Calea ferată pe ruta Roman-Iași-Frontieră va fi reabilitată complet. Într-o primă etapă se vor aloca 3,3 milioane de euro pentru studii de fezabilitate. Contractul a fost încheiat de statul român cu o firmă din București care a mai avut afaceri cu instituții publice
Linia de cale ferată pe ruta Roman (Neamț)-Iași-granița cu Republica Moldova va fi reabilitată complet, pe o lungime de 140 de kilometri. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a demarat o procedură privind reabilitatea liniei de cale ferată, licitație cu o valoare de 16,4 milioane de lei (3,3 milioane de euro). Licitația ține de demararea studiului de fezabilitate și a ajuns la firma TPF Inginerie SRL din București.
Studiu pentru refacerea liniei de cale ferată Roman-Iași-Frontieră
Banii vor fi alocați printr-un program european din cadrul exercițiului financiar 2014-2020. Proiectul este prevăzut în Master Planul General de Transport al României. Contractul legat de întocmirea studiului de fezabilitate se întinde pe o perioadă de 23 de luni.
”Linia de cale ferată Roman-Iași-Frontieră este parte a rețelei TNT și a fost identificată și definită ca linie de cale ferată convențională ce trebuie modernizată. Linia preia traficul european de pe cele două coridoare centrale aflate pe teritoriul României și face legătura prin coridorul Rhin-Dunăre cu țările din Sud-Estul și Nord-Estul Europei. Proiectul are ca scop reabilitarea liniei de cale ferată, în lungime de 140 de kilometri, în vederea asigurării unui grad ridicat de siguranță al traficului feroviar”, se arată în caietul de sarcini.
Contracte de milioane de lei cu statul pentru firma care va face lucrarea
Firma TPF Inginerie SRL din București a mai prins și alte contracte cu instituții publice din țară. De exemplu, în toamna anului 2020, această societate a câştigat contractul pentru elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic pentru construcţia nodului rutier Comarnic Nord. Firma a avut o ofertă de 1,3 milioane de lei fără TVA. Firma respectivă a mai luat în toamna lui 2021 un contract de la Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile SA Constanța. Contractul prevede supervizarea proiectării și execuției obiectivului de investiții privind modernizare și extinderea capacității de operare în Portul ”Ovidiu”. Lucrarea este de 1,5 milioane de lei. Recent, CFR SA a anunțat că biletele de calătorie ar urma să fie mai scumpe din vară.
Linia de cale ferată va fi refăcută integral cu bani europeni
În caietul de sarcini se arată și ce probleme sunt pe această linie de cale ferată. Traseul cuprinde o linie dublă electrificată cu ecartament normal pe o porțiune de 123 de kilometri, dar și o linie simplă neelectrificată pe o lungime de 17 kilometri, parțial cu probleme de instabilitate (zone periculoase cauzate de terasamentul tasabil, instabil, cu pungi de balast, alunecări, zone de infiltrații cu apă etc).
”În prezent, linia de cale ferată Roman-Iași-Frontieră se află în diverse stadii de degradare din cauza uzurii fizice și morale, precum și a depășirii normale de funcționare”, se mai arată în caietul de sarcini.
Calea ferată Roman-Iași-Frontieră nu este și singura ce va fi refăcută de CFR SA. Autoritățile ar putea derula și un alt proiect legat de un traseu de cale ferată pe ruta Iași-Chișinău-Odessa.