școala? Așadar, în Grecia antică, când băieții din familii bogate împlineau vârsta de 16 ani, erau trimiși la învățământul terțiar (universitar) pentru a studia filozofia și retorica.
Grecii acordau o atenție deosebită retoricii, spunând că pentru a deveni influent și puternic, trebuie să știi să vorbești și să captezi o audiență. Cei care stăpâneau arta retoricii însemna că erau capabili să conducă un meeting politic sau să-și facă un nume într-un tribunal, aceștia modelându-și practic temperamentele.
Academia lui Platon a fost una dintre cele mai influente școli filozofice din lumea antică greacă. A fot fondată în jurul anului 387 î.Hr. de cunoscutul filosof grec Platon, în grădinile sacre ale lui Akademos, lângă Atena. Această școală era dedicată studiului filozofiei, matematicii, științei și altor discipline intelectuale.
Nu putem spune că era o „școală” în sensul unei distincții clare între profesori și elevi. Era mai degrabă un loc unde se adunau studenții și filosofii pentru a discuta și dezbate diverse subiecte sub îndrumarea lui Platon.
Formele de învățământ din Roma Antică
În Roma Antică, înainte de secolul al 3-lea î.Hr., nu existau „școli” oficiale, astfel că până acum nu avem un răspuns clar la întrebarea ”cine a inventat școala”. Ce știm este faptul că familiile romane bogate angajau tutori care le predau elevilor acasă.
Sistemul de învățare roman se baza pe sistemul grecesc, iar mulți dintre tutorii privați erau greci aserviți sau eliberați. Nu toți profesorii erau norocoși să predea în condiții bune, unii dintre ei ținând lecții în spații publice, pe străzi sau în piețe.
Civilizațiile antice și apoi Europa medievală aveau diverse sisteme de educație, însă acestea nu pot fi considerate cu adevărat ”școli moderne”. Conceptul modern de școală, așa cum funcționează în zilele noastre, este rezultatul unei lungi evoluții istorice și a contribuțiilor multiple din partea diferitelor culturi și civilizații de-a lungul timpului.
Deși în Evul mediu, reformatori protestanți, precum Martin Luther și John Calvin, au promovat ideea educației pentru toți și au contribuit la înființarea unor școli publice și parohiale în țările protestante, persoana despre care se consideră că a inventat conceptul de școală așa cum îl știm noi astăzi este Horace Mann.
Astfel că, răspunsul la întrebarea „cine a inventat școala” este Horace Mann, cunoscut și ca „părintele educației moderne”, dat fiind faptul că a implementat un curriculum pentru ca predarea educației să se facă într-un mod organizat.