China distribuie cel puțin de două ori mai mulți bani pentru dezvoltare decât SUA și alte puteri majore, arată noi dovezi, majoritatea acestora venind sub formă de împrumuturi cu risc ridicat de la băncile de stat chineze.
Cantitatea mare de împrumuturi chineze este uimitoare. Nu cu mult timp în urmă China a primit ajutor extern, dar acum situația s-a întors.
Sute de miliarde de dolari către proiecte de infrastructură în sute de țări cheltuite de China
Pe o perioadă de 18 ani, China a acordat sau a împrumutat bani pentru 13.427 de proiecte de infrastructură în valoare de 843 miliarde de dolari în 165 de țări, potrivit laboratorului de cercetare AidData de la William & Mary, o universitate din statul american Virginia.
O mare parte din acești bani sunt legați de ambițioasa strategie a președintelui chinez Xi Jinping. Începând cu 2013, utilizează expertiza Chinei în proiecte de infrastructură și valută străină, pentru a construi noi rute comerciale globale. Cu toate acestea, criticii se tem că împrumuturile cu dobândă ridicată care finanțează multe proiecte chineze înghesuie populațiile nebănuite cu datorii mari.
Și asta este o veste chiar pentru oficialii chinezi. Cercetătorii AidData – care au petrecut patru ani urmărind toate împrumuturile și cheltuielile globale ale Chinei – spun că ministerele guvernamentale chineze merg în mod regulat la ele pentru informații despre modul în care banii chinezi sunt folosiți peste mări.
„Auzim tot timpul oficialii publici din China spunând„ Uite, ești în singurul joc din oraș ”, explică Brad Parks, directorul executiv al AidData. „Ei spun:„ Nu putem pune mâna pe aceste date pe plan intern ”.
Laos a împrumutat de la o bancă din China pentru a construi o cale ferată
O cale ferată răsucitoare care circulă între China și țara vecină Laos este adesea susținută ca un prim exemplu al împrumuturilor din afara Chinei. Timp de decenii, politicienii s-au întrebat despre construirea unei astfel de conexiuni – legând direct sud-vestul Chinei direct de Asia de Sud-Est.
Cu toate acestea, inginerii au avertizat că costul va fi prohibitiv: pistele ar trebui să circule prin munți abrupți, necesitând zeci de poduri și tuneluri. Laos este una dintre cele mai sărace țări din regiune și nu și-ar putea permite nici măcar o fracțiune din cost.
Intră în ambițioșii bancheri din China: cu sprijinul unui grup de companii de stat chineze și al unui consorțiu de creditori de stat chinezi, calea ferată de 5.9 miliarde de dolari va începe să funcționeze în decembrie.
Cu toate acestea, Laos a trebuit să facă un împrumut de 480 de milioane de dolari cu o bancă chineză pentru a-și finanța mică parte a capitalului propriu. Una dintre puținele surse de profit din Laos, veniturile din minele sale de potasiu, au fost folosite pentru a sprijini împrumutul masiv.
„Împrumutul acordat de Eximbank din China pentru a acoperi o parte din capitalul propriu arată într-adevăr urgența statului chinez de a promova proiectul”, explică Wanjing Kelly Chen, profesor asistent de cercetare la Universitatea de Știință și Tehnologie din Hong Kong.
China traversează o criză energetică fără precedent
La polul opus al investițiilor colosare în sute de state, China pare să traverseze una dintre cele mai negre perioade din istorie legate de furnizarea de energie electrică. Așadar, zeci de fabrici și-au redus activitățile, sute de străzi nu au mai fost iluminate și mii de locuințe au rămas fără curent electric. Situația este una dificilă ținând cont că o bună parte din comerțul mondial se bazează pe exporturile din China.
Transportul maritim din întreaga lume a fost perturbat în acest an. După criza din canalul Suez, care a pus pe jar toți armatorii, transportul internațional de mărfuri a fost zguduit de măsurile restrictive impuse în peninsulă Guangdong de autoritățile chineze, din cauza înmulțirii rapide a cazurilor de îmbolnăvire cu coronavirus.